s/y-hysteria Startet 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2013 Jeg har en eberspracher dieselvarmer som varmer opp vann som går i rør til radiatorer.. og i og for seg synes jeg det er bra... Men det tar så jævla lang tid å varme opp og det blir lissom ikke helt varmt.. Og det litt kjipt når man bor ombord... naboen har Eberspracher luftvarmer, og når han fyrer opp skiten så blir det varmt fort og det er jaggu men trøkk i den der varmeren... Det sies at vannvarme er finere varme enn luftvarme... Men jeg synes ikke min vannvarme er så veldig fin... Jeg bor i båten, og kunne tenke meg en rask oppvarming av båten når jeg skrur dieselvarmeren på... Er det mulig å konvertere en vannvarmer om til en luftvarmer? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 du kan jo koble vannvarmeren via en defroster, som da gir varmluft. Sitér dette innlegget Link to post
s/y-hysteria Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 har 2 defrostere og 3 små vifter med varmevekslere... Og det suger no jævlig med strøm ... Dessuten tar det 20 min før defrosterlufta får en akseptabel temp... Jeg ville gjort som naboen.. Hatt varmluft i isolerte slanger med kun en dyse plassert i salongen... Han får det varmt på 10 minutt og den funker som F.... og bruker lite strøm :) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Høres ut som at du har for liten vannvarmer i forhold opplegget ditt. Jeg noe av samme opplegget, 2defrostere og 2 radiaotorer, samt at varmtvannsløyen går gjennom varmtvanntank. Varmt på 5 min. med min Ardic 4kw vannvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Dette høres ikke riktig ut. Hvor mange watt har du på Eberen og hvor mye på radiatorene? Varmer du bereder? Har du skikkelig sirkulasjon i systemet? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
oivindg Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Forrige innlegg var tenkt til hysteria. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
s/y-hysteria Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 3kw.... og jeg har 4 radiatorer, 2 defrostere og 3 små vifter... veit ikke hvor mye det er på radiatorene.... og det går ikke via varmtvannet :) ... Kan en rensing/service utgjøre noen forskjell kanskje... veit ikke når han rensa den han forige eieren jeg kjøpte den av... ... Og fortsatt er spørsmålet... kan den konverteres til rein varmluftsbrenner? Sitér dette innlegget Link to post
s/y-hysteria Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Hmmmm... men kanskje det er litt liten varmer.... Bøljan: du har 4 kw på 28 fot... Min er 48 fot og dobbelt så mange radiatorer.... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg ser ingen mulighet til å få varmeren til å bli en konvertitt uten videre. Selv om du skulle klare å få brenneren til å begynne å varme luft i stedet for vann - noe jeg ikke tror er mulig - så har du da brått en mengde slanger du ikke lengre bruker og de egner seg ikke til transport av varmluft da slike luftslanger bør være på Ø-80-90mm og ikke kan være av plast/gummi. Om vannvarmeren er koblet sammen med motor og Varmtvannsberederen, så vil vel en sirkulasjonspumpe kunne ha forvarmet vannet såpass mye at det går fort å oppnå det lille ekstra når Ebern fyrer. Husk at mange vifter og radiatorer vil avkjøle vannet i slyngen fort, så det kan være lurt å strupe sirkulasjonen og ikke starte alle viftene før vannet har god varme. Det er litt som i bil, hvor det faktisk er bedre med lav viftehastighet frem til det begynner å bli lunk opp mot ruta før man øker hastigheten. Iskald luft i stor hastighet er en veldig effektiv måte å Kjøle ned noe på. Det er derfor biler har vifte i tillegg til radiatoren. f... jeg klarer ikke fatte meg i korthet... Mitt forslag til deg om noe av det over ikke funker, er heller å kjøpe en varmer til på kanskje bare 2KW som du benytter med de eksisterende luftslangene til defrosterdelen av det eksisterende anlegget. Da har du "best of 2 worlds". Luftvarmeren koster ikke på langt nær så mye som å bytte det du har i dag med noe like stort på luft + ombygging og uten defrosterdelen vil du kjappere oppnå god temp på vannvarmeren. Samtidig vil du sikkert kunne bruke eksisterende luftslanger fra defrosteren i dag til den nye varmeren. