grawis Startet 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2013 Jeg har en Taylor dieselovn jeg ønsker å få koblet til reserverdrivstofftanken min. Nå er den koblet til en liten falltank som henger inne i et skap. Her har jeg også hengende klær, jeg liker ikke ordningen. Så ser jeg at Taylor selger egne kit med elektrisk pumpe for å få koblet ovnen til drivstofftank. Jeg spurte båtverksted hva det ville koste å få installert, de tar kontakt med Taylor, som svarer slik: I never recommend introducing electronic pumps into the system - they can give problems and are expensive. Pussig svar, synes jeg, all den tid de faktisk selger slik pumpe som kit... Er det noen som har gjort en slik jobb og kan si hvordan det har fungert? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Vi har Taylor med pumpe. Jeg har absolutt INGEN negative erfaringer med den. Den høres ikke med mindre du sitter musestille og hører etter, og den trekker lite strøm. Vet ikke hva den koster, siden den ble levert sammen med ovnen. Den "slår et slag" ca hvert minutt avhengig av hvor mye diesel det går. Den står direkte over tanken, med ca en meter rør bort til ovnen. Når trykket i røret blir lavere enn en verdi fordi det brukes slår den et slag slik at trykket stiger igjen. Hos oss trekker den diesel direkte fra hovedtanken. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
grawis Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Det var en lettelse å høre! Noen som har erfaringer som i det hele tatt står i stil med tilbakemeldingen fra leverandør av pumpekit? Redigert 21.Januar.2013 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Dette var jo innteresant.. tipper vi har den samme ovnen grawis. falltanken er vel på 5 l og dette brukes jo opp på ca et døgn med kontinuerlig hard fyring. så det hadde absolutt vært greit å få koblet denne til hovedtanken med pumpe . i mitt tilfelle fyrer jeg ikke med diesel men med parafin da jeg synes den brenner både bedre og renere med det. http://bildr.no/view/1368115 her er min ovn, det er en slik du har ja? Redigert 21.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Harryi Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Har og en Taylor ovn i båten . Den var god å ha i dag når man driver og jobber . -6 grader til pluss 15 i dag . Om man har pumpe ligger systemet med et fast trykk . Oppstår det en lekkasje mot varmer kan det bli et problem . Liten lekkasje og pumpa slår litt oftere pga trykk fall . Har selv dag tank på ca 5 l . Parafin / diesel lager jo litt lukt når man " søler " når man fyller tanken . Lampe olje koster alt for mye , men tenn veske fra Rema 1000 fungerte supert og det lukter ikke hy over hele skuta . Tenn vesken der kostet mindre en diesel på stasjonen . Det blir fortsatt Rema løsning her om bord . Harry Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Dette var jo innteresant.. tipper vi har den samme ovnen grawis. falltanken er vel på 5 l og dette brukes jo opp på ca et døgn med kontinuerlig hard fyring. så det hadde absolutt vært greit å få koblet denne til hovedtanken med pumpe . i mitt tilfelle fyrer jeg ikke med diesel men med parafin da jeg synes den brenner både bedre og renere med det. http://bildr.no/view/1368115 her er min ovn, det er en slik du har ja? Var litt vanskelig å se av bildet ditt hvilken ovn det er snakk om, så jeg tok bilde av min egen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 så tennvesken på rema koster under 12 kr flaska?? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) ja det er akkurat samme ovn.. bare at du har en annen pipeløsning ser det ut til. veldig god ovn dette! den gir 3.6 kw ifølge brukermanualen så dette er i alle fall i mitt tilfelle mer en nok. jeg fyrte den på full spiker når det var 17- minus ute og da fikk jeg over 40 pluss i takhøyde Redigert 21.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
