Jump to content

Polar Plast 17 bowrider prototype fra 1970, noen som har info?

freelander2002

Recommended Posts

Jeg kjøpte for 1 år siden meg en båt fra en kollega på jobb. Etter en stund og mange timer på nett og samtaler med Vest-Agder museum viser det seg at båten jeg har er en av 5 stk 17 fot bowridere som ble bygget fra 1970-73.

Båten er under oppussing av en lettere karakter.Skader i skrog og ellers fikses og båten skal sprøytes for å få en fin finish. Eletrisk anglegg skal oppgraderes og nye instrumenter monteres. All teak fornyes og det eneste som ikke er på originalen er at flatene ved styre posisjonen og ved passasjersetet skal det lages plate i teak kryssfiner.

xxxxxxxx xx xx xxxx xxx xxxx xxx xxxxxx xxx xxx xx xxxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxx xxxxx xxxxx xx xxx xxxxxx x xxxxxx xxx xxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxxx xx xx xxx xxx xxx xxxxxxxxxx xxx xxx x xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx

Kommentar fra moderator: Innlegg med annonsepreg blir normalt slettet i sin helhet, vennligst les pnkt. 3 i reglene.

Ellers om noen skulle ha info om desse båtene motaes det med takk

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Vet ikke så mye om denne Bowrider varianten av Polar 17, men regner med at de har benyttet det samme skroget som i den ordinære Polar 17.

Får ikke lagt inn bilde nå, men her er en link til min Polar 17.

https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5356/2012-08-19-202.jpg

Regner også med at skroget er litt modifisert og stivet av i forhold til den originale som kom på begynnelsen av 1960-tallet.

Det er også levert fire eller fem Polar 17 som den avbildet, men med innenbordsmotor. Johnson 90hk, V4.

Har du hørt med Polar boats ?

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Båten jeg har Volvo Penta AQ130 maskin og AQ250 drev. Sjøvanns kjølt siden den var ny, uten de helt store problemene med kjøling etter hva jeg har kunne sjekket opp. Har vært i kontakt med polar boats og det eneste de kan si er at båten er svært sjelden og en av 5 som alle er ulike i forbindelse med baug løsningen innvendig.

Skibsplast 660 TDI 2.8

Man kan jo nesten si at Polar var mer enn 20 år forut for sin tid her - bowridere har jo vært lenge tilgjengelig i "amerikansk utførelse" , men det var etter min mening først på 90-tallet at båttypen ble mer alment akseptert på det norske markedet, med bowridere/sidekonsollbåter fra f.eks Askeladden og Yamarin i bresjen.

Mener også å ha lest et sted at Jan H Linge hadde en finger med i spillet når skroget kom til, og at det også ble kalt "Tromling" Noen som kan utdype / avkrefte?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Legger ved link med skisse av motorpanelet som sitter ombord. Jeg jakter på et slikt et , vil gjerne ha et orginalt som neste eier kan sette inn om han/hun vil ha båten helt orginal.....

I Volvos deleregister heter panelet INSTRUMENT PANEL 824595

Og Hr moderator dette er ingen annonse, jeg har tilbrakt utallige timer de siste tre dagene for å finne noe som ligner noe sted på nettet....

Var i tlf kontakt med Polar Boats i dag igjen. Jeg tror vi her inne har mere historie på desse 5-8 båtene en hva dagen eiere av bedriften har. Uansett... Pjotr hos dei sa at de vet kun om en til...

Redigert av freelander2002 (see edit history)

Skibsplast 660 TDI 2.8

Her er bilder av en annen, kanskje er dette din? :smiley:

Jeg må si meg enig med Ivar her, om dette er båten som kalles Tromling så er det Linges fingre som har ført pennen.

Her er foressten et instrumentpanel:

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Volvo-Penta-Dashboard-Instrument-Cluster-Yacht-Boat-Riva-Chris-Craft-etc-/290838514798?hash=item43b7538c6e&item=290838514798&pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr

20_1419433106.jpg

20_228187698.jpg

Redigert av Porsche (see edit history)
Var i tlf kontakt med Polar Boats i dag igjen. Jeg tror vi her inne har mere historie på desse 5-8 båtene en hva dagen eiere av bedriften har. Uansett... Pjotr hos dei sa at de vet kun om en til...

Polarboat i dag er jo et forholdsvis "nytt firma" som holder til på Herre, etter noen år i Skien. Båtene deres blir jo i dag bygget helt ferdige i fra Polen( i en foresten utmerket kvalitet). Kjenner Piotr som en veldig hyggelig kar. Det er jo også et annet firma som går under navnet Polarboat, som holder til på Byglandsfjord. (Bertrand Marcussen). Tror nok du må kontakte tidligere eiere/ansatte av fabrikken som produserte de første båtene ( 1960-70 tallet) for mere informasjon ang. de tidligere modeller.

• 5 måneder senere...

Skibsplast 660 TDI 2.8

• 5 år senere...
  • 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...