Kappa Startet 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2013 Mann overbord (MOB) kan være en traumatisk situasjon for den forulykkede, og for mannskapet ombord dersom man ikke seiler alene. (I så fall er det kun opprørende for den forulykkede og vedkommendes pårørende). Å gjenfinne den forulykkede kan være vanskelig, spesielt i dårlig sikt, mørke og ved sjøgang. Hodet stikker ikke mere enn 10-20 cm opp av vannet (hvis det overhodet stikker opp i det hele tatt). Å holde seg flytende på egenhånd kan være vanskelig og utmattende. Og når den forulykkede skal hales ombord, kreves styrke og utholdenhet fra alle som er involvert. Dessuten kan det være farlig; spesielt ved sjøgang. Det er ikke sikkert at det er tryggest og enklest via akterenden selv om der er stige. Utstikkende anker og annet kan slå den forulykkede sanseløs med ett slag. Å klatre ombord fra le skuteside er heller ikke lett, og man skal være svært sterk for å lykkes. Spørsmålet er således om noen skippere her på Båtplassen har reelle erfaringer med å håndtere en MOB situasjon? Er det noen som trener med mannskapet på dette? Har noen skriftlige prosedyrer, herunder varslingsprosedyrer, i fall man opplever en MOB situasjon? Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Ombord på seilbåten min pleier jeg altid å forsikre meg om at de andre om bord er klar over hjelpemidelen en seilbåt har ved en mann over bord sitvasjon. Det at de vet hvordan de hånterer båten er viktig da også jeg kan falle over bord. Alle om bord hos meg har vester som tåler og bli løftet med. Jeg har altid en sikerhets line klar til og ta rundt den som er falt over bord slik at han lettere kan dras om bord. Som seilbåt har jeg jo flere fordeler. Jeg kan ta storseilbomen ut over rekka og feste personen overbord i skjøtet og heise han om bord. og med storseils skjøte er også perosnen letter og dra om bord. Jeg øver på denne type sitvasjoner samt andre sitvasjoner som er godt å være forbredt på. Jeg har lært at en skal styre mot vind / strøm for etter å ta en Q-vending da en vil med større sansynlighet komme tilbake til plassen der personen er kommet. Men en stor forhånds regel er jo og ha på seg vest uansett vær. Og at alle om bord har på seg sikerhetsline når været begynner og bli dårlig. da slipper en og ha manskap liggene på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Har ikke opplevd dette sjøl, men har lest meg litt opp på temaet. En ting jeg har merket meg spesielt er rådet om å rope "MANN OVER BORD" først mot vedkommende i sjøen før man snur seg og roper mot andre om bord. Dette for at den som ligger og plasker i sjøen skal vite at han er sett. PS: Forulykket betyr at man er omkommet :-) Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Mine barn er aktive i RS Ung, og man trenger ikke spørre de to ganger om de er med på en øvelse. Jeg kaster ut ei lang redningsline og lar den henge etter båten, samtidig som jeg tar en Williamson turn. Når jeg kommer opp mot personen som ligger i havet, går jeg forbi og gjør en krapp sving slik at de kan ta tak i lina og bli trukket inn. Det er mye raskere og sikrere enn å prøve å gå rett på. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Jeg har jo knapt begynt på seilerlivet, men jeg har rukket å tenke noen tanker om hva som kan funke i min båt. Men teori og praksis er jo to ulike ting. Storseilskjøtet funke sikkert, men det betinger vel at bomløfteren er på eller at rodkick er kraftig nok. Samt at storseilskjøtet kanskje bør være av typen som innfesting i cockpitdørken, ikke hyttetaket ? Alternativet er at man har et eget tau med krok som kobles til den som er i sjøen, løper over cockpit til motsatt side, via en vinsj og retur til vinsj på siden hvor en skal heise opp vedkommende. En liten flotør på kroken på tauet gjør at den vil flyte. Forhåpentligvis henger personen over skutesiden i sikkerhetsline og manntau. Da kan en koble kroken til sikkerhetslinen, vinsje inn, frikoble fra manntauet og fortsette å vinsje. Wirerekka ved cockpit kan jeg lett koble av. Jeg ser at tidligere eier av min båt har montert en blokk i radarmasta helt akter. Masta er boltet i båten samt feste til pushpit. Mulig dette har vært brukt til å heise opp påhengsmotor, men i nøden skal den nok tåle en person også. Med stige på akterspeilet så tror jeg at det skal være mulig. Så blir det et spørsål om å ha splittet akterstag for å lette adkomsten... Samtidig er det nok et betimelig spørsmål, hvor mange motorbåteiere har kasteline ombord... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 (redigert) Samtidig er det nok et betimelig spørsmål, hvor mange motorbåteiere har kasteline ombord... Jeg kan ikke svare for alle motorbåteiere, men i mitt hode er dette standardutrustning. Og om det er forskjell på seil og motorbåter når det gjelder slikt utstyr vet jeg ikke. Det er kanskje mer synlig på seilbåter i og med at disse ofte har slikt utstyr hengende ute på rekka. I motorbåter er det mer vanlig å ha slikt utstyr i et dedikert stuerom bak på dekk slik at det ikke er like enkelt å se om utstyret finnes ombord. Redigert 20.Januar.2013 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
