nimba Startet 18.Januar.2013 Del på Facebook Startet 18.Januar.2013 Hei Tenkte jeg skulle dele en positiv erfaring jeg gjorde meg her om dagen... etter flere år med lav temperatur på lave turtall har jeg nå greid å få tomgangstemperaturen opp i 80-85 grader , noe som tilsier bedre forbrenning og mindre eksos Jeg har på ingen måte gjort noe revolusjonerende....ant enn å bytte termostater ! 41-maskinene har 2 stk og skal være stemplet 81 gr. Når det gjelder bypassventilen skal denne etter verkstedsmanualen sleppe forbi luft , men selgeren hos VP hevdet hardnakket at dette er feil , ventilen slepper forbi kjølevann slik at en får "hurtigere" oppvarming til utstyr koblet til vv.uttaket ! Etter min oppfatning vil alt vann passert termostaten også passere sjøvannskjøleren som nødvendigvis fører til nedkjøling av ferskvannet og det vil dermed ta lenger tid til å få opp temperaturen på motoren , motsatt vei vil det gå kjappere å kjøle ned når en fjerner belastningen på motoren. Dette er kun spekulasjoner fra min side visst det er slik VP dealeren hevder... Vel...her var det bare å komme igang , og etter demontering av termostater fikk jeg vel egentlig svar på problemet , termostatene var stemplet 70 gr. !! og begge to hadde bypass , Oppdagelsen gjorde meg egentlig fornøyd , her fikk jeg bekreftet den lave temperaturen på motoren rundt 65 gr. samt jeg visste da det kun kunne bli til det bedre med nye på 81 gr..(herregud for en vanskelig setning...) Etter verkstedsmanualen er det kun den ene som skal ha dennebypass funksjonen , dermed må man også ha en uten , men desverre har denne gått ut av produksjon og altså ikke lenger tilgjengelig , så her må man ty til litt DIY ! Men først litt om demonteringen Termostathuset er festet med 4 bolter , huset samt en bøyle holder også på plass røret bort til kjøleren , røret har pakning som tetter i hver ende Etter å ha løsnet de 4 boltene samt klaven kom røret lett ut av kjøleren Termostatene kom dermed til syne Motsatt vei står de på denne måten i termostathuset , her ser en også at røret til kjøleren er demontert Termostatene står klemt fast i en ramme , den må demonteres Etter besøk hos Volvo Penta , 1250 Nok fattigere... Så var det bypassventilen... som skulle blendes , jeg fikk tak i et stoff hos Clas olsen som hadde egenskapene som skulle til , et slags 2 komp. kjemisk stål . Og for å være helt sikker på å få varm motor tettet jeg likså godt begge to ! For at "limet" skulle få litt og bite i , ripet jeg opp stålet rundt ventilen , samt vasket med rødsprit ! Termostater klar for montering samt pakningsstoff til røret mellom termostathus og kjøler Termostater på plass på motor så her gjenstår montering av hus og rør samt fylling av kjølevæske Etter oppstart var jeg selvfølgelig spent på temperaturen , og overraskende og kjekt var det selvsagt når jeg så pilen nærme seg 80 gr. på tomgang Og siden været ikke tillot noe videre testing i fart la jeg inn gearet på tomgang for å få litt last på motorene , temperaturen steg ytterlig og la seg rett over 80 gr. :smiley: Etter nå å ha vært ute med båten kan jeg ikke ant å si at jeg er storfonøyd , motorene blir fort varm og temperaturen går aldri under 80 gr, uansett turtall , ved fullt turtall stiger den og legger seg på ca 90 gr, Full fart med påfølgende tomgangskjøring Så da er sur tomgangsrøyk en saga blott og putring i 8 knop blitt enda kjekkere.... :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
fundel Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Tusen takk for fin informasjon og flotte bilder. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Er du sikker på at det er lurt å tette by-pass? Er ikke disse for at kjølevæsken i systemet skal få eg gradvis oppvarming slik at væsken som strømmer inn ved åpning av ventil, ikke skal gi for brå temperaturendring? Er du sikker på at det er lurt å tette by-pass? Er ikke disse for at kjølevæsken i systemet skal få en gradvis oppvarming slik at væsken som strømmer inn ved åpning av ventil, ikke skal gi for brå temperaturendring? Redigert 19.Januar.2013 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Tenker litt de samme tanker som motor nevner. Står termostater litt langt unna motorblokk kommer ikke det varme vannet frem til termostaten så fort som det kanskje burde gjøre når denne er uten bypass. Resultatet kan bli at motoren er varm mens vannet i termostat bare er lunket, da det ikke er noen gjennomstrømning før termostat åpner. Men tempmåler står vel kanskje i blokka og da forteller vel den om den reelle tempen skulle jeg tro. Forøvrig en flott visning av jobben. Jeg har selv en motor som fort blir nedkjølt på tomgang. Overrasket at det bare sto 70 grader på den gamle termostaten din. Kan det ha noe med at bereder og eventuellt defroster skal bli raskere varm? Det får du vel testet nå når de nye er satt inn Ellers trodde jeg at motorer med to termostater fungerte slik: Når den første åpner slippes vannet frem til bereder, defroster, osv, men ikke til varmeveksler. Det trodde jeg først skjedde når termostat nr to åpnet. Men om det er slik på din vet jeg ikke. Redigert 19.Januar.