Jump to content

Hvordan vite om en båt er god i mye sjø? (nybegynner spørsmål)


satyrion

Recommended Posts

Balanse har også endel å si. En kan alltids trimme motor/flaps slik at baugen kutter neste bølge, og om baugen er passe skarp, vil det gi behagelig gange. Men, gir en mer på, så vil båten kunne begynne å slå med baugen og den er lett foran, og skulle den ta av på en bølge, vil ikke flaps/motor holde den nede. Resultatet er ofte at bølger treffer lenger bak på skroget, og om en da har en båt som blir flatere bakover, vil det slå godt. Om den har fortsatt skarpt skrog bakover har det mindre å si.

Har båten vekten slik at båten etter ett hopp vil fortsette å ligge flatt, treffer baugen bølgen i større grad , og kaster vannet til siden. En jeg pratet med som har en fransk styrehusbåt sa dette, pga vektfordelingen er det alltid baugen som tar bølgene, og båten er behagelig selv om v-bunnen er begrenset bakover.

Jeg har en skjærgårdsjeep med sitteplass bak, og opplever at opptil en viss bølgehøyde kutter baugen sjøen godt, men skal jeg blåse gjennom bølgene fra hurtigbåten, lander den gjerne med bakenden først, og det merkes. Har bedrer dette ved stadig ha mer kjetting på dreggen foran, slik at balansen har bedret seg noe.

 

TA

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

 

 

Link to post

Hvordan bedømme at en båt er dårlig i mye sjø, bare ved å se på den?

Da må du se på den bakerste delen av skroget, som er nede i vannet. Desto dypere v-bunn båten har, desto mykere går den sannsynligvis i sjøen.

En flatbunnet båt er hard i mye sjø.

 

Hvorfor lages det flatbunnede båter som er dårlig i mye sjø?

Fordi en båt som er flatbunnet krever mindre motorkraft for å komme i plan. I tillegg er den mer stabil sideveis ved stilleligge.

 

Skal du bare bruke båten på flatt vann, så kjøp en flatbunnet båt. Da sparer du penger og miljø ved at du oppnår samme fart med mindre motorkraft.

Link to post
Balanse har også endel å si.

 

balanse har helt klart mye å si. F.eks en båt som er kvass i baugen og flatere bakover kan være kjempegod med sjøen imot - men skummel i grov unnasjø når baugen skjærer ut

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvordan bedømme at en båt er dårlig i mye sjø, BARE VED Å SE PÅ BÅTEN?

Da skal du se i hekken på båten om den har dyp v-bunn eller er flatbunnet.

Er den flatbunnet er den mest sannsynlig hard i mye sjø.

Er den dyp v-bunnet er den mest sannsynlig myk i mye sjø.

Er den moderat v-bunnet er den mest sannsynlig moderat hard i mye sjø.

 

Det er selvsagt en rekke andre faktorer som har betydning for om båten er hard i mye sjø. Men faktorer som balanse og lignende kan vanskelig avgjøres BARE VED Å SE PÅ BÅTEN. Da må den prøves.

 

Det finnes en INDIKATOR på hvor mykt en båt går i mye sjø. Denne INDIKATOREN kalles "deadrise at transom". En del båtprodusenter oppgir denne verdien, fordi det er den enkeltstående faktoren som sier mest om hvor myk båten går i mye sjø. http://www.answers.com/topic/deadrise

Link to post

Oppfattelsen av god sjøbåt er subjektiv.

Om man skal ta hva som tåler mest, vil jeg si et halvplaner Y-skrog med god tyngde ala eldre losbåter og F.eks Nelson båtene.

Dog ikke sikkert kona er enig da de vil rulle og sprute noe helt forj... i røft vær. Slike skrog er også mer tungdrevede i høyere fart.

 

Flate V-skrog er lettdrevne, men slår fælt.

 

Det beste kompromisset er IMO dype variable V-skrog som du finner på princess og fairline F.eks. Dyp spis baug som kløyver sjøen uten for mye slag, bredt skrog som ruller lite og god tyngde.

