Seilentusiasten Startet 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2013 Jeg har problemer med å få bort klapringen fra elektriske ledninger innad i seilmasten, da spesielt i havn ved bølger. Det er ikke noe problem med vind og derav lyd så lenge båten ikke beveger på seg. Når båten, og dermed masten beveger seg, hører man godt ledningene som slår mot "masteveggen". Er det noen på forumet som har opplevd samme problemer og funnet en raskt og god løsning som ikke medfører at masten må ned? Seilbåten er en Beneteau Oceanis 40 fra 2007. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 (redigert) Har du brøkdelsrigg, dvs akterstag? Hvis Ja; Tight til alle fall og skjøter, Tight til akterstaget så masten får en finbue. Ledningene inne i masta legger seg da inntil aluminiumsprofilen. Hvis NEI; Monter bomopphalet og stram bomnedhaler. Samme efffekt Resultat = Ingen slamring Redigert 20.Januar.2013 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Halcyon Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 1. ikke hør på "Runner", kort svar på hvorfor du ikke skal det: trimming av rigg gjøres for å endre hvordan seilet oppfører seg, det er ikke fordi det ser kult ut med bøyd mast. 2. en løsning som fungerer men er en del jobb er å henge et "trappetroll" eller en spiralslange til trykkluft inn masta, la fall gå i midten og la ledninger ligge mellom spiralen og masteveggen, de vil da bli holdt fast... Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Noen bokser med byggskum? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Hvis du ikke vil ned med masten er jeg redd du sliter. Du kan nok få til en quick fix med å bøye masten, men noen permanent løsning er det ikke. Her er hva jeg har gjort. Jeg skulle uansett bytte ledninger, så da gjorde jeg det skikkelig med en gang.Jeg kjøpte noen meter med den minste rørisolasjonen de hadde på Clas O. målte opp og la de langsetter brygga. Så tapet jeg sammen alle ledningene og tapet ca 20 cm isolasjon rundt ledningspølsa ca hver halvmeter. Billig og bra. For å få tredd alt inni masten igjen må toppen av masta av, det betyr at du ikke kan henge i mastestol i et fall mens du trer. Denne operasjonen er en typisk "varmt i været operasjon", så i mellomtiden kan du jo bøye masta. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
volfro Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Skummer man i masten får man ikke tredd inn noe i ettertid. Det var nevnt ett tips tidligere med å feste 3 til 4 strips til kabelen i vifteform for fks. kvar halv/heil meter. Krever litt størrelse på hull i masten, men eg har tenkt å prøve dette til våren. stripsene må være lange nok og i god kvalitet. Redigert 21.Januar.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) 1. ikke hør på "Runner", kort svar på hvorfor du ikke skal det: trimming av rigg gjøres for å endre hvordan seilet oppfører seg, det er ikke fordi det ser kult ut med bøyd mast.2. en løsning som fungerer men er en del jobb er å henge et "trappetroll" eller en spiralslange til trykkluft inn masta, la fall gå i midten og la ledninger ligge mellom spiralen og masteveggen, de vil da bli holdt fast... Med all respekt; Vi svarte på to ulike problemer. Jeg trodde Seilentusiasten ville sikre nattesøvnen. Jeg tok kanskje feil. Min løsning er ikke permanent. Kun til bruk ved " bølger i havn". Det er IKKE meningen å bøye masten permanent. De andre løsningene ovenfor mener jeg er overkill. Underveis for seil er som regel masten bøyd uansett, for motor bråker og rister det meste. I havn uten bølger ikke problem. Kun i havn MED bølger = en sjelden gang. Kjapp strammming av nevnte trimmeliner, som kan slippes opp neste morgen. Jeg har sett mange fantasifulle produkter for å unngå slamring av både ledninger og fall. Unngå for all del skum. Ellers er jeg tilhenger av å kurere sykdommen, ikke symptomene: Det jeg ville undersøkt er om ledningene ligger i riktig hulrom inne i masten. De fleste masteprodusenter har løsninger for å lage egnete hulrom for ledninger og fall. Ledningen bør ligge i et hulrom som er så trangt som mulig. GJør de ikke det,b ør de trekkes om. Tape samtidi ledningene sammen til en bunt s de blir stivere. Men da må masten ned....... Hvordan Z-spars har løst det kjenner jeg ikke til. Men slik ser en Selden masteprofil ut https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1360/seldenprofil.gif Redigert 22.Januar.2013 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