-morten- Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Da jeg var i marinen på MTB. Hadde vi mob øvelser jevnlig. Vi var veldig drilla på det, og det var en utfordring å følge med han som falt i sjøen da vi hadde 30knop, så må man kjøre ned motorer og snu med relativt stor venderadius. En man var dedikert kun til å følge med personen som falt og vise retning. Alle ombord hadde helt klart for seg hva man skulle gjøre i en sånn situasjon. vi var jo flere ombord som kunne hjelpe til, men er man alene i en slik operasjon kan det være svært utfordrende! Alle som ferdes på sjøen bør tenke gjennom de senario som kan forekomme i sitt eget fartøy. Alt fra brann grunnstøtning motorstopp vannintregning og så klart mob. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hegra Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Jeg er en del alene på sjøen, og med tanke på det er det greit å vite at badetrappen akter er mulig og senke ned i sjøen fra svømmende stilling, om jeg skulle falle i sjøen. Det er kanskje mulig på de fleste, men hvis det ikke er det bør det være en mulighet for å få det til. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Kan sterkt anbefale å ta et slikt kurs: http://www.seasafety.se/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=8&Itemid=25 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Det er kanskje mer synlig på seilbåter i og med at disse ofte har slikt utstyr hengende ute på rekka. Og det er det gode grunner for. Kommer man i en MOB situasjon skal man i minst mulig grad ta øynene vekk fra MOB. Noen detaljert manøver er vanskelig da det kommer an på vinden. Men noe ligger fast. Det første som går overbord er Danbuoy. Dette for å markere MOB. Og så hesteskobøya. Deretter en manøver som gjør at det seiles romskjøts til lo for MOB med Lifesling på slep. Kuvending, og så romskjøts til le for MOB. Når MOB har Lifesling, spoleres seilene og MOB trekkes inn. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Og det er det gode grunner for. Kommer man i en MOB situasjon skal man i minst mulig grad ta øynene vekk fra MOB.Noen detaljert manøver er vanskelig da det kommer an på vinden. Men noe ligger fast. Det første som går overbord er Danbuoy. Dette for å markere MOB. Og så hesteskobøya. Deretter en manøver som gjør at det seiles romskjøts til lo for MOB med Lifesling på slep. Kuvending, og så romskjøts til le for MOB. Når MOB har Lifesling, spoleres seilene og MOB trekkes inn. Dette høres ut som en knakanes fin manøver, men jeg er ikke så stødig i alle seilebegrepene ennå, kan du skrive om for dummies? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Romskjøts til lo : Vinden rett inn fra sida med meg mellom vinden og MOB. Romskjøts til le : Omvendt. Kuvending : Snu med vinden. Spolere : Ta kraften ut av seila. Alternativt legge bi : Klosshalt storseil og genoa klosshalt til lo. Da ligger båten stille. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Danbuoy så ut som et flott produkt: Herved ført på handlelisten for i år. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Skal du seile i kategori 0,1 eller 2 så skal du ha den. Den skal være festet til hesteskobøya med et 4 m. langt tau og den skal være minst 1.8 m. lang. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hvem selger denne? Dyr? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Å klatre ombord fra le skuteside er heller ikke lett, og man skal være svært sterk for å lykkes. Er det mye og krapp sjø er det vel nesten bedre at mob befinner seg i lo, for å unngå å få seg en smell om båten kaster på seg? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Grawis, her er bøya. http://www.discount-marine.co.nz/shop/index.php?currency=GBP&main_page=product_info&cPath=340_295&products_id=5338 Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Deretter en manøver som gjør at det seiles romskjøts til lo for MOB med Lifesling på slep. Kuvending, og så romskjøts til le for MOB. Når MOB har Lifesling, spoleres seilene og MOB trekkes inn. Jeg vil helst unngå den kuvendingen. I en virkelig MOB situasjon vil det høyst sannsynlig være godt med både vind og bølger, og i tillegg vil det gjenværende mannskapet være stresset hvilket fort kan føre til at det blir gjort feil. