Jump to content

E-TEC 150 vs Mercury 150 - "Tug of War" 2013 utgaven!


twisterx

Recommended Posts

Ingen kommentar ;-) Men husk igjen at 200 hk er original fabrikkytelse på denne motoren med 200 "hjerne".

Den er altså ikke trimmet ut over fabrikkspesifikasjonene siden det ikke er noen deler i motoren som skiller den fra en original 200.

 

Lundins Marin selger forøvrig nye ferdig omprogrammerte Mercury-motorer med full fabrikkgaranti.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hmm, mener å huske tollvesenet viste litt ekstra interesse ang. denne "problemstillingen" her ang FNM motorene, se post 8 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/33839-hk-agift-beregnet-for-mer-enn-vi-har/#entry436477https://baatplassen.no/i/topic/33839-hk-agift-beregnet-for-mer-enn-vi-har

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ja noe må jo tollvesenet ha å kose seg med. good luck ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

det skulle vel bare mangle når den "vesle" 1,7 liters Veradoen tåler 200-300 hk ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-150-hk-utenbords

 

Test i BM av 150 hk. Verado raskest i akselerasjon, men verdt å merke seg at den har 3 knop dårligere toppfart enn E-tec, så propellvalg er nok ikke rett.

 

"Vi har også målt akselerasjonen 0-30 knop og 15-30 knop i testen. Akselerasjonen påvirkes av propellvalget, men målingene gir uansett et bilde av skillet mellom totakt og firetakt i klassen. Firetakteren Mercury Verado 150 er oppe i 30 knop på 7,3 sekunder fra stilleliggende, og totakteren Evinrude 150 E-TEC klarer det på 8,0 sekunder. Den beste akselerasjonen 15-30 knop er det også Mercury Verado 150 som står for, sammen med Suzuki DF 150. Det tar 5,4 sekunder.

Noen klar testvinner er ikke lett å utpeke i denne samlingen av svært interessante og teknisk avanserte 150-hestere. Honda BF 150 vinner i forbruk, Evinrude 150 E-TEC i fart og Mercury Verado 150 i akselerasjon og standardutstyr. Suzuki DF 150 og Yamaha F150 har begge et mer allroundpreg over seg i denne klassen, med gode farts, forbruks- og støyverdier.

Link to post
Share on other sites

Her er nå utdraget du prater om fra den internasjonale manualen

 

"The first step Mercury Marine

® engineers took when designing our 150hp

FourStroke was to ensure the engine would be the most reliable 150hp

four-stroke outboard ever built. The 3.0L displacement engine block makes

the 150 FourStroke the largest displacement 150hp outboard in the industry.

Some 3.0L outboards produce well over 250hp. The Mercury FourStroke only

needs to produce 150hp, which means exceptional durability and long-term

peace of mind. When you combine class-leading displacement; a larger,

heavy-duty gearcase; and nearly 10,000 hours of engineering and field

testing backed by an industry-leading three-year factory-backed limited

warranty, the result is the best-ever 150hp engine on the water. Heavy duty

does not mean heavy weight: The Mercury 150 FourStroke is the industry’s

lightest 150hp four-stroke outboard, making it an ideal repower choice, too.

The first step Mercury Marine"

 

Der ser vi klart at det ikke er snakk om at F150 er designet for 250 hk, men at noen 3.0L

Har det efffektutaket, det er nå ikke en normalaspirert 4 takt påhenger i verden med 250 hk.

Ser vi på trenden er mange fabrikanter som øker volum fremfor teknikk. Jeg tror ikke Veradoen har gått av et effektutak på 175 hk per liter.

Da blir det nok ikke langvarig glede på full gass.

Link to post
Share on other sites

en dårlig/tvetydig oversettelse fra originalen.

 

Kan jo tolkes både til at "3 liter kan levere 250hk" - og "denne blokka kan levere 250hk"

 

Uansett, hva markeds/reklameavdelingene skriver av tekniske ting kan være lurt å lese med litt skepsis :giggle:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det står sort på hvitt i den Norske katalogen, jeg siterer: De startet med en motorblokk med et sylindervolum på tre liter som uten problemer kan levere 250 hk, ingeniørene tok bare ut 150

hester.sitat slutt.

