Jump to content

E-TEC 150 vs Mercury 150 - "Tug of War" 2013 utgaven!


twisterx

Recommended Posts

Da har BRP publisert en ny utgave av 2T vs 4T testen sin - "Tug of War".

 

 

Forrige gang de gjorde det (for 6 år siden), var det en Yamaha 150 som måtte bukke under..

 

Det er unektelig en ganske visuell måte å vise effekten av dreiemoment. Og det virker som at de har gjort mye for at forholdene skal være så like som mulig. Det er selvsagt alltid en sjanse for at det hele er rigget og at Mercury'en har fått en propell med alt for høy stigning som gjør at den aldri får tak i vannet.

 

Men artig lell.. :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Nothing beats an E-tec V6 ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

selv den beste kan feile, men artig så lenge den vare

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

2-takt V6 i moderne BRP innpakning er nok det lekreste man kan hekte bakpå balja etter min mening.. lav vekt, lite vedlikehold, topp aks...

 

 

Men Verado rekkesekser kompressor @6800 rpm er ikke helt av veien den heller.

Vet ikke åssen kampen hadde blitt med Verado 150 mot E-tec 150, tror det hadde blitt ganske jevnt da.

 

 

Måtte bare ta med denne. Heftigste outboard motorisering noensinne? 1750 hk ;-)

Her snakker vi 8-9000 kroner timen på full gass ;-)

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er typisk Bombardier bullsh&& , det kan utmerket godt være en smallblock 200 hk E-Tec under dekselet på denne såkalte 150 hk Evinruden.

En Verado vil uansett knuse en E-Tec i dreiemomentet ved samme effektklasse. Det er en grunn

til at den nye konvensjonelle Merc 4T er i testen og ikke den kompressor matede Veradoen.

Evinrude folkene er ikke dumme heller.

Uansett vitner sånne stunt på et ekstremt lavmål etter min mening, har Bombardier ikke andre salgsargumenter å komme med så er det bare trist.

Link to post
Share on other sites

enig i at det hadde vært veldig interessant å sett testen gjentatt med e-tec vs Verado. Eller for den saks skyld Optimax eller Yamaha HPDI.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig vil en som har Verado som brukernavn trekke resultatet i tvil og direkte kalle Evinrude-folka for løgnere og svindlere...

 

Kjetil S

 

Fordi jeg har nicket "Verado" og har en Verado så har jeg ikke sagt at dette er verdens beste motor ,jeg har hatt mange forskjellige merker, og dei har alle sine gode og

dårlige sider.

Vi kan se på den filmen hvor E-Tec senker en Yamaha 150, er dette troverdig? neppe fordi jeg har nemlig testet en E-Tec 150 i mot en Yamaha 150 på to like skjærgårjeeper, det var riktignok ikke akterendene i mot hverandre men en akselerasjons test side ved side, og jeg fikk erfare at Yamahaen imponerte stort, den oppnådde like stor toppfart og akselerasjonen var omtrent identisk med E-Tec motoren.

Jeg trodde dette skulle være en lett match for E-Tec men dengang ei. Det er ikke uten grunn at Yamaha 150 er /har vært kanskje verdens mest solgte 150 hester, det er en jækla god motor, enkelt og greit.

Når det gjelder Verado motorer så er regelen ,har du en god forhandler i nærheten så kjøp ,har du ikke det så kjøp en annen motor, pga en komplisert motor som kan

kreve dyktige service folk.

Link to post
Share on other sites

Vi har en E-tec 25 hk. Har prøvd Yamaha 25 hk 4-takt. Jeg må si at Yamahaen virket mer "bunnsterk" enn E-tec`en, ikke minst fordi denne stod på en mer tungdrevet båt. Begge er 2-sylindrede. Eneste større fordelen med E-tec jeg kan se mellom disse 2 motorene er enklere vedlikehold. Når vi kjøpte båt med E-tec, var det fordi valget stod mellom denne og Suzuki 25 hk hos forhandler. Gikk da for Evinrude. Motoren har vært grei den på vår båt.

 

Har også eiet en Optimax 115 hk. Sammenliknet med Mercury 115 hk 4-takt er nok Optimax raskere i aks. Men en har jo for og imot her også.

 

Så denne testen som Evinrude viser her har vel null verdi i praktisk bruk. Men på tunge store amerikanske fiskebåter kan det jo være et salgs-gimmick. Og amerikanere kan vel være ganske naive også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er ikke en sånn test meningsløs? Den motoren som har høyest dreiemoment akkurat i starten vil få et overtak som gjør at den andre motoren aldri vil hente seg inn. Eller tenker jeg feil?

 

Det hadde vært mer mening i en akselerasjonstest, side ved side, gjentatt med forskjellig last.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Dette er typisk Bombardier bullsh&& , det kan utmerket godt være en smallblock 200 hk E-Tec under dekselet på denne såkalte 150 hk Evinruden.
Det er neppe noen forskjell på bunndraget på E-tec 150 og 200, det er jo samme blokka. 200 har mere ytelse på topp naturlig nok.

Veradoen er dessuten en dyrere motor, og en Verado 150 kan dessuten utmerket godt være en 200 siden det bare er programmeringen som skiller Verado 135-200 ;-)

En test mellom E-tec 200 og Verado 200 hadde da vært mere rettferdig bortsett fra at Veradoen er dyrere og mye tyngre og bør være sterkere pga. kompressoren. De stiller derfor i to forskjellige motorklasser.

E-tec 200 H.O. Mot Verado 200 derimot hadde vært perfekt match siden disse stiller mere likt vekt og prismessig ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det handler om å få balja raskt opp i plan med hele familien og svigermor ombord. Da har E-tec et fortrinn.. om motoriseringen fra før av er marginal.

Med Verado er som regel ikke motoriseringen marginal, men da har man jo betalt ekstra for det.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ingen kan stikke under en stol at den nye Merc F150 er en flott motor, letteste 4-takter i klassen, stillegående og med størst volum.

Greit at det er flere gode alternativer på markedet. V6 2-stroke mot R4 4-takt.. gode greier alt sammen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja den kom vel ut som totalvinner, men det skulle jo bare mangle. Mercury ville nok ikke gjøre halvgod jobb i den viktigste motorklassen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En slik 'test' som dette er typisk amerikansk og finnes i bøtter og spann- oftest i bilsammenheng typisk to store firhjulstrekkere... og er totalt verdiløs da dette er så langt unna jobben en std påhengsmotor er tenkt brukt. ,. Når en da har to like båter så ville sjølvsagt et race vært mye mere naturlig og normal måte å gjøre det på. Hvem akselerer fortest og hvem har høyest toppfart under like forhold og med x antall kilo ombord. Men det er vel ikkje publikums/tv- vennlig nok..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...