Jump to content

Hvordan montere fenderlist

emmis

Recommended Posts

Hei.

Jeg synes det enkleste er å merke av på fenderlista hvor baug-tuppen er, deretter varme opp fenderlista til den blir myk og bøyelig og så få med deg 2-3 kompiser når du skal ha den på.

Hvis du har mulighet så går det an å bruke et stort kar, fylle den med vann så det dekker fenderlista og så varme opp vannet. Jeg brukte et 200 liters fat, men da hadde jeg en 16 fot båt.

Mulig du må ha noe større. Jeg tente et bål under fatet og fyrte til lista ble myk og fin.

Men lista blir fort kald og stiv igjen, så det lønner seg å bli enige om hva hver enkelt skal gjøre og så gjøre det fort.

Ha evt skruer/festebeslag klare.

Jeg begynte med baugtuppen og slo på lista bakover mens de som var med dro i lista på hver side bak for å få lista lang nok.

Så var det å feste den bak med skruer/beslag.

Dette funka bra for min del, men hvis du har en lang Draco kan det hende det lønner seg å få med flere hjelpere.

Håper det hjalp litt :smiley:

Mvh Ørjan.

Monterte ny fenderlist på en Kavaler 444 for noen år siden.

Jeg brukte varmluftspistol og formet listen etterhvert som jeg arbeidet meg fremover.

Dette gikk meget lett, ser noen borer små hull i listen hvor fenderlisten festes, fester små poppnagler der av alu eller rustfritt stål slik at listen holder seg på plass.

Dette gjorde ikke jeg, fenderlisten "satt" meget godt uten dette.

Festet bare fenderlisten i bakkant hvor jeg startet og stoppet med syrefaste vognbolter.

Tror varmluftspistol er å foretrekke fremfor varmt vann, på en lang list har du varme kontinuerlig tilgjengelig da.

Ei fenderlist på 10 - 16mtr eller lenge blir fort kald fra du begynner til du kommer deg ett stykke på vei.

Da er det greit å ha varmluftspistol tilgjengelig, og ikke minst i baugen hvor du får en skarp kant av varierende grad avhengig av båt.

På båt hvor lista går rundt hele båten og hvor fenderlist møter hverandre, kan en dekkende list av alu festes over "skjøten" - endepunktene for å skjele disse.

Festes gjerne med syrefaste vognbolter eller meget kraftige popnagler av alu eller rustfritt stål.

• 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Gammel tråd, men aktuell. Vil en fenderlist som har vært montert på båten i 35 år "krympe" ved demontering slik at den er like vrien å montere tilbake som en ny fenderlist? Eller kan man håpe på at den passer uten nevneverdige problemer? Mistenker vannlekkasje i sammenføyningen mellom skrog og dekk og ønsker å ta den av for å tette. Båten er en 1979 Saga 7000.

• 3 år senere...

Jeg løsnet min fenderlist på jakt etter enlekkasje, noen sa det var bare å løsne og tre på igjen så lenge det ikke var så kaldt i været... Det var det IKKE!! :) Hadde ikke utstyr for å koke en tykk U fenderlist som anbefalt her på forum og fra leverandør. Ble mye spekkulering, løsningen ble å pakke den inn i plastfolie slik at U listen ble som en slags slange. Tok hageslange fra en kran og kobla i enden og kjørte på med ca 60 C vann fra VVB som dermed rant gjennom fenderlisten fra ende til ende.  Ble myk og fin og kunne dermed dras på igjen. Prøv og feil 4 timer, spekkulering 3 timer, forberedelser 2 timer, Montering 10 min ;) Plastfolien fjernes etterhver som man monterer og man kan dermed holde resterende fenderlist varm under montering så lenge varmvannet rekker :) Husk regnklær! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...