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Hvem selger denne? Dyr? Jeg laga min sjøl. Ei fiskestang fra Biltema, litt Divinycell, litt bly og litt glassfiber. Jeg vil helst unngå den kuvendingen. Som du sier. Situasjonsbestemt. Og litt bestemt av rigg. På en fin sommerdag går det fint. Og jeg har skjøtet ved bomnokken og to gir på skjøtet så storseilet håndteres greit. Med løygangen på hyttetaket ville jeg nok gått over stag. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Jeg ser for meg at om situasjonen oppstår skal jeg først og fremst prioritere å ikke miste MOB av syne, deretter er det å navigere så nær at man kan vurdere hvor akutt situasjonen er. Om vedkommende flyter og er uskadet ser jeg for meg å berge alle seil slik at jeg er for motor når jeg skal begynne bergingen. Det å ha seil oppe i slike situasjoner kan lett gi trøbbel, i hvertfall om man er shorthanded. Selvfølgelig må man også passe på at man i stresset ikke får tauverk (eller MOB) i propellen Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Jeg ser for meg at om situasjonen oppstår skal jeg først og fremst prioritere å ikke miste MOB av syne, Enig, og det betyr også å sørge for at avstanden ikke øker. Hvilke manøvre som passer best er situasjonsbestemt, det er jo allerede nevnt, men så veldig mye tid på å vurdere akkurat det skal man ikke bruke, hvis båten fjerner seg fra MOB i 7-8 knop eller mer, og det er mørkt og dårlig sikt, så skal det ikke mange sekunders nøling til, før MOB er ute av syne. Og har man somla med å få Danbuyo overbord, eller med å trykke MOB på plotteren, så hjelper jo ikke det heller allverdens... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Jeg vil påstå at det først man skal gjøre er å kaste ut livbøya/lys/stake etc, både for å lettere se hvor personen driver og for at den i vannet skal ha noe ekstra å flyte på. Trykke inn DIstress-knappen på VHF-en kan også være lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Enig i det Maika, mine kommentarer var først og fremst rettet mot det navigasjonsmessige :-). Ut med en bøye, trykke på MOB-knappen på plotteren og så få båten nær MOB. Det med å trykke på distressknappen er jeg ikke udelt enig i, men det må bli en situasjonsvurdering. Er man alene igjen ombord ville jeg i første omgang hatt all konsentrasjon mot MOB og båthåndtering inntil jeg vet at situasjonen blir for krevende å løse på egen hånd (tross alt kan en vel anta at en i de fleste tilfeller relativt enkelt vil finne igjen MOB og kunne ta vedkommende ombord). Er det storm offshore, eller man har mistet MOB av syne så blir situasjonen en annen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Faren er selvfølgelig sterkt avhengig av vær, farvann og sjøtemperatur. Men i her hjemme er det i hovedsak strengt forbudt å falle overbord og kan i verste tilfelle straffes med døden. Det er ikke nok å ha prosedyrer for berging, som en selvfølgelig også må ha, men en må være proaktiv slik at mulighet for å falle overbord blir minimert. Da handler det i første rekke om klare rutiner ombord for bruk av seler/line. En sak og tenke over. Det er sterk kuling m/utviklet sjø, det er to ombord og en faller overbord (seilbåt). Hva gjør man da? Følge vanlig prosedyre vil de fleste si. Men den funger dårlig for i den sterke vinden og sjøen driver båten bare av en en har problem å betjene seil og holde kurs. En slipper ned fokken og storseil, det går så halvveis ned og en fanger fremdeles mye vind. En starter motoren og oppdager at en klare ikke å gå med den pjuskede motorkraften og foldepropellen mot sjø og vind. Bare prøv selv, det har jeg gjort. Jeg skiftet til en trebladet foldepropell, det hjalp betraktelig. Derfor bør en sjekke om en har motorkraft avansere forover i en ordentlig kuling. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Godt poeng :-). Jeg har selv trebladers propell og 55HK motor, så jeg har tilgode å være ut i forhold da jeg ikke har klart å gå mot sjøen for motor. Men selvfølgelig vil det være en realitet bare vinden er kraftig nok (men i slike tilfeller tenker jeg at alle over dekk skal være tilkoblet sikkerhetsline). Så alle bør nok tenke igjennom i hvilken grad motorkraften vil være tilstrekkelig før seilene berges. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.