Jump to content

Selvstarter til Sabb 10Hk

eikeland

Recommended Posts

Du skal prøve et firma i Grimstad som heter Bema AS tlf: 37252950. De er importør av mye starter og dynamo duppeditter. levere mye til Maritim. Det kan jo fåes engros hvis du kjenner en som driver i bransje bil/ båt. Verdt å prøve.

Har sjekket med Bema,starter koster kr 3.200,- inkl.mva over disk i Grimstad. Varenummer: IS 0732

De har mange forhandlere rundt om i landet. Det er ikke nødvendig å levere inn en defekt.

Sven A

Redigert av XD3P (see edit history)

Har sjekket litt rundt i lokalmiljøet. I Arendal kan Maritim selge starteren for ca. 2850, Karl S. Hansen for 2500, Bema i overkant av 3000.

Det blir vel til å ta turen til Karl S. Hansen i morgen tenker jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Pass på at du får en som går riktige veien da!

Men er disse prisene iberegnet at du leverer en pantestarter?

Blir dyrere hvis du ikke har starter i pant (tror jeg da)

....Har også montert inn en glødeplugg fra Biltema til 54 kr. Fungerer veldig bra. Så nå er det bare å trykke på knappen og vri på nøkklen!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei eikeland!

Dette med glødepluggen var interessant! Kan du gi noen flere detaljer? Sikkert interessant for flere av oss med Sabb G-modell. :o)

- hvilken glødeplugg fra Biltema bruker du? Artikkelnummer?

- passet glødepluggens gjenger rett inni startsigarett-hølet - eller måtte du dreie overgang i mellom?

- har du koblet plussledningen rett på glødepluggen, via en trykknapp?

- tåler denne trykknappen strømmen som går gjennom knappen og til glødepluggen?

- har du montert noe formotstand på ledningen til pluggen eller går det "rent" 12 volt der? Går ut i fra at glødepluggen er 11Volt ?

- Har du bare prød deg frem med tiden når det gjelder glødingen? Hvor lenge gløder du?

Hadde satt pris på om du kunne svare på dette. Bruker per idag vanlig startsigarett (i kaldt vær), men kunne godt tenkt meg å lage gløding!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei eikeland!

Dette med glødepluggen var interessant! Kan du gi noen flere detaljer? Sikkert interessant for flere av oss med Sabb G-modell.  :o)

- hvilken glødeplugg fra Biltema bruker du? Artikkelnummer?

- passet glødepluggens gjenger rett inni startsigarett-hølet - eller måtte du dreie overgang i mellom?

- har du koblet plussledningen rett på glødepluggen, via en trykknapp?

- tåler denne trykknappen strømmen som går gjennom knappen og til glødepluggen?

- har du montert noe formotstand på ledningen til pluggen eller går det "rent" 12 volt der? Går ut i fra at glødepluggen er 11Volt ?

- Har du bare prød deg frem med tiden når det gjelder glødingen? Hvor lenge gløder du?

Hadde satt pris på om du kunne svare på dette. Bruker per idag vanlig startsigarett (i kaldt vær), men kunne godt tenkt meg å lage gløding!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

-Nå har jeg kasta eska (mulig den ligger i bua, skal sjekke). Valgte en av de lengste som de har. Mener den var for VW. Den har 10mm gjengeparti. Fra bunn av gjengepartiet har du 50mm tilgjengelig plass inn i motoren.

-Jeg brukte en egen bolt og borret og gjenget denne. Ville ikke ødelegge sigarett holderen da denne er god å ha som reserve.

-Glødepluggen er koblet rett på batteriet via en Hella trykkbryter. Denne bryteren tåler dette fint. Har ikke motstand da spenningsfallet i ledningene fort vekk er 1v.

-Regn med å gløde i 30 sek.

Redigert av eikeland (see edit history)

-

<{POST_SNAPBACK}>

De originale jeg kjøpte til 2H'en var på 9,5 volt. Disse skulle ikke ha noen motstand, men måtte glødes max 20 sekund. Fungerer helt utmerket det også..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...