grawis Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg har ikke lagt ut pipe på den, forrige eieren tok den vekk da han la nytt dekk... Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 fortsatt spent på tennveskeprisen Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Lampeolje koster 39 på Biltema mener jeg å huske, så om tennveske gjør samme nytten og koster 12,- er det mye penger å spare som kan brukes på øl i stedet. Tror kanskje jeg skal prøve tennveske på oljelampen i morgen. 20''' Solbrenner med 1100W øker faktisk temperaturen i nesehøyde med 6-10 grader vinterstid. Fordelen, er at man da kan lufte samtidig og det er aldri dumt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Alternes. Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Jeg fikk ikke noe svar på dette med prisen på tennvesken på rema. men å bruke lampe olje er jo uaktuellt pga prisen. jeg brukte diesel før men dette soter fælt og tetter igjen dysa under ovnen på rekordtid, noe som gjør at du må skru løs dysa og rengjøre den ca hver fjerde dag. etter dette gikk jeg over til parafin som koster ca 12 kr litern og dette fungerer mye bedre. men vis det er slik at man får tennveske til under 12 kr l vil jo dette være enda bedre skulle jeg tro! men tennveske til denne prisen har jeg aldri vært borti Når det kommer til oljelampen så var det en eldre kar i havna som tipset meg om at hvitepsrit oser og lukter mindre en lampeolje, men at du da må ha en spesiell veke som er beregnet for dette... Redigert 21.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 hmm.. jeg har forsøkt Parafin i oljelampa og bare det å ta den inn etter fylling var nok til at hertuginnen protesterte, så her er det ikke aktuelt å eksprementere med Whitesprit. Da får det heller koste litt ekstra. Det er mye billigere enn å måtte lete etter nytt mannskap å feriere med. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Alternes. Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Tror du misforsto litt RSL.. snakker om parafin på dieselovnen og ikke oljelampen jeg bruker selv vanlig lampeolje på min lampe men jeg synes dette avgir en litt for stram os over langvarig bruk.. jeg har ikke prøvd dette med whitesprit selv men dette skulle vist være bedre.. men jeg for min del har ikke giddet og ta meg bryet med å bytte noen veke på min lille lampe og bruker fortsatt vanlig lampeolje.. litt os får man vel tåle Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg kan være temmelig flink til å missforstå og ekstra flink når jeg legger godviljen til hehe... Den som heter Lysfotogen på Biltema er ikke så verst på min lampe, men det er en lampe som etter nyeste katalogen til RK-smia kun skal ha parafin - noe som overhodet ikke er aktuelt for min del. Jeg har klart å sote denne lampen med for høy flamme med opp til flere forskjellige oljetyper - høy flamme = sot - og ingenting har resultert i mer vasking enn parafin så langt. Sotflakene var på størrelse med store knott og la seg som et asketeppe i hele båten. Bare det å vaske dassen og vasken der inne tok sin tid og med tanke på at dette er en bitteliten del av skuta, så ble det veldig dårlig timebetaling for å spare noen kroner i brennstoff. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 angående parafinpris, så mener jeg bestemt at jeg gav 99 kroner for 4 liter Blåtind fritidsparafin hos en av de lokale båtbutikkene i høst. Dette er jo en krute god parafin for varmere og er god på Wallas safeflame kokeplata. Veldig interessant dette med en slik type varmekilde. Jeg har en orginalmontet Eber D4L, eller hva det nå går ann å tyde ut av den rustne merkeplata, ombord. Det hadde vært spennende å undersøkt en slik ovn nærmere... Det jeg spekulerer mest på er hvor søren jeg skal plassere den i Comforten. Hvordan er det når det blåser ute? -kan eksosen slå inn? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 -kan eksosen slå inn? Ja. og den kan blåse ut flammen så det oser. Det er i det minste det jeg har hørt av en kollega som har en slik. (utover hans utsagn har jeg ikke peiling) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hakkannen Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Har en Glembring dieselovn selv. Var svært plaget med at det slo ned i pipa tidligere, med dieseldamp og røyk inne som resultat.. Turte ikke sove med ovnen på når det blåste mer enn maks 6-7s/m. Hadde en enkel type pipehatt. Fikk så tak i en H-pipe, den fungerer fantastisk i forhold! Selv ikke i 20s/m nå i vinter slo det ned. Sover langt tryggere. Til min ovn er det montert en eldre type Biltema-dieselpumpe, visstnok ikke lengre i handel ifølge forrige eier av båten. Ifølge ham var det et problem med denne pumpa at den av og til sviktet. Men har så langt ikke hatt problemer med den selv, og nå har dieselovnen brennt sammenhengende siden nyttår. Hvis (eller når) Biltema-pumpa ryker blir det nok en litt er påkostet pumpe, samma hvilket merke, så lenge den fungerer til bruken Sitér dette innlegget Link to post
