Jump to content

Solid, åpen 16-18-foter uten styrekonsoll?

Skolest1

Recommended Posts

Hei båtfolk, første innlegg, håper dere kan hjelpe meg med dette:

Er ute etter en enkel, åpen plastbåt uten styrekonsoll, for fjordfiske. Må være over 16 fot og stødig i sjøen. Minst mulig fiksfakseri. Trodde selv dette skulle være en grei oppgave, men de båtmodellene jeg finner på nettet har enten styrekonsoll eller hardtop eller er for små.

På forhånd takk for forslag!

Ettersom jeg har funnet ut, har Silver Viking sluttet med båt-produksjon, men sikkert mulig å finne greie brukte.

Ellers har du Hansvik 16,5 standard og Hansvik 500 Fisker (selvlensende). Se hansvik.no. Stødige og gode fiskebåter, lite vindavdrift, men er ikke fartsbåter (halvplanere). Rana 530 Åpen, mer hurtiggående. Har mindre kjøl enn Hansvik-båtene. Vil tro du kan få Øien 530 uten styrekonsoll. Sandstrøm 495 Basic. Tror også Lasse-båter kan fåes uten konsoll. Kommer sikkert på flere etterhvert. Ta et søk på finn.no på "landstedsbåt" med søkekriterie 16 -18 fot.

Hva slags motorstørrelse tenker du på?

Redigert av Søringen (see edit history)

Når det gjelder Øien 530, hvis denne ikke fåes uten konsoll, er et alternativ å kjøpe motor med rorkult og sitte bak og kjøre. Da har du alltids muligheten for siden å montere fjernkontroll.

Bruker sjøl åpen båt med rorkult i hummerfisket (Hansvik 16,5), men merker jeg utover i sesong blir trøtt i skulder av å sitte å styre med styrekult. Blir noe anstrengt når en er ute et par timer hver dag. Så kommer nok til å gå for å montere styrekonsoll på denne, eller kjøpe annen båt med styrekonsoll etterhvert. Så å kjøpe båt med mulighet for senere å bruke konsollstyring kan være smart. Blir ofte dyrt å ettermontere.

Har ein Askeladden 16 2/3 " (Eg veit, rar storleik) frå 80-tallet eingong. Denne er det høgt fribord på, og den toler det været du måtte tolet!
Desse er nok vanskelege å få tak i no til dags, men mtp. på den båten du er på jakt etter så er nok ein slik båt mitt i blinken!

Onkelen min som er yrkesfiskar brukte denne båten til å fiske aktivt med på slutten av åttitallet, då var båten fiskeriregistrert.

Hansvik 16,5ft er ett alternativ.

Ikke selvlensende, ikke utskjært hull for bruk av ausekar på de siste varianter.

Med helstøpt dekk, utrolig nok bare dreneringsrør i front av båt, måtte bore nytt hull for dette ved luke for bensintank ekstrautstyr på splitter ny båt for 2 år siden.

Ellers handdreven lensepumpe montert.

Måtte tette luftehull for ekstra stuerom bak med aluplater og silikon.

Ved styrtregn nattestid, kunne båten bli såpass fylt med vann, slik at dette kom inn i dette stuerom bak, og ble der.

De "nye" Hansvik 16,5ft er ikke så kraftig bygd som de første 16ft Hansvik hadde.

De gamle fra ca 1970 hadde dobbel ripe, veldig kraftig speil, og tofte av plast med flytemiddel ( isopor )? under.

Nyere Hansvik har enkel ripe, ikker spesiellt tykk speil, og ett idiotisk dreneringssytem.

Bortsett fra dette er båten grei, går greit med en 20hk.

Med 25 - 30hk har en litt å gå på ved lastet båt også.

andre alternativer: Rana 17 fisk, Hansvik 18 fisker. Begge har vel litt kjøl også

ser på finn at det er dårlig med sånt ute nå, men man kan jo rigge en konsollbåt om til rorkultstyring

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Prøv å høre med disse.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38062777

Trur de leverer snau båt. De har forresten flere varianter/størrelser av denne etter hva jeg har forstått.

Her er annen som leverer båten som du vil ha den. Også helt snau.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38461327&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true

Redigert av busterx (see edit history)

Takker for nyttige innspill, erfaringer og alternativer.

Ift båtegenskaper er stabilitet viktigere enn fart for min del, og 15-20 HK motor er det jeg har tenkt så langt.

Styrekonsoll, pullerter m.m. blir herk under not- og garnfiske, vil derfor ha minst mulig slikt.

Holder øye med bruktmarkedet og satser på at det dukker opp noe som passer.

Hansvik 16,5 / 500 fisker er noe av de mest stødige du treffer i DEN størrelsen. Og dyp kjøl gir lite avdrift. Hvis du ikke har behov for fart, tror jeg neppe du finner bedre båt til garn- og teinefiske enn disse. Har 15 hk på vår 16,5 Hansvik, ville gått for 20 hk var jeg deg.

Har prøvd teine- og garnfiske med planende båter uten kjøl, kan være meget frustrerende, tilnærmet håpløst.

Øien 530 er veldig stødig, og du føler deg enda tryggere ombord i denne, spesielt i sidesjø, pga den ekstra bredden. Men denne driver mer for vind. Øien planer greit med 25 hk, men har du mye last bør du ha ihvertfall 30 hk. 40 hk optimalt.

Vet ikke hvor du planlegger å fiske, utaskjærs eller i beskyttet farvann? Et rimelig alternativ, men på 15 fot (472 cm = ca 15,5 fot), kan være en slik Øien 460 med Yamaha 15 hk (9,9 Sport). Kampanje pris små 50 høvdinger. Er oppgitt til å være 180 centi bred, dette er 5 cm smalere enn Hansvik 16,5. Lite fiksfakseri som garn kan henge seg opp i. Og stor fordel: Selvlensende! Men skal en ut i grovere sjø er det nok en noe "spe" båt i forhold til 17-18 fotere.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39487344

Redigert av Søringen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...