Kire Startet 18.Januar.2013 Del på Facebook Startet 18.Januar.2013 Hei Vurderer montering av hekktrøster og ser at alt blir mye enklere med montering av Sleipners utenpåliggende modell. Noen her inne med erfaringer på denne utgaven, kontra standard innemontert. Årsak til at jeg helst vil ha utenpåliggende er at trøster motor blir liggende meget lavt i V bunnen bak, med hensyn til eventuelt litt vann i kjøl bakerst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 18.Januar.2013 Del på Facebook Svart 18.Januar.2013 Sikker på at du trenger det på nybåten med 2 motorer på akslinger? Du får mye bedre vridningsmoment og kan flytte hekken letter dit du vil ved individuell bruk av motorer på aksler med høyre og venstregående propeller kontra med 2x DP drev i midtstilling. Har aldri følt behov for hekkthruster med 2x aksler. Prøv og se før du bestemmer deg for hekkthruster. Kanskje du ikke føler behovet om du øver litt på teknikken? For samme sum penger kan man jo kjøpe mye fine båtduppeditter :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Det finnes gass-/vanntett boks til motor innvendig på vanlige thrustere også. Det koster litt og tar større plass. Du får da kanskje ikke plassert thruster lavt nok? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kire Svart 20.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Sikker på at du trenger det på nybåten med 2 motorer på akslinger?Du får mye bedre vridningsmoment og kan flytte hekken letter dit du vil ved individuell bruk av motorer på aksler med høyre og venstregående propeller kontra med 2x DP drev i midtstilling. Har aldri følt behov for hekkthruster med 2x aksler. Prøv og se før du bestemmer deg for hekkthruster. Kanskje du ikke føler behovet om du øver litt på teknikken? For samme sum penger kan man jo kjøpe mye fine båtduppeditter :) Riktig det, så har ikke helt bestemt meg helt enda. Litt trangt på båtplassen + at vi liker å ligge langsmed der det er mulighet og tenker at det gjør det litt enklere i visse sammenhenger men man får mye annet snadder ja som f.eks jolle med styrekonsoll. Kanskje en bedre investering det, hehe Har akkurat sittet ikveld og diskutert dette med en kjenning som har akslinger og han bekrefter det samme. olpi: innvedig truster blir for mye styr, da jeg må inn i neste skott + muligens flytte aggratet frem Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Har Sleipners hekkthruster og den er uten tvil til særdels stor ekstra hjelp uansett om jeg har dobbel installasjon når det er trangt. Du sparer en masse mikkelmakkel under manuvreringen og enkelte ting lar seg enkelt og greit ikke utføre med kun topropellersanlegg når vind og vær ikke spiller på lag. Ikke underdriv motoriseringen. Kjøp et nummer større en det du tror du har behov for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Har aldri følt behov for hekkthruster med 2x aksler. Bruker sjelden hekkthrusteren når jeg står ved spakene, men når jeg er alene med fortøyningene er det greit å kunne gi en liten korreksjon forut eller akter med fjernkontrollen. Etter hvert som 3-fotsyken har herjet begynner det å bli langt å springe for å gi en omdrining på en propell. Var meningen å få gearspaker på akterdekk, men det ble i overkant dyrt. Er godt fornøyd med å korrigere elektrisk når jeg legger til på berget og har bare noen cm vann rundt propellene også. En ulempe kan være driftssikkerheten på fjernkontrollen, den er ikke full tillit verdig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Jo da. Ser poenget. Spesielt ved førtøyning singelhanded og thrustere på fjernkontroll. Helt klart kjekt og ha når det sitter der. Kommentaren min var mer om at han kanskje vil føle det ok uten om man trener litt og lærer båten og kjenne og evt bruke kronene på andre båtduppeditter :) Ph 50 er jo en enorm skute med god vekt så jeg forstår helt klart dine preferanser :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 En ulempe kan være driftssikkerheten på fjernkontrollen, den er ikke full tillit verdig. Dette er så sant som det er sagt. Faktisk plagsomt irriterende når man står på kaia og skal ta siste tampen med litt fralandsvind. Ikke til å stole på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Hva slags fjernkontroll er det dere har, Fjellbonden og Chiefengineer? Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Sidepower. Kontaktflatene på printkortet slites og gir etterhvert dårlig kontakt og den har lett for å kutte hvis man kjører litt lenge. Kan være at batteriene ikke er helt topp. Ellers er det passe dumt å må trykke inn to samtidig for å aktivere og en for å deaktivere, skulle vært motsatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Hvor i båten er fjernkontrollen montert? Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 I dypet. Rekkevidden er ikke et problem hos meg, selv om jeg står på baugen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Så dette er et problem som dukker opp etter litt tid? Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Jepp, så jeg har aldri fjernkontrollen som eneste plan........