Jump to content

Noen med erfaring på Sleipner sin utenpåliggende hekktruster


Kire

Recommended Posts

Hei

Vurderer montering av hekktrøster og ser at alt blir mye enklere med montering av Sleipners utenpåliggende modell.

 

Noen her inne med erfaringer på denne utgaven, kontra standard innemontert. Årsak til at jeg helst vil ha utenpåliggende er at trøster motor blir liggende meget lavt i V bunnen bak, med hensyn til eventuelt litt vann i kjøl bakerst.

Link to post
Share on other sites

Sikker på at du trenger det på nybåten med 2 motorer på akslinger?

Du får mye bedre vridningsmoment og kan flytte hekken letter dit du vil ved individuell bruk av motorer på aksler med høyre og venstregående propeller kontra med 2x DP drev i midtstilling.

 

Har aldri følt behov for hekkthruster med 2x aksler. Prøv og se før du bestemmer deg for hekkthruster. Kanskje du ikke føler behovet om du øver litt på teknikken?

For samme sum penger kan man jo kjøpe mye fine båtduppeditter :)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sikker på at du trenger det på nybåten med 2 motorer på akslinger?

Du får mye bedre vridningsmoment og kan flytte hekken letter dit du vil ved individuell bruk av motorer på aksler med høyre og venstregående propeller kontra med 2x DP drev i midtstilling.

 

Har aldri følt behov for hekkthruster med 2x aksler. Prøv og se før du bestemmer deg for hekkthruster. Kanskje du ikke føler behovet om du øver litt på teknikken?

For samme sum penger kan man jo kjøpe mye fine båtduppeditter :)

 

Riktig det, så har ikke helt bestemt meg helt enda. Litt trangt på båtplassen + at vi liker å ligge langsmed der det er mulighet og tenker at det gjør det litt enklere i visse sammenhenger men man får mye annet snadder ja :yesnod: som f.eks jolle med styrekonsoll. Kanskje en bedre investering det, hehe

Har akkurat sittet ikveld og diskutert dette med en kjenning som har akslinger og han bekrefter det samme.

 

olpi: innvedig truster blir for mye styr, da jeg må inn i neste skott + muligens flytte aggratet frem

Link to post
Share on other sites

Har Sleipners hekkthruster og den er uten tvil til særdels stor ekstra hjelp uansett om jeg har dobbel installasjon når det er trangt. Du sparer en masse mikkelmakkel under manuvreringen og enkelte ting lar seg enkelt og greit ikke utføre med kun topropellersanlegg når vind og vær ikke spiller på lag. Ikke underdriv motoriseringen. Kjøp et nummer større en det du tror du har behov for.

Link to post
Share on other sites

Har aldri følt behov for hekkthruster med 2x aksler.

Bruker sjelden hekkthrusteren når jeg står ved spakene, men når jeg er alene med fortøyningene er det greit å kunne gi en liten korreksjon forut eller akter med fjernkontrollen. Etter hvert som 3-fotsyken har herjet begynner det å bli langt å springe for å gi en omdrining på en propell.

 

Var meningen å få gearspaker på akterdekk, men det ble i overkant dyrt.

 

Er godt fornøyd med å korrigere elektrisk når jeg legger til på berget og har bare noen cm vann rundt propellene også.

 

En ulempe kan være driftssikkerheten på fjernkontrollen, den er ikke full tillit verdig.

Link to post
Share on other sites

Jo da. Ser poenget. Spesielt ved førtøyning singelhanded og thrustere på fjernkontroll.

Helt klart kjekt og ha når det sitter der. Kommentaren min var mer om at han kanskje vil føle det ok uten om man trener litt og lærer båten og kjenne og evt bruke kronene på andre båtduppeditter :)

 

Ph 50 er jo en enorm skute med god vekt så jeg forstår helt klart dine preferanser :)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sidepower.

Kontaktflatene på printkortet slites og gir etterhvert dårlig kontakt og den har lett for å kutte hvis man kjører litt lenge. Kan være at batteriene ikke er helt topp.