Harryi Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Pris på tenn veske Siden det var slutt på grill tiden var det under 12kr literen jeg ga for tenn vesken . Kjøpte en kartong i høst . Burde vel kjøpt noen ekstra ja , Nyttårsaften testet jeg tenn vesken på fakler med veke i hagen , fungerer greit der og . Jau Rema funker Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 tennveske,lampeolje og white spirit. Alt går i grisen. Har ikke merka os på noe av det. Mulig det var lavaromatisk white spirit... Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Det de er snakk om her er,, pumpeparanfin for dieselovnen istedenfor (diesel) ikke lampeolje, eller hwitesprit... whitesprit for lampe)) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
grawis Svart 4.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Jeg blåser liv i denne tråden igjen fordi jeg har fått en idé, og vil høre med dere hva dere tror om den... Tidligere har jeg jo lurt på å kjøpe pumpe for å få drivstoff til dieselovnen opp fra hovedtankene istedenfor den lille som henger i skapet bak ovnen. Men så tenkte jeg, hva hvis jeg i stedet får spesialbygd en tank for montering i skapet, og borrer hull i dekket slik at jeg kan fylle den fra utsiden? Har målt meg fram til at tanken bør kunne romme drøye 70 liter dersom den er ti cm tykk. Her er kjapp tegning av hvordan veggen inni skapet som tanken må henge på ser ut. Spørsmålene mine er korte og greie, er det lurt, er det gjennomførbart, blir det dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
spk Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Jeg har en Dickinson ovn i min båt (Bavaria 37), den er kalibrert for diesel. Til alle som bytter mellom diesel og parafin/lampeolje vil jeg anbefale at dere sjekker med bruksanvisningen om kalibrering av dyse/regulator for det ene eller andre drivstoffet. Parafin/lampeolje har et større energi innhold pr liter enn diesel, og derfor bør regulatoren kalibreres opp eller ned hvis du bytter drivstoff. Slik er det med Dickinson sine ovner, vil tro det samme gjelder for andre typer. Jeg har lest en plass at lampeolje har en litt annen sammensetning enn white spirit/tennvæske. Grunnen til at lampeolje er så dyr, er at den er uten voks - visstnok. Kan ikke garantere hverken at jeg husker rett eller at den som skrev dette var ekspert, men noen andre har gjerne info om dette? Når det gjelder pumpe til dagtank fra hovedtank, så kjenner jeg en båt der returledningen fra motoren går opp i dagtanken - og et overløp fra dagtanken går tilbake til hovedtank. Da fylles dagtanken så lenge motoren går. Om det er helt bra å blande inn drift av motoren med dagtank for en dieselovn er noen annet.. Med min Dickinson Newport fant jeg tilfeldigvis ut at vanlig bil-diesel brenner renere og jevnere enn marine diesel. Så nå får motoren "feit" marine diesel, mens "peisen" får blank og fin auto-diesel.... 12 minus ute og 25 varme ombord nå i siste kuldeperiode på vestlandet, med vindu inn til flammen (derfor "peisen"). Savner ikke webasto/eber da.. Sitér dette innlegget Link to post
spk Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 Grawis, å lage dekksgjennomføring til dagtanken er lurt og anbefales! Det har jeg hatt på en båt før, og jeg skal lage det på den jeg har nå. Du er heldig som har plass til så stor dagtank!!! Dyrt, vel - jeg har spurt en lokal leverandør av rustfrie tanker om ca pris på en 30 liter firkant tank og fikk oppgitt mellom 3 og 4.000. Levetiden er jo uendelig..... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2013 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffpumpe/Elektrisk-drivstoffpumpe-523226/ Nå skal ikek jeg påstå at jeg har peiling på dette, men er det ikke slik at en slik drivstoffpumpe som det er linken til over, vil starte når trykket i tanken synker til under feks. 0,1 bar og etterfylle tanken? event om den kan kobles sammen med en flottør av et slag slik at den lille tanken i skapet blir toppet hele tiden så lenge ikke sugerøret fra hovedtanken suger luft? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.