Viksund 340- 360 osv har noe flatere skrog og endel mindre vekt. De må slakke av vesentlig tidligere enn f.eks en princess eller fairline 38 når det blir røft.

Mvh. SAP

Link to post

Men det hjelper lite med kunnskap om Princess og Fairline og gamle skøyter når du skal velge daycruiser på 26fot. Hvis du skal sammenligne to båter med samme lengde, skrogvinkel og vekt vil den smaleste gjerne gå best i litt sjø. Hvis du sammenligner forskjellige båter med samme pris vil den langsomste gjerne vinne. Skal du ha en rask og god sjøbåt med allt av bekvemmeligheter må du ha mer penger enn de fleste her på forumet. Noen skryter av sine rib'er som med sine 700 dieselhester går så fryktelig billig og tåler "allt". Og hvor mange har egentlig tid til å pleie en Nordhavn? Kanskje han som kritiserte valget av Crownlinen selv er kjempefornøyd med sin Norske daycruiser, og kanskje er den noe bedre under visse forhold? En Ibiza til samme pris som den Crownlinen går garantert mye dårligere i sjøen for størrelse er av største betydning.

Link to post
Jeg føler min båt skal velte i 10m/s og øver da ruller att og fram (kanskje pga høyden), ombygget seilbåt, fjernet kjøl med ligger betong i bånn.Spiss i begge ender, høres logisk ut eller vanlig for skrogtype? 1980 seilbåt spiss i begge ender.

Høres ut som livbåten Uræd...

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Link to post

Uræd:

http://www.aalesunds.museum.no/?cid=1&aid=48614

http://www.vestnes2.rotary.no/Aktiviteter/Brudeegget.htm

 

Jeg har lest tre bøker om Uræd (det er vel alle som er skrevet?). Uræd ble tegnet av Ole Brude - en fjern slektning (tremenning av oldefar eller noe sånt), men ideen om en overbygget livbåt kom alt for tidlig. Hverken Ole Brude eller de andre samtidige som kom opp med forskjellige typer overbygde båter hadde særlig kommersiell suksess.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
balanse har helt klart mye å si. F.eks en båt som er kvass i baugen og flatere bakover kan være kjempegod med sjøen imot - men skummel i grov unnasjø når baugen skjærer ut

 

Meget viktig poeng her! Har selv hatt en åpen båt som tok motsjøen på en meget tilfredstillende måte. Hadde hatt båten i ca ett år, og begynte å bruke den i mer og mer ruskete vær, fordi den taklet dette såpass bra i greie hastigheter (var veldig følsom for vind grunnet den lette vekten) Men da den for første gang ble utsatt for virkelig grov unnasjø holdt jeg på å bli slengt ut av båten... Kom meg no hel hjem, men godt forslått...

Link to post

Nok en gang: det blir ganske meningsløst å sammenligne egenskapene til en fem meters båt med en på åtte meter. Størrelsesforholdet mellom båten og sjøen gjør at større er bedre. Alle planende båter må ned under planingsfart når bare sjøen er stor nok. Deadrise at transom er én faktor, vekt en annen. Osv. Ikke vet jeg hvor ille en Crownline er innenfor normalt bruksområde ift. andre tilsvarende båter. Den er vel ganske godt utstyrt under dekk og vekt er bra. Amerikanerne er dessuten litt "rause" på lengdeangivelsen. Forøvrig er det svært positivt med innenbordsmotor både med tanke på plassutnyttelse, økonomi og komfort.

Link to post

Hvordan vite om en båt er god i mye sjø- bare ved å se på den? var spørsmålet.

Båten det gjaldt var en v-bunnet daycruiser på 26 fot.

 

Når en da begynner å skrive om at en er fjern slektning til vedkommende som tegnet livbåten uræd, og linke til aalesund museum,

eller fortelle om sjøegenskapene til seilbåter og halvplanere,

eller legge inn bilde av en fæl rib og si at dette er en fantastisk båt,

da bør man heller starte sin egen tråd med annet tema.

 

Den beste måten å beskrive sjøegenskapene til en planende v-bunner bare ved å se på den, er med begrepet deadrise,

 

f. eks "22 grader v-bunner":

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...