 

Ellers er det passe dumt å må trykke inn to samtidig for å aktivere og en for å deaktivere, skulle vært motsatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sleipner Sidepower hækthruster monteret fra fabrikken. Det er tydeligt at den ikke har samme effekt/virkning som bovthrusteren. Der skal ikke forfærdeligt meget vind til før den kæmper, men under de fleste normale forhold er den et stort plus. Og jeg har altså to drev, der også kan hjælpe til,

 

Når jeg sejler alene og det altså ikke blæser, så lægger jeg mig en meter fra kajen og går ud på agterdækket. Her har jeg samlet en fortøjning fra stævn og agter så jeg kan tage begge med i land. Der er betjening af begge thrustere fra agterdækket, så jeg glider lige så stille ind til kajen og hopper i land med begge fortøjningerne. Det ser ganske overbevisende ud...når det virker :-) Den kan også bruges til at give modsat thrust hvis farten ind mod kajkanten er lidt for høj,

 

Alt i alt er det en lettelse at have, men jeg kunne godt undvære den. Jeg kan komme næsten sidelæns med brug af drevene og bovpropellen. Og det er mere sikkert da det også fungerer i lidt mere vind. Jeg vil sige, at sidevind over 6 m/s gør hækthrusteren nytteløs. Men under dette har den fin virkning.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har en hekktruster fra Sleipner som jeg har fått en lekkasje i pakningen rundt akslingen som går gjennom skottet fra motoren til gearboksen. Jeg ser tydelig at det er lekkasje der, veldig liten, men ved hendvendelse til Sleipner benekter de at det er der lekkasjen kan være og påstår at den må være gjennom tetningen mellom hus og tunellen. Det trodde jeg også før jeg tettet dette området. Da først så jeg at det så vidt trengte litt vann gjennom pakningen rundt akslingen. Er det noen som kjenner til samme problem ?? Dette er en garantisak så jeg blir veldig glad for svar..

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Om vannet kommer rundt akselen fra motor inn til gearhus må nesten gearhuset stå fullt av vann. Er dette en modell med oljebeholder eller med lukket gearhus?

 

Høres det normalt ut når trusteren kjøres? Noen ulyder?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei Brigg ! Takker for ditt svar !

 

Dette er en modell uten oljesmøring slik jeg har på baugtrusteren. Da man ikke skal kjøre trusteren når båten står på land uten motstand fikk jeg ikke prøvd den før båten var sjøsatt. Den virket perfekt ifjor da jeg tok den opp og jeg la heller ikke merke til noe spesielt ved inspeksjon før utsettelse. Promlemet var at den ikke virket da jeg satte båten på vannet og skulle legge fra kai. Da måtte jeg gå grundigere til verks og da jeg fjernet motoren oppdaget jeg feilen. Den har fungert perfekt i 4 år.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tilbake til overskriften i strengen....

Vurderer selv utenpåliggende hekkthruster... Etter snart 50 års erfaring med påhenger og aggregat, oppdager jeg at med aksling og ror, styrere ikke båten akterover!!

Å 'lukeparkere' longside mellom 2 båter og fralandsvind, er en utfordring, for å si det mildt.

Er det noen her som har erfaringer med utenpåliggende hekkthruster?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja. Jeg monterte en Sleipner Exturn i vinter. Tror den het 30. Skulle gjerne gått for en større men da måtte jeg over på 24volt. Har riktignok ikke erfaring med "vanlig" SE-serie men utenpåliggende hekkthruster gir ihvertall veldig mye mindre støy enn baugthrusteren min. Og så kan Exturn ifølge Slepner kjøres lenger enn ordinær innstallasjon pga bedre kjøling.

 

Som nevnt er ikke hekkthruster like effektiv som baug (mer å flytte på) men det antar jeg gjelder alle innstallasjoner.

 

Veldig fornøyd. Gjør finmanøvrering med enkel motorinnstallasjon til en lek.

 

Meget enkel å innstallere!

Link to post
Share on other sites

Jess! Takker.Men problemet er at den ikke kan monteres på Viknes 880, fordi den er for høy...

Kommer til å gå opp gjennom badeplattformen...

Sier Viknesfolk jeg traff på Messa i Trondheim denne uka.

De foreslo innvendig montasje og at den måtte settes på Stb. Side i hekken.

og der ligger styresylinder ++ i veien. Så det må en større ombygging til...

Sa de.

Kommentar?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jess! Takker.Men problemet er at den ikke kan monteres på Viknes 880, fordi den er for høy...

Kommer til å gå opp gjennom badeplattformen...

Sier Viknesfolk jeg traff på Messa i Trondheim denne uka.

De foreslo innvendig montasje og at den måtte settes på Stb. Side i hekken.

og der ligger styresylinder ++ i veien. Så det må en større ombygging til...

Sa de.

Kommentar?

Kan det være mulig da?

Det må vel være noe skrog under plattformen. Da ville jeg vurdert å la den henge noe under skroget. Sjekk Sleipner sine hjemmesider, der finner du mål.

 

Jeg hadde nok gått for en SE60 (billigere og kraftigere) dersom det ikke hadde medført støpejobb på min båt med Exturn var til gjengjeld enkel å montere.

Redigert av Terje_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...