BAN Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Har vel kommet en hel generasjon nye firetaktere siden den første tug of war filmen kom ut... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 skal en dra sin amerikanske queen size kone opp på vannski så får det bli e-tec mao Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Enig med `ivar`hvorfor ikke prøve seg mot 150 hp Merc Optimax. Da blir det nok noe mer å bryne seg på.! BRP unngår bevisst Optimax`en i sine tester fordi den er "ubehagelig" sprek sammenlignet med E-Tec`en, dette ser vi en rekke eksempler på. Det skal bli spennende å se den nye Gen 2 E-Tec som ryktene sier skal komme i en ikke så fjærn fremtid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Støy og forbruksmessig slår vanligvis E-tec Optimax, men på ytelse er det nok mere jevnt. E-tec er tross alt high tech og har brakt 2-takteren fra et håpløst etterslep til nærmest likeverdig med 4-taktere totalt sett. Mercury prioriterer effekt foran støy/forbruk. Mercury Racing ;-) Redigert 19.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Enig, E-tec har en finere og mer kultivert gange en Optimax (V6) ingen tvil om det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Et tankekors at E-tec 150 har 3! ganger flere forbrenningssykluser pr. omdreining enn F150 ;-) Egentlig ikke så rart at bunndraget er bedre. Og allikevel er forskjellen i støy og forbruk ikke høyere enn at det ikke ekskluderer E-tec i konkurransen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Vbunn Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Begge motorene er rigget til fabrikkspesifikasjoner iht til turtall med tanke på propellvalg og høyde. Det er klart at valg av propell design vil ha noe betydning, men hadde resultateten vært så usikre ville yamaha og mercury garantert motbevist det. Det er heller ikke brp sin hensikt å konkurrere med optimax da det er 4 takt som er den store konkurrenten. Testen viser klart at ved tilnærmet like forutsetninger vil 2 takteren ha mulighet til å utvikle større kraft ved maks belastning en 4 takteren. Dette er også logisk. En Verado sammenligning hadde sikkert vært innterresant, en glup fyr sa engang at gjør det så enkelt som mulig, men ikke for enkelt. Re sammenligningen Mercury F150 ---> Verado 150 to stykk påhenger med relativt lik ytelse. Hva skal mercury med 150 R4 Veradoen nå. Jeg tipper den blir borte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Veradoen blir nok ikke borte, den leverer nok mere moment og opp til 200 hk ytelse og passer tyngre båter bedre enn F150. Forøvrig er den blitt ganske populær her til lands i forbindelse med den håpløse hk-avgiften. Man kan nemlig som kjent omprogrammere enn Verado til 135/150 til å yte 200 hk eller opp mot 240 hk (racingprogram) helt problemfritt ;-) Lundins Marin har kjørt en slik "liten" Verado 1,7 liter med ytelse opp mot 300 hk en hel sommer uten feil. Dette er bunnsolide motorer ! (Porsche var involvert i designen da...) Det er nok mere trolig at Optimax 150 går en stille død i vente, iallefall om E-tec II viser seg å være en enda bedre motor. Redigert 19.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Mener det var en test i siste Båtmagasinet mellom Optimax 150, nye F150 og Verado 150. Har ikke bladet her, men. Mener å huske at Verado kom best ut av fleste test-kategorier. Dyrest, mest high-tech. Mener å huske at Optimax fortsatt klarer seg bra mot nye F150 prestasjonsmessig, sjøl om den på andre områder begynner å "eldes". Optimax V6en har vel alltid vært ei bråkebøtte. Nye F150 skal være veldig tilrettelagt for at eier kan utføre det meste av service og vedlikehold sjøl, på godt tilrettelagt vis. Lav vekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Jeg tipper på att R4 Veradoen vil forsvinne ut av markedet etter hvert, pga den blir for dyr i forhold til konkurrentene sine motorer uten kompressor. Merc sin nye R4 vil øke til 200 hk etter en tid på markedet. Den er faktisk designet for et effektuttak på hele 250 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Jeez du er lettlurt av reklame teerex Redigert 19.Januar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) reklame ??? Hvordan skal de ta ut 200-250 hk av F150 uten omfattende modifikasjoner ? Da må de nok til med 16 ventils topp med variabel kam osv.. en enkel motor blir plutselig mere komplisert. Men Yamaha har jo gjort det samme med sin nye F200 da så ikke umulig. Redigert 19.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Mener det var en test i siste Båtmagasinet mellom Optimax 150, nye F150 og Verado 150. Har ikke bladet her, men. Mener å huske at Verado kom best ut av fleste test-kategorier. Dyrest, mest high-tech. /quote] Dyrest og tyngst høres ikke kompatibelt ut med best ut, sånn generelt. Alt til sitt bruk. F150 er best når vekt og økonomi er viktig. En F200 R4 høres veldig spennende ut iallefall, uansett om det står Yamaha eller Mercury på dekselet. Redigert 19.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 De fleste test-kriterier, de fleste... Ikke på pris da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Vekt er også viktig. Mange mindre båter takler motor opp til ca 200 kg greit, Veradoen blir ofte i tyngste laget og man trenger ofte ikke effektpotensialet til Verado heller. DF140 (med reellt ca 130 hk) har vært poulær i en årrekke som største motor på mange lettere båter. Nå er det plutselig tilgjengelig et langt sterkere 4-takts alternativ, riktignok 15 kg tyngre men med nesten 50% større sylindervolum. Redigert 19.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Merc sin F 150 kan lett økes til 200 gamper, men etter det så vil R6 være standarden i overskuelig fremtid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Lurer på hvor lett. Den har SOHC og 8 ventiler.. tror ikke de greier 200 hk på det da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Litt fancy pustehjelp i form av avansert ventilstyring ,muligens høyere kompresjon og sånne tilltak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Lekkert bilde ;-) Redigert 19.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Vbunn Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Det er ikke allverden av effekt å hente på flere ventiler ved såpass moderate turtall som det her er snakk om. Jeg ser ikke noe i veien for at denne motoren kan bli oppgradert til 175 hk og kanskje også 200 hk. Men å si at den er designet for 250 hk, hvor har du det fra? Nei Verado gjør en helt klart bedre figur som R6, da den relative vektøkningen gir et mindre utslag her. 300 hk på 1,7 liter høres farlig mye ut og borger ikke for mye margin. Nei jeg tror den nye F150 er steg i riktig retning for 4 takt, de trenger slagvolum for å virke. Hvilke fordeler har Verado 150 over denne, hvis vi ser bortifra trimming? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Det er ikke snakk om å ta ut 300 hk for vanlige brukere, men de har gjort dette som et forsøk for å teste holdbarheten bl.a. Den har jo 200 hk fra fabrikken så noe margin er det uansett. 240 hk racingprogrammet greier den uten å mukke, det er tross alt bare 20 % over. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Vbunn Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) 20% er nå en del, men det avhenger sikkert mye på bruk. Det er ihvertfall sikkert at feilraten vil være høyere på den trimmingsgraden. Ellers er det jo sprekt da, men så veier den nesten som en 300 e-tec Redigert 19.Januar.2013 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 (redigert) Greit å betale hk avgift for 135 hk men ha 100 hk mere til rådighet ;-) Redigert 20.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Her eksempel på Mercuryforhandler som selger båt med Verado 135 på 200 hk. Helt kurant det http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35042430 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Går motoren til helsike, har en vel en særdeles dårlig garanti-sak... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.