Jan E. Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Blir veldig OT dette med sykkel ja. Kanskje overføre til egen "Hvorfor svinger en motorsykkel"- tråd Men en motorsykkel svinger ikke fordi den krenger. Den krenger fordi den svinger. Punktum. Stor forskjell Lærte da vitterlig dette på teorikurset for motorsykkel, og at det var noe vi måtte beherske på en eller annen bane vi skulle surre rundt på. Men det ble med teorien ja :-) ---------------- Men husker jeg feil, er det ikke en svingteknikk å stå oppreist på fothvilerene og legge sykkelen motsatt vei for å svinge unna i lav fart?? I lav hastighet kan en brekke den til motsatt side ja for å starte kroppens innvirkning på nedlegget, og balansen. Når en da begynner å svinge ditt en skal, er allerede kroppen godt i gang med svingen. Da kommer en tidliger i gang med at sykkelen også svinger, som i en unnamanøver. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Blir veldig OT dette med sykkel ja. Kanskje overføre til egen "Hvorfor svinger en motorsykkel"- tråd Men en motorsykkel svinger ikke fordi den krenger. Den krenger fordi den svinger. Punktum. Stor forskjell . Jeg gir meg. Ikke på faktum - du tar feil så det ljomer - men på å diskutere motorsykkelsvinging. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Forskjell på teori og praksis, også her gitt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Noen av de merkeligste sammenligninger.....kan vi ikke gi opp å dra bil, sykkel hest og høneverden til sjøs ?? Vi snakker vel om en seilbåts logjerrighet ? Båten vil styre opp mot lo, særlig på kryss og en må bruke mer eller mindre kraft på roret for å holde kursen. Samtidig som roret virker som en brems. Dette handler om om undervannskrogets beregnet senter i forhold til seilflatens bergende senter. Et vanlig problem på langkjølende båter, dette er jo grunnen til at de forsynes med kortere og lenger baugspryd for å få seilsentert lengre fram og dermed motvirke logjerrigheten. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hehe, fortsetter motorsykkel OT'n i denne tråden Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Nonsense Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hvor mye av logjerrigheten til en seilbåt kan henføres til dreiemomentet mellom seil og kjøl? Og hvor mye kan henføres til krenging? Det går sikkert ann å diskutere det også, men begrepet "logjerrighet" er etter min oppfatning en beskrivelse av en egenskap hos seilfartøy. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) slettet og flytta til ot/mc-tråden :) Redigert 22.Januar.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hvor mye av logjerrigheten til en seilbåt kan henføres til dreiemomentet mellom seil og kjøl? Og hvor mye kan henføres til krenging? Er litt usikker på hva du mener her. Men; som noen alt har skrevet så blir båten mer logjerrig om seilets kraftsenter flyttes akterover, ref. hvordan man får et seilbrett til å svinge. Og så er det effekten av skrogfasongen når båten krenger som spiller en rolle. Men jeg tror at den største effekten skyldes at kraftsenteret i seilet er flyttet langt utenfor båtens senterlinje, i sideretning, når båten krenger, da funker jo masta nærmest som en vektstang som "brekker" båten opp i lo. Forflyttningen av kraftsenteret i seilet er mye større, enn om man logger masta akterover, så jeg vil tro mesteparten av logjerrigheten skyldes dette. Flytter man kraftsenteret i seilene maks fremover, ved å ta ned storseilet, vil båten fortsatt være logjerrig, forutsatt at den krenger tilstrekkelig, selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Kjekt at du repeterte det jeg skrev. Nå er det vel i prakis avstanden mellom det du kaller kraftsentret til undervannsskroget og kraftsentret til seilflaten som avgjør båten tendens til å gå opp i vinden eller motsatt,å bli avfeldig. Så forutsetter en at båten har en vanlig båtform og da vil selvfølgelig dette også virke inn ved krenging. Som tidligere nevnt er dette en utfordring for langkjøla båter og må vanligvis avhjelpes med baugspryd. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Kjekt at du repeterte det jeg skrev. hvem sikter du til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.