avmønstret5 Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Å bøye en stiv masttopprigg slik at ikke ledninger slamrer er ikke mulig. Fall kan en stramme opp. Det beste rådet er å bruke strips tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Litt enig med Runner her. Dersom kabler slamrer inni masta på en nyere båt er de sannsynligvis feilmontert. Inni masta mi er det trekkerør opp til toppen og til salingen. Hva gjør forresten kabel til GPS inni der? Sitér dette innlegget Link to post
Norskipper Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Dersom kablene slamrer, høres det ut som de er trukket feil - disse skal ligge i en egen kanal adskilt fra fallene for ikke å bli slitt, og her er det ikke veldig god plass. Har selv aldri vært ute for slamring fra kablene. Antar du mener VHF kabel - dersom GPS antenna er montert i masta ville jeg flytte den før sesongstart, en vaiende mast er ikke akkurat de beste arbeidsforhold for en GPS antenne! Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Det er ikke alle masteprofiler som har en egen kanal og i noen tilfeller er kanalen for trang for tykk vhf kabel i tillegg til annen kabling. Min metode er fra PBO og sansynligvis utprøvd og kvalitetsjekket.. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Jeg har punktlimet vhfkabelen i et hjørne i sporet for seilet, og tapet en rustfri tig sveisetråd til ledningen for vindinstrumentene, bøyd i zikk-zakk, med 2-3m mellomrom opp igjenom masten. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Ok det fungerer sikkert, men jeg kan ikke fri meg for å tro at det er både enklere og billigere å bruke plaststrips. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Eg har ikkje seilbåt, og veit ikkje korleis mast er festa eller korleis kablar går inn i masta, så det er sagt. Men mitt forslag er å ta tak i ledningene ved gjennomføring/hull der de går inn i masta, og snurr på de. Ikkje så mykje at det ser ut som ein telefonledning inni masta , men nok til å få litt spenn i de. Når de monterte ny luftkabel for telefon inn til huset vårt fortalte montøren at det var viktig å lage ein del snurr på kabelen, ellers vil den lage svingninger, til og med når det er vindstille, om eg forstod rett. Nå er det selvsagt ikkje samme forhold inni masta, men verdt å forsøke ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Grunnen til at det blir slik er at mange seilbåteiere aldri har masta nede. De vet ikke hvordan den ser ut inni. Skal noe monteres, så klatrer man opp i masta og slipper kabelen ned blandt falla. Og det sliter på kabel og fall. Setter man "fagfolk" til å gjøre det gjøres det garantert slik. Det er forskjellige måter å gjøre det på. Noen masteprodusenter bruker en limemaskin som smører et tynt lag lim på kabelen når den trekkes gjennom, noen har innvendig profil, eller som med min rigg fra 1982 som har trekkerør. Når jeg skulle trekke ny nettverkskabel til mastetoppen måtte kabel til tricolor og VHF ut før jeg trakk alt tilbake på plass igjen. Det var ikke mulig å bytte nettverkskabelen alene. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Siden forslaget mitt med byggeskum falt i dårlig jord, kanskje det går ann å trekke noen K-rør der (av den typen som brukes til å legge opp strøm - fins iallfall i 16, 20 og 50 mm). Med noen tørner teip utenpå røret med jevne mellomrom bør vel det dempe lyden ganske kraftig. Redigert 23.Januar.2013 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.