Mulig motorblokka i seg selv kan levere 250 hester. Ikke noen sensasjon. 3 litere har vel levert opp mot 800 hk i feks F1 uten overlading. Blokka er en ting, men hva med resten som skal til for og øke effekten betraktelig.

3 liters sekssylindret sugemotor er ingen sensasjon i bilverden hvertfall.

 

De de skriver er at en (mulig deres egen også?) 3 liters blokk kan levere over 250 hk. De skriver dog ingenting om hva annet som skal til av endringer.

Den norske varianten har mistanke om at har "lagt på seg litt" i oversettelsen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

den er nok ikke sekssylindret, selv om det hadde det vært litt mere spennende.

Kanskje det er den gamle 4-syl 3-liters blokka til Porsche 944 S2 fra 1989 de har brukt, siden Porsche også var involvert i Verado design.

Den var på 211 hk med 16-ventilstopp opprinnelig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Stor test av 150 hk i "Vi Båtägare" nr 9/12.

Testbåt Quicksilver Activ 605 Open.

Testvinner ble Mercury F150, ikke helt uventet kanskje. De gjør en grundig jobb før de slipper en motor i dette viktige segmentet.

Kort oppsummert: Mercury F150 har høyest toppfart, lavest forbruk i høyere fartsområde, lavest vekt (av 4-takterene), lavt støynivå og lavest pris (sammen med Evinrude). Motoren er også svært servicevennlig, ingen ventiljustering eller kamreim.

Fart: Mercury F150 greide 45 knop mens Suzuki og Yamaha greide knappe 44. Verado, Honda og Evinrude greide 42,3 knop.

Forbruk: Honda lavest med kun 0,82 liter i snitt. Mercury F150 0,86, Yamaha F150 0,87, Verado 0,92, Suzuki 0,94, Evinrude 1,00.

Akselerasjon: Relativt jevnt men Evinrude kjappest (2-takt) og Honda slappest (minst sylindervolum av de normalaspirerte).

Støy: Verado og Evinrude noe mere støy, naturlig nok pga. teknikken. Men på fullgass skiller det minimalt.

Totalseier til Mercury F150.

De glemte visst Optimax 150 men de syns kanskje Mercury var nok representert med to modeller.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Gode nyheter for de med E-tec 150 eller vi som gjerne kunne tenke oss en (og evt. syns det er en fordel at det ikke står 200 på dekselet) :

 

NEW optimization for 150 Etec and 150Ho Etec

 

185 hk på propellakslingen ved kun 4700 rpm og 303 Nm ved 3800 rpm må vel sies å være brukbart for en motor på godt under 200 kg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei det er nok ingen forskjell så lenge vi snakker om 2,6 literen. Forsikringsmessig er det kanskje også gunstig :smiley:

Men det brutale bunndraget til 3,3-literen blir det jo fortsatt ikke.

 

Her er en som har grei motorisering http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43283340

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror man må skille litt på original og uoriginal optimalisering.

Standardprogrammene til Lundins skal vel tilsvare de originale effekttrinnene som både E-tec, Verado og andre motorer leveres originalt i. Der motorene ellers rent teknisk er identiske.

Så er spørsmålet om motoren er innenfor garantitiden, og om selger går åpent ut med at effekten er justert opp.

Men prinsipiellt for motorens holdbarhet i forhold til en original motor med samme effektuttak skal det ikke være noen forskjell.

 

For turbodieselmotorer i båt (og i bil) er det jo flere muligheter til å overgå den effekten som max. er levert originalt på den respektive motor. Da blir det jo en sak mellom eier og tuner, hvor godt dette gjøres og hvordan det utnyttes.

Det blir jo da mere spekulasjoner og evt. skeptiske kjøpere i ettertid, dersom man går åpent ut med det.

Gjelder jo også Lundins racingprogram som de har til enkelte motorer, bl.a. Verado siden den har overlading.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...