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Jeg har en Sleipner Sidepower hækthruster monteret fra fabrikken. Det er tydeligt at den ikke har samme effekt/virkning som bovthrusteren. Der skal ikke forfærdeligt meget vind til før den kæmper, men under de fleste normale forhold er den et stort plus. Og jeg har altså to drev, der også kan hjælpe til, Når jeg sejler alene og det altså ikke blæser, så lægger jeg mig en meter fra kajen og går ud på agterdækket. Her har jeg samlet en fortøjning fra stævn og agter så jeg kan tage begge med i land. Der er betjening af begge thrustere fra agterdækket, så jeg glider lige så stille ind til kajen og hopper i land med begge fortøjningerne. Det ser ganske overbevisende ud...når det virker :-) Den kan også bruges til at give modsat thrust hvis farten ind mod kajkanten er lidt for høj, Alt i alt er det en lettelse at have, men jeg kunne godt undvære den. Jeg kan komme næsten sidelæns med brug af drevene og bovpropellen. Og det er mere sikkert da det også fungerer i lidt mere vind. Jeg vil sige, at sidevind over 6 m/s gør hækthrusteren nytteløs. Men under dette har den fin virkning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glek Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Jeg har en hekktruster fra Sleipner som jeg har fått en lekkasje i pakningen rundt akslingen som går gjennom skottet fra motoren til gearboksen. Jeg ser tydelig at det er lekkasje der, veldig liten, men ved hendvendelse til Sleipner benekter de at det er der lekkasjen kan være og påstår at den må være gjennom tetningen mellom hus og tunellen. Det trodde jeg også før jeg tettet dette området. Da først så jeg at det så vidt trengte litt vann gjennom pakningen rundt akslingen. Er det noen som kjenner til samme problem ?? Dette er en garantisak så jeg blir veldig glad for svar.. Mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Om vannet kommer rundt akselen fra motor inn til gearhus må nesten gearhuset stå fullt av vann. Er dette en modell med oljebeholder eller med lukket gearhus? Høres det normalt ut når trusteren kjøres? Noen ulyder? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
glek Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Hei Brigg ! Takker for ditt svar ! Dette er en modell uten oljesmøring slik jeg har på baugtrusteren. Da man ikke skal kjøre trusteren når båten står på land uten motstand fikk jeg ikke prøvd den før båten var sjøsatt. Den virket perfekt ifjor da jeg tok den opp og jeg la heller ikke merke til noe spesielt ved inspeksjon før utsettelse. Promlemet var at den ikke virket da jeg satte båten på vannet og skulle legge fra kai. Da måtte jeg gå grundigere til verks og da jeg fjernet motoren oppdaget jeg feilen. Den har fungert perfekt i 4 år. Mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Adi Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Har baugtrøster fra Vetus, noen som vet om det går å få tak i fjernkontroll som passer til denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Tilbake til overskriften i strengen.... Vurderer selv utenpåliggende hekkthruster... Etter snart 50 års erfaring med påhenger og aggregat, oppdager jeg at med aksling og ror, styrere ikke båten akterover!! Å 'lukeparkere' longside mellom 2 båter og fralandsvind, er en utfordring, for å si det mildt. Er det noen her som har erfaringer med utenpåliggende hekkthruster? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje_F Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Ja. Jeg monterte en Sleipner Exturn i vinter. Tror den het 30. Skulle gjerne gått for en større men da måtte jeg over på 24volt. Har riktignok ikke erfaring med "vanlig" SE-serie men utenpåliggende hekkthruster gir ihvertall veldig mye mindre støy enn baugthrusteren min. Og så kan Exturn ifølge Slepner kjøres lenger enn ordinær innstallasjon pga bedre kjøling. Som nevnt er ikke hekkthruster like effektiv som baug (mer å flytte på) men det antar jeg gjelder alle innstallasjoner. Veldig fornøyd. Gjør finmanøvrering med enkel motorinnstallasjon til en lek. Meget enkel å innstallere! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 22.August.2015 Del på Facebook Svart 22.August.2015 Jess! Takker.Men problemet er at den ikke kan monteres på Viknes 880, fordi den er for høy... Kommer til å gå opp gjennom badeplattformen... Sier Viknesfolk jeg traff på Messa i Trondheim denne uka. De foreslo innvendig montasje og at den måtte settes på Stb. Side i hekken. og der ligger styresylinder ++ i veien. Så det må en større ombygging til... Sa de. Kommentar? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Modem Svart 22.August.2015 Del på Facebook Svart 22.August.2015 Jeg monterte Sleipner sin es60 i våres, og er godt fornøyd med den. http://sleipner.no/produkt/20506/es60-hekkthruster12v/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje_F Svart 22.August.2015 Del på Facebook Svart 22.August.2015 (redigert) Jess! Takker.Men problemet er at den ikke kan monteres på Viknes 880, fordi den er for høy... Kommer til å gå opp gjennom badeplattformen... Sier Viknesfolk jeg traff på Messa i Trondheim denne uka. De foreslo innvendig montasje og at den måtte settes på Stb. Side i hekken. og der ligger styresylinder ++ i veien. Så det må en større ombygging til... Sa de. Kommentar? Kan det være mulig da?Det må vel være noe skrog under plattformen. Da ville jeg vurdert å la den henge noe under skroget. Sjekk Sleipner sine hjemmesider, der finner du mål. Jeg hadde nok gått for en SE60 (billigere og kraftigere) dersom det ikke hadde medført støpejobb på min båt med Exturn var til gjengjeld enkel å montere. Redigert 22.August.2015 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.