freelander2002 Startet 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2013 Jeg kjøpte for 1 år siden meg en båt fra en kollega på jobb. Etter en stund og mange timer på nett og samtaler med Vest-Agder museum viser det seg at båten jeg har er en av 5 stk 17 fot bowridere som ble bygget fra 1970-73. Båten er under oppussing av en lettere karakter.Skader i skrog og ellers fikses og båten skal sprøytes for å få en fin finish. Eletrisk anglegg skal oppgraderes og nye instrumenter monteres. All teak fornyes og det eneste som ikke er på originalen er at flatene ved styre posisjonen og ved passasjersetet skal det lages plate i teak kryssfiner. xxxxxxxx xx xx xxxx xxx xxxx xxx xxxxxx xxx xxx xx xxxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxx xxxxx xxxxx xx xxx xxxxxx x xxxxxx xxx xxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxxx xx xx xxx xxx xxx xxxxxxxxxx xxx xxx x xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx Kommentar fra moderator: Innlegg med annonsepreg blir normalt slettet i sin helhet, vennligst les pnkt. 3 i reglene. Ellers om noen skulle ha info om desse båtene motaes det med takk Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
ivar Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Bilder..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
freelander2002 Svart 20.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Har på jobb pc'n :) laster opp i morgen... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
freelander2002 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42012/polarplast_17_bow_1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42012/polar_17_bow_1.jpg Disse bildene er av en av de andre prototypene... min er helhvit. Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Havgap Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Sent 70-tall (Ca) var det en av disse i indre Oslofjord. Men er usikker på om det var med eller uten dekk/bowrider-løsning. Eieren av Oslo Flaggfabrikk hadde båten, og sønnen var på fjorden "alltid" husker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Vet ikke så mye om denne Bowrider varianten av Polar 17, men regner med at de har benyttet det samme skroget som i den ordinære Polar 17. Får ikke lagt inn bilde nå, men her er en link til min Polar 17. https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5356/2012-08-19-202.jpg Regner også med at skroget er litt modifisert og stivet av i forhold til den originale som kom på begynnelsen av 1960-tallet. Det er også levert fire eller fem Polar 17 som den avbildet, men med innenbordsmotor. Johnson 90hk, V4. Har du hørt med Polar boats ? Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
freelander2002 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Båten jeg har Volvo Penta AQ130 maskin og AQ250 drev. Sjøvanns kjølt siden den var ny, uten de helt store problemene med kjøling etter hva jeg har kunne sjekket opp. Har vært i kontakt med polar boats og det eneste de kan si er at båten er svært sjelden og en av 5 som alle er ulike i forbindelse med baug løsningen innvendig. Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
ivar Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Man kan jo nesten si at Polar var mer enn 20 år forut for sin tid her - bowridere har jo vært lenge tilgjengelig i "amerikansk utførelse" , men det var etter min mening først på 90-tallet at båttypen ble mer alment akseptert på det norske markedet, med bowridere/sidekonsollbåter fra f.eks Askeladden og Yamarin i bresjen. Mener også å ha lest et sted at Jan H Linge hadde en finger med i spillet når skroget kom til, og at det også ble kalt "Tromling" Noen som kan utdype / avkrefte? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Polar 17 Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Etter hva jeg vet, så er skroget tegnet av Otto Scheen. Har også hørt navnet "Tromling", men tror ikke dette har noe med Polar 17 å gjøre, selv om den ble laget i Arendal og på Tromøya, Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
freelander2002 Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Legger ved link med skisse av motorpanelet som sitter ombord. Jeg jakter på et slikt et , vil gjerne ha et orginalt som neste eier kan sette inn om han/hun vil ha båten helt orginal..... I Volvos deleregister heter panelet INSTRUMENT PANEL 824595 Og Hr moderator dette er ingen annonse, jeg har tilbrakt utallige timer de siste tre dagene for å finne noe som ligner noe sted på nettet.... Var i tlf kontakt med Polar Boats i dag igjen. Jeg tror vi her inne har mere historie på desse 5-8 båtene en hva dagen eiere av bedriften har. Uansett... Pjotr hos dei sa at de vet kun om en til... Redigert 21.Januar.2013 av freelander2002 (see edit history) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Porsche Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) Her er bilder av en annen, kanskje er dette din? Jeg må si meg enig med Ivar her, om dette er båten som kalles Tromling så er det Linges fingre som har ført pennen. Her er foressten et instrumentpanel: http://www.ebay.com/itm/Vintage-Volvo-Penta-Dashboard-Instrument-Cluster-Yacht-Boat-Riva-Chris-Craft-etc-/290838514798?hash=item43b7538c6e&item=290838514798&pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr Redigert 22.Januar.2013 av Porsche (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Var i tlf kontakt med Polar Boats i dag igjen. Jeg tror vi her inne har mere historie på desse 5-8 båtene en hva dagen eiere av bedriften har. Uansett... Pjotr hos dei sa at de vet kun om en til... Polarboat i dag er jo et forholdsvis "nytt firma" som holder til på Herre, etter noen år i Skien. Båtene deres blir jo i dag bygget helt ferdige i fra Polen( i en foresten utmerket kvalitet). Kjenner Piotr som en veldig hyggelig kar. Det er jo også et annet firma som går under navnet Polarboat, som holder til på Byglandsfjord. (Bertrand Marcussen). Tror nok du må kontakte tidligere eiere/ansatte av fabrikken som produserte de første båtene ( 1960-70 tallet) for mere informasjon ang. de tidligere modeller. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 På tide med en oppatering :) Båten har gjennomgått en komplett oppussing og oppgadering :) https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42012/imag0029.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42012/imag0030.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42012/imag0033.jpg Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Kaffelars Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Hærlig! Gleder meg til å se'n på fjorden igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Max motor Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Super gammel post, men uansett? Jeg har nå funnet en polar plast 17 bow raidet i Trøndelag, å kjøpt denne. ? har tråd starter fremdeles sin ? Ønsker å komme i kontakt med de som har en polar plast 17 bow raidet. Sitér dette innlegget Link to post
Tore GA Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Jeg kan bekrefte at Polar 17 bowrider er kalt Tromling, og er designet av Linge. Se vedlagte bilde fra en Nederlandsk brosjyre. Jeg kjenner ikke denne modellen veldig godt, men så en til salgs i 2012, på Skåtøy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.