Arejane Startet 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2013 (redigert) Det har kommet noe hydraulikkolje fra styrepumpa på flybrigden og ned på teakdekket der. Sølet har sannsynligvis ligget der i mange uker, da en på denne tida ikke er opp og ser. Det er flere felter der en tydelig ser oljen har trukket inn i teaken. Dekket var nytt i mai 2012. Noe å gjøre med dette? Vaske med aceton? Noen som vet om natenene tar skade? Og hvordan få bort flekkene, eller få dekket å se likt ut? Setter pris på råd og tips. Redigert 20.Januar.2013 av Arejane (see edit history) Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Biscaya Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Ta det med ro. Dette går bra !! Gjorde akkurat det samme i høst da jeg hadde service på styringen! Tror det rant 5 - 6 liter utover teak-dekket. Mitt dekk er riktignok 4 - 5 år gammelt. Jeg dynket dekket i kraftvask, lot det stå litt og vasket/børstet dekket med maassse vann. Deretter dynket jeg dekker skikkelig med Zalo, lot det står noen timer og vasket på nytt med maaassse vann. Gjentok Zalo-tingen er par ganger. Da dekket tørket første gang, kunne jeg se at det var mørkere der hvor oljen hadde vært. Etter hvert som tiden gikk (uker ++) forsvant fargeforskjellen. Kan ikke se at natene har tatt noen skade av denne "impregneringen". Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
MajorAndy Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Been there too... Enig med ovenstående taler. Mit gik også væk efter skuring og tidens tand. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Hei, takk for beroligende svar. Da får jeg "skrubbe" når det blir mildere ute, og håpe det blir bra. Eller kanskje sause alt inn med hydraulikkolje.... Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
NilsPils Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Har også hatt det samme. Flekkene er blitt helt borte med tiden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg har masse teak nesten over alt og er av og til en klomse med flytende vesker. Stadig vekk søler jeg lampeolje på teaken ute i cocpit'n mens jeg henger over lukekarmen for ikke å fryse på rumpa. Det beste er å la det være og så damper det bort etter hvert. Mulig dette ikke er tilfelle med hydraulikkolje, men de værste flekkene jeg har fått så langt, er etter et Nachspiel hvor noen fikk det for seg at Potetgull var kjempeartig å spise med hele kroppen eller noe. (Det så i det minste sånn ut dagen etter) Potetgullet var jo allerede oppe når solen stod opp dagen etter, mens kaptein Lasen sov til lenge etter 12... Det var selvfølgelig en av den sommerens varmeste dager, så Potetgullet rakk å svette masse fett ned i teaken der måkene hadde gitt opp å få tak i mer. Disse flekkene kunne jeg se i tre uker minst, og det er mye lengre enn jeg ser Øl, Hvitvin, Parafin, Diesel, Lampeolje, sololje og spy. Jeg ville senket skuldrene og ikke laget noen krise av det om du har tørket opp det du får tak i. Det som har trukket inn i treverket, får du ikke tak i uten å tilføre enda mer uønsket så la tiden virke litt. Saltvann og myk kost er bra rengjøringsmetode for teak. Saltvannet er best og man bør la all ubehandlet teak få litt saltvann i tide og utide. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.