Jump to content

MOB prosedyre

Kappa

Recommended Posts

Jeg vil påstå at det først man skal gjøre er å kaste ut livbøya/lys/stake etc, både for å lettere se hvor personen driver og for at den i vannet skal ha noe ekstra å flyte på. Trykke inn DIstress-knappen på VHF-en kan også være lurt.

ja, det ville være innmari dumt å lavær å bruke staka fordi man ikke hadde tenkt å miste mob av syne ... og det bør være gjort på sekunder å få den overbord.

men er man alene igjen ombord er det ikke akkurat ideelt om man må ta øynene fra mob, mens båten fortsatt beveger seg vekk, for å f.eks. fikle med stake som har hekta seg opp (det skal jo ikke skje, men vi vet hvordan det er ...). da er plutselig mob borte, og du står der med staka i handa ... dette blir jo veldig avhengig av hvor mange man er ombord også. helst skal en person ha i oppgave å kun holde øye med mob.

når det gjelder hesteskobøya; hvis det blåser mye, vil den antagelig drive raskere enn mob, også om han prøver å svømme. og mest sannsynlig vil den drive i feil retning. hvis man må søke må man ta avdriften i betraktning, dersom man finner igjen bøya og skal bruke posisjonen til å finne tilbake til mob. staka er formodentlig konstruert slik at den driver av omtrent i samme hastighet og retning som mob?

distressknappen er det opp til hver skipper å vurdere, men generelt er vel hovedregelen (altså, i hodet mitt, hvor det som kjent romsterer så ymse med tankegods) at dersom man har visuell kontakt; ikke gjør noe som kan føre til at man mister den, f.eks. å gå under dekk for å utløse distress.

Redigert av quantumduck (see edit history)
PS: Forulykket betyr at man er omkommet :-)

Det trodde jeg også intill jeg leste flere aviser, de har tydeligvis endret betydningen av ordet Forulykket.

Sakset fra

http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=4797http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=4797

Dette ordet hadde bare én betydning for en generasjon siden: En person som var forulykket, hadde mistet livet i en ulykke. Slik er det ikke lenger; flere aviser kunne 30. september fortelle om et uhell som kunne ha kostet menneskeliv under noen studentløyer i Trondheim. Studentene skulle seile i badekar, ett av badekarene veltet, og studenten havnet i Nidelven. Redningsmannskaper fikk han opp. Han pustet ikke, men «hjerte- og lungeredning ble satt i gang, og den forulykkede kom til bevissthet før han ble sendt til St. Olavs Hospital.»

Et lite tips.

Skulle man miste MOB av synet, og lurer på hvor personen er blitt av kan en "bøtte" trikset være et hjelpemiddel.

Ta en vanlig plastbøtte bind en fender fast i denne, helst en som synes godt. (Blå er ikke den beste fargen)

Sørg for at bøtten fyller seg med vann, og la bøtten og fenderen bli i vannet. Merk posisjonen, ta gjerne et søk i nærområdet på en 10 min tid, dra tilbake noter ny posisjon på bøtten/fenderen. Nå kan du berenge hvilken retning og hvor fort denne har drevet.

Har du da posisjonen der personen i vannet sist ble sett har du også et godt utgangspunkt for å kunne beregne hvor personen er nå.

Dette gjør at søkeområdet kan flyttes til det sted personen mest sansynlig nå befinner seg.

Har du da posisjonen der personen i vannet sist ble sett

Egentlig et godt tips, men hvis jeg ikke har klart å finne mob utifra posisjonen han sist ble sett pga. avdriften vil jeg muligens heller ikke klare å finne igjen fender'n jeg har kastet overbord ... på den annen side, en fender har man råd til å tape og finner man den har man verdifull informasjon.

ja, det ville være innmari dumt å lavær å bruke staka fordi man ikke hadde tenkt å miste mob av syne ... og det bør være gjort på sekunder å få den overbord.

men er man alene igjen ombord er det ikke akkurat ideelt om man må ta øynene fra mob, mens båten fortsatt beveger seg vekk, for å f.eks. fikle med stake som har hekta seg opp (det skal jo ikke skje, men vi vet hvordan det er ...). da er plutselig mob borte, og du står der med staka i handa ... dette blir jo veldig avhengig av hvor mange man er ombord også. helst skal en person ha i oppgave å kun holde øye med mob.

når det gjelder hesteskobøya; hvis det blåser mye, vil den antagelig drive raskere enn mob, også om han prøver å svømme. og mest sannsynlig vil den drive i feil retning. hvis man må søke må man ta avdriften i betraktning, dersom man finner igjen bøya og skal bruke posisjonen til å finne tilbake til mob. staka er formodentlig konstruert slik at den driver av omtrent i samme hastighet og retning som mob?

distressknappen er det opp til hver skipper å vurdere, men generelt er vel hovedregelen (altså, i hodet mitt, hvor det som kjent romsterer så ymse med tankegods) at dersom man har visuell kontakt; ikke gjør noe som kan føre til at man mister den, f.eks. å gå under dekk for å utløse distress.

Har man stake har nok den best både synlighet og avdriftsriktighet, hvis ikke vil jeg allikevel påstå at en hesteskobøye er bedre enn ingenting (men er den hvit eller annen forfengelig farge, burde man slenge skipperen ut også:). Når det gjelder bruk av Distress er det selvfølgelig kun når det er risiko for at situasjonen kan bli alvorlig, men det er bedre å trykke den inn for tidlig enn for sent så lenge det ikke går ut over redningsaksjonen. Jeg har VHF ved styreposisjonen. Viser det seg at situasjonen er under kontroll, er det jo en enkel sak å kansellere alarmen.

påstå at en hesteskobøye er bedre enn ingenting

Kan jo være en ide å sjekke ut bøyas avdrift i forhold til fender-bøtte-kombo'en foreslått over, det er jo meget enkelt å prøve en dag det blåser litt. Når jeg tenker meg om så har faktisk bøya mi fått et søtt lite drivanker som jeg var nødt til å handle inn ifm. Færder'n for et par tre år siden, så da kan jo jeg også bruke bøya uten bekymringer ...

Egentlig et godt tips, men hvis jeg ikke har klart å finne mob utifra posisjonen han sist ble sett pga. avdriften vil jeg muligens heller ikke klare å finne igjen fender'n jeg har kastet overbord ... på den annen side, en fender har man råd til å tape og finner man den har man verdifull informasjon.

Man bør selvfølgelig prioritere å lete etter MOB umiddelbart etter at personen forsvant overbord, Bøtte trikset er greit å ha i bakhode om man etter lengre stund ikke finner personen som falt overbordt. Da gir bøtte trikset en mulighet til å beregne seg frem til nytt sansynelig søkeområdet. Er det høy sjø og du er i tvil om du vil finne igjen fenderen, følg denne til du har en ide om avdriften på MOB.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...