Jump to content

Service 4 takter 40 Mercury 2012

AnDeey83

Recommended Posts

På en så ny motor så har du vel serviceheftet/brukermanual, og der står det jo hva som skal gjøres etter X antall timer/årlig etc. ang. service/vedlikehold. Noen fabrikkanter forlanger vel også at motoren leveres inn på et merkeverksted for en årlig service p.g.a. garantien. Dette er vel noe bl.a.Mercury praktiserer på nye motorer(5 års garanti) hvis jeg ikke tar feil.

Hei,

Hva er pris på service på en slik motor? Det er første service den har. Eventuelt om noen vet hva som er inkludert i en slik service?

Er som regel ikke annet enn oljer som blir byttet ved første service + smøring av punkter , og at man sjekker over at alt fungerer som det skal.

Prisen ligger vel i dag på rundt 2000kr +....dyr olje og event plugger m.a.o....

Redigert av zimsen (see edit history)

Born to fish - Forced to work!

Er som regel ikke annet enn oljer som blir byttet ved første service + smøring av punkter , og at man sjekker over at alt fungerer som det skal.

Prisen ligger vel i dag på rundt 2000kr +....dyr olje og event plugger m.a.o....

Nå er det vel noe mere omstendelig en dette, hvis serviceverkstedet skal følge manualen. På min tidligere Mercury EFI står der oppført 15 punkt i forbindelse med 100 t. eller årlig service. (hva som kommer først). Oljer og filter etc. kommer jo i tillegg. Tennplugger skal vel ikke skiftes før etter 300 t. i følge manualen.

Nå er det vel noe mere omstendelig en dette, hvis serviceverkstedet skal følge manualen. På min tidligere Mercury EFI står der oppført 15 punkt i forbindelse med 100 t. eller årlig service. (hva som kommer først). Oljer og filter etc. kommer jo i tillegg. Tennplugger skal vel ikke skiftes før etter 300 t. i følge manualen.

nå tenkte jeg på det som kalles 10 timers service. 100 t servicen er dyrere. Det viktigste er vel likevel og avtale hva som skal gjøres

til hvilken pris! Prisene kan variere veldig!

Born to fish - Forced to work!

Prisene kan variere veldig!

Ja prisene kan variere mye...... Men motorfabrikant har bestemt fast antall timer på en service,så det er opp til den som utfører jobben hva han skal ta bare han ikke overstiger fastsatt timeantall. F.eks har 2012 Yamaha 300 en fastsatt servicetid på 3 timer.Et hvert menneske som evner å knyte sine egne sko,klarer å utføre 50/100 timers service på en snau time.....

Hva som angår Mercury 40 F,har jeg prisliste liggende på jobben. Kan komme tilbake med priser i morgen

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Veil.Priser på orginaldeler til service Mercury F40 2012:

Oljefilter:59,15

Fuelfilter motor:85.65

Fuelfilter båt....

Tettninger U/V-hus:3x20.

Gearolje 0.5L:94.20

Motorolje:3Lx93,51

Plugger:108x4 (om nødvendig)

MVA og arbeidstid kommer i tillegg. Men blir dette mer enn en time er mekanikeren enten sløv eller grisk.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

så lenge man kan dokumentere for deler så er det ikke noe som helst problemer å ta service på sin motor selv! de fleste får til dette uten problemer.. en moderne 4takter er utrolig enkel vedlikeholdsmessig.. det anbefales å ta service hos merkeforhandler innimellom for diagnostikk og justeringer på ventiler oppgraderinger og reg reim skifte. man følger ellers servicemanualen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

så lenge man kan dokumentere for deler så er det ikke noe som helst problemer å ta service på sin motor selv! de fleste får til dette uten problemer.. en moderne 4takter er utrolig enkel vedlikeholdsmessig.. det anbefales å ta service hos merkeforhandler innimellom for diagnostikk og justeringer på ventiler oppgraderinger og reg reim skifte. man følger ellers servicemanualen.

Nå spør vel trådstarter om en førstegangs-service på denne motoren. Dette er jo en 2012mod. Mercury. Slik jeg har forstått det, så gir vel Mercury 5 års fabrikkgaranti på alle nye motorer, men for å ha den garantien inntakt, så forlanger forhandler at motoren blir levert inn for en årlig service på merkeverksted. Dermed kan vel kunden få problem hvis dette ikke blir fulgt opp.

Redigert av LM 605 (see edit history)

da bør jo vedlommende som har solgt motoren kunne svare på dette!!? Jeg er ikke så sikker på at den må inn på merkeverksted. I Båtmagasinet stod det att dette slett ikke var nødvendig, så lenge man kunne ha dokumentert dvs. regninger på originaldeler. Men det er mulig enkelte motorleverandører har disse grådighetsreglene for å tjene mest mulig penger..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Sikkert forskjellig praksis hos hver forhandler/motortype ang. dette. Men vet i allefall at Mercury forlanger denne årlige servicen på merkeverksted på alle sine nye motorer (Fire-takt Optimax, Verado). Kan jo være at den reportasjen du henviser til er noe foreldet, for dette er noe Mercury kom med for ikke så alt for lenge siden.

Det er nok mulig artikkelen i BM Ikke gjelder alle fabrikat. Den sa at fabrikkgaranti er gjeldene selv om man tar egen service, og at dette var en myte om at fab. garanti ikke var gjeldene. Vel og merke må man kunne fremlegge kvitering på bruk av originale deler. Vi har en 10 år gammel 115 EFI der mekanikeren ved hytta vår som er aut merc. sa at det var bare å gjøre service selv men at man er innom for diagnostikk innimellom. motoren vår er gått bare vel 100t og han som hadde den før oss hadde den på service hos aut. mercury verksted hvert år. Dersom man handler ny motor bør jo selgeren opplyse om sånt da etter min mening!

Helt riktig som du sier. Jeg hadde selv en 115 EFI (2007mod.) og spurte verksmester på et større service-verksted for bl.a. Mercury om dette. Fikk til svar at dette kunne man gjøre selv, og i tillegg at man måtte ta vare på alle kvitteringer etc. Det sto heller ingenting i den medfølgende manualen at man måtte bruke merkeverksted for dette, (bortsett i fra noen enkelte punkter). Så dette med årlig kontroll/service på nye motorer (Mercury) hos verksted/forhandler var nytt når garantien ble forlenget til 5 år.

Nå spør vel trådstarter om en førstegangs-service på denne motoren. Dette er jo en 2012mod. Mercury. Slik jeg har forstått det, så gir vel Mercury 5 års fabrikkgaranti på alle nye motorer, men for å ha den garantien inntakt, så forlanger forhandler at motoren blir levert inn for en årlig service på merkeverksted. Dermed kan vel kunden få problem hvis dette ikke blir fulgt opp.

Men Forbrukerkjøpslovens bestemmelser har man vel fortsatt og en garanti har bare verdi hvis denne gir ytelser/garantier utover hva som fremgår av Forbrukerkjøpslovens betingelser med hensyn til reklamasjon. Lurer derfor på hva denne garantien egentlig dekker som ikke allikevel er dekket?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...