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 19.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Hei Når det gjelder bypassen er jeg som tidligere nevnt ikke helt sikker på dens funksjon men , verkstedsmanualen sier at den er for å sleppe ut luft , luft som står i det indre systemet , før termostater åpner mot kjøler . Det jeg vet er at sirkulasjonspumpen sirkulerer kjølevæsken rundt om i motor også når termostatene er stengt , slik at hele motoren har samme temperatur før disse åpner , når det gjelder temperaturen så står føler slik til at den føler på vannet før termostaten åpner , slik at den temperaturen som leses av instrumentet gjenspeiler temperaturen i hele motoren . Motoren er utstyrt med 2 termostater , disse er helt identiske og åpner og lukker samtidig , at der er 2 har med kapasiteten å gjøre (gjennomstrømmingsevne). At motoren får et "kjølesjokk" når termostaten åpner er jeg noe skjeptisk til å tro...., da det er ingen endring å se på temperaturen samt at termostaten åpner jo ikke med et "klikk" men gradvis . Vedr. termostater på 70 gr. kan godt være for og få hurtigere varmt vann og varme i defroster Håper dette var forklarlig....og at noen andre kanskje vet mer vedr. bypassen ? Redigert 19.Januar.2013 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
motor Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Tror jo det går greit men har i minne motorene i Freelander som havarerte fordi toppen fikk brå nedkjøling når termostaten åpnet, toppen slo seg og toppakning defekt.. Der løste man problemet med å borre hull for litt kontinuerlig sirkulasjon. Det spesielle med den motoren var at det var svært liten mengde væske i motoren og når termostaten åpnet skjedde det en for brå nedkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 19.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Hei Når det gjelder bypassen er jeg som tidligere nevnt ikke helt sikker på dens funksjon men , verkstedsmanualen sier at den er for å sleppe ut luft , luft som står i det indre systemet , før termostater åpner mot kjøler . Ok motor , 41 maskinen tror jeg har 19 L så da blir det nok litt annleis....Men jeg kom på noe no > vedr. bypassen , som jeg nevnte har denne motoren et såkalt indre system , luft og evnt. ekspansjon her kommer ingen vei før termostatene åpner , for ekspansjonstanken er knyttet til det "ytre" systemet , dette kan jo være årsaken tll den lille ventilen ?? :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
GeirFrode Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Sirkulasjon har du uansett så lenge det er koblet inn en defroster og/eller varmtvannstank i systemet. Uttaket er jo før termostatene. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Takker for fin beskrivelse av termostat bytte. Jeg handlet inn varer (lager VP delene sine av gull ???), pakninger og det jeg trodde jeg trengte, en liten mail til Nimba for litt support, og satte i gang. Byttet gikk veldig lett, men på vår motor (41-P) var det litt annerledes og enda enklere enn på -A og -B variantene. Kun 4 bolter (M8) som skulle av før lokket til huset kunne løftes av (se vedlagte bilde). Boltene skal trekkes til med moment 18,4 Nm (ref. verkstedhåndboka til VP), men siden det er en pakning der så vet jeg ikke helt.Trakk derfor til med 18,4 Nm + litt-til og sjekket for lekkasjer etter oppstart. Det som tok tid var egentlig bare å få tappet av kjølevæsken, kronglete å komme til samt forsøke å unngå søl. Stor var gleden da temperaturen sakte gikk opp til nesten 80 grader, uten belastning men litt høy tomgang, og ikke datt ned igjen ved vanlig tomgangskjøring. Deler : 3831424, termostat (1 stk./pakke) 838807, pakning rundt platen med termostatene (se bilder tidligere i tråden) +10 liter grønn frostvæske, hvis man ønsker å bytte samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.