Jump to content

Glassfiber i en båt fungerer vel utmerket som subwooferkasse?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg må selvsagt ha anlegg i båten, og jeg har bestilt et sett med Polk Atrium 5-høyttalere på eBay. Men femtoms basser er jo ikke akkurat det som virkelig drar unna med metal (Sabaton er utmerket båtmusikk!) eller country når fruen er med (signaturlåta da er "Pickup Man" med Joe Diffie - passer ypperlig til sjøens pickup, som en skjærgårdsjeep er). Så jeg vil ha en sub i tillegg. Jeg har tegnet inn en mulig plassering på bildet. For glassfiberen er vel helt grei å montere en sub på hvis den bare er stiv nok? Jeg antar at det blir en 10" JL Audio eller Alpine. Jeg skal iallfall ikke ha Boss, den lyden har jeg prøvd før og gitt opp ganske snart!

subwoofer-plassering.jpg

Vær oppmerksom på stående bølger i et glassfiber kabinett. De vil gi ressonans i et eller flere frekvensområder. Du bør vurdere å fóre kassen med f.eks. asfaltmatter som f.eks. disse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-369213/.

Evt. også å legge inn steinullfiber, langhåret ull, etc.

Redigert av znick (see edit history)

Det er nok absolutt et alternativ. Må først montere suben (hvis da ikke Polkene mot formodning skulle gi nok bass, men det tviler jeg sterkt på). Så hører jeg på den, og deretter tuner jeg rommet. Tror du at det holder med plater rundt suben, eller må det være rundt i hele rommet? Jeg er litt skeptisk på det siste, det kan vel lett samle seg fuktighet bak sånt som kan lukte etter hvert. Kanskje jeg burde satse på å lage til en kasse som isolerer suben fra resten av det ganske store rommet?

Helt klart et bra alternativ, selv om størrelsen på høytaleren og kabinettet er avgjørende for hvor dyp bass du får. De beste hifi subwooferne er svære greier. Men i en båt er det så mange kompromisser som må inngås at en slik løsning sikkert er god nok. Det å lytte til anlegget med favorittmusikken ville gitt en god pekepinn, men det er ikke alltid så lett når vi shop'er på nettet.

Nei, men jeg tror nok den ville vært ganske lett å bli kvitt igjen hvis jeg ikke er fornøyd. :smiley: I hjemmekinoanlegget mitt har jeg to 15" subber og en 12", så jeg vet hva som skal til for å lage dypbass. I den forrige bilen hadde jeg en egenprodusert trykkammerkasse med to 12" JLAudio-subber. Det låt helt rått, mye bedre enn den portede kassen jeg hadde før. Det blir mye mer kontant bass i trykkammer. Uansett, jeg har lest mer om denne subben, og det virker som om den kan være en veldig grei løsning, enten på det stedet der den er tegnet inn eller i kassen under setet (hvis det ikke er der bensintanken er, da). Så får jeg heller se om jeg må dempe noe inni etterpå. Mulig jeg velger å sette den omtrent som på det øverste bildet, men lengst mulig inne i det øvre, høyre hjørnet, så den blir minst mulig synlig utenfra og sitter på et sted som er ekstra godt avstivet.

Edit: Kanskje jeg til og med kan unngå at fruen legger merke til at jeg har montert den da? :giggle: Hun syns nok jeg setter litt for mye høyttalere overalt, i biler, hus, hytter og så videre...

Redigert av Mastiff (see edit history)

Visst det er denne ? http://www.sonicelectronix.com/pictures_new.php?id=10546&picture_id=842935

Så har vel normalt sett jbl bra produkter.

40 hz står det men hvor mye den har å bidra med der nede er jo ikke godt å si, men det låter sikkert brukbart.

Ser ut til å være noe tungdrevet så man bør vel ha bra forsterker.

Når det gjelder demping av kabinett så er det vanskelig å si på forhånd, det kan låte bra uten demping også visst kabinett er stivt nok.

Vil nok tro at tykkelsen i glassfiberen ikke er all verden i disse områdene?

Det stemmer at det er den. Men jeg tror ikke man trenger så god forsterker til denne, den er aktiv... :giggle: Og ja, JBL kan lage saker. Jeg har 6x9 marinehøytttalerne deres som takhøyttalere på badet og i rommet over skapene på kjøkkenet, og de låter ypperlig. Sonic har som vanlig gode priser, men frakten er ofte dyr derfra...

Edit: De var ikke så ille denne gangen. 280 dollar med frakt blir jo rundt 1500 kroner, litt under 2000 med moms. Omtrent som den på eBay. Mulig jeg tar den fra Sonic, takk!

Er på jobb så hadde ikke tid å lese så nøye :blush: (god forsterker treng man alltid, selv om den er innebygget)

Eg har denne i en liten porta kasse under kartbord setet, http://www.ground-zero-audio.com/en/products/subwooferchassis/gzhw-20x.html

og en eldegammel kenwood KAC 1020 forsterker fra tidleg 90 tal. Ved kartbordet går db måleren i bunn, men i salongen ligg det på 112/114db med

meget bra lydkvalitet. Denne går heller ikke i kjelleren, tror eg la ut en frekvenskurve her for en tid siden?

Såg forresten på at ett sett med K2 tok fyr en gang, heldigvis bare delefilterene......

Edit: Kurven ligg her visst det skulle være av interesse, ser den faller som en stein på 40hz, men det føles helt greit i båt. https://baatplassen.no/i/topic/87494-lyd-i-baat-kan-det-bli-for-mye/page-3

Redigert av volfro (see edit history)

Helt enig! Selv bruker jeg stort sett bare anlegget når jeg kjører, og jeg oppholder meg så å si aldri i noen andre havner enn på hytta og inne i byen. Ute i skjærgården i 35-40 knop tror jeg ikke så mange vil klage. Saken er at det må nok være litt guffe i anlegget for at det skal kunne overdøve 110 chipstrimmede Mercury Optimax-hester (opprinnelig 75, men hjernen befinner seg nå i Sverige for å rette opp lobotomeringen som ble gjort for å daffe den ned til 75...). Jeg klarte aldri helt å overdøve den gamle motoren med det anlegget jeg hadde da, men det var både mindre anlegg og ganske bråkete, 55-hesters Yamaha totakter fra sent 80-tall. Godt med sprut i de greiene, men støyen er så ille at fruen klagde...

Når det gjelder turer til byen hender det at jeg er i rånehumør, særlig hvis det ligger en viss gjeng med skikkelig kule ungdommer som har en sliten snekke og en bærbar spiller på full guffe for å tøffe seg. Akkurat som jeg gjorde med den forrige bilen, når rånerne skulle brife med stereoanleggene sine. De fleste fikk nærmest tårer i øynene av å bli utspilt av en "gubbe" på godt over 40 som blåste metal og dubstep (verdens beste basslåt må være Knife Party med "Bonfire")! Jeg kommer ALDRI til å bli mer enn 16 år inni hodet, og jeg er fremdeles forbauset over at jeg får lov til å kjøre både bil og tung motorsykkel! :lol:

Kun det beste er godt nok!

6456_600x600.jpg

superchips.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...