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Careka Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg har 2 x 5kw eber vannvarmer, 6 stk radiatorer som gir 2 og 3 kw. hver. bli varmt ganske fort. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg har 2 x 5kw eber vannvarmer, 6 stk radiatorer som gir 2 og 3 kw. hver. bli varmt ganske fort. 2x5=10kw (varmer) 6x2=12kw 6x3=18kw Selv helt uten varmetap noe sted, kan ikke ha 2-3kw på radiatorene dine samtidig selv om du har to skrog å varme opp hehe,,, Men varmt blir det garantert med en slik løsning og det er tross alt det viktigste. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ingvarjg Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Koble opp ventiler på vannslangene og kjør varmtvannet kun inn på defrosteren i starten. Jeg har 5kw Eber vannvarmer og defroster i båten (riktignok ikke så stor) og der blåser det varmt temmelig kjapt. 4kw er 4kw uansett om det er luft eller vann, men med vannvarmer må du varme opp vannet først noe som krever mye effekt om det skal gå fort. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 men med vannvarmer må du varme opp vannet først noe som krever mye effekt om det skal gå fort. Akkurat derfor jeg skrev at det vil gå fortere om varmvannsberederen allerede har varmet opp varmeslyngen. Dette gjelder selvfølgelig ikke ved seiling, men med motorgange og ved landligge med 230V bør det være mulig å bruke disse to til å holde vannet varmt, slik at Ebern bare skal toppe varmen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
oivindg Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 3kw.... og jeg har 4 radiatorer, 2 defrostere og 3 små vifter... veit ikke hvor mye det er på radiatorene.... og det går ikke via varmtvannet :) ... Kan en rensing/service utgjøre noen forskjell kanskje... veit ikke når han rensa den han forige eieren jeg kjøpte den av... ... Og fortsatt er spørsmålet... kan den konverteres til rein varmluftsbrenner? Du har sannsynligvis for mange radiatorer og defrostere. Har du mulighet til å stenge av noen av dem, eller henger alle på samme sløyfe? Hvis du får stengt av alle untatt én eller to radiatorer, så skal det bli varmt fort. Hvis ikke er det kanskje luft i systemet eller noe feil på sirkulasjonspumpa, eller et røropplegg som går i hytt og pine og gir dårlig sirkulasjon. På min 5kW Weber får jeg ekstra "futt" i salongen hvis jeg kobler inn ei ekstra sirkulasjonspumpe i tillegg til den som er innebygget i varmeren. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bøljan Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Det å bygge om en vannvarmer til luftvarmer kan du glemme, ikke det at det er umulig men det vil garantert bli mere plunder og heft enn varme...og uansett vil den bare gi 3 kw. På en båt på 48 fot med en varmer på 3 kw kommer du uansett for kort, du må minimum ha det dobbelte i effekt. På din båt ville jeg forslått en vannvarmer på 5 kw som betjener dine 4 radiatorer og varmtvannstank, og latt din eksisternde på 3 kw betjent dine 2 defrostere. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Konvertere vannvarmer til luftvarmer: svaret er nei. Har selv 47 fot seiler og to webasto luftvarmere en på 5kw og en på 3 kw. Du har 3kw. Dette er for lite i forhold til båtstørrelsen. Ditt varmeanlegg er nok kun dimensjonert for sommerbruk. Ettermonter en 5 kw webasto med et luftuttak til hovedkabinen. Eller bytt til større vannvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Ville vurdert å sette inne en vannvarmer til på samme sløyfa, f eks 5 kw. Da kan du kjøre begge for rask oppvarming og i kulda, kjøre den nye når det er noe kaldt og den gamle når det kun er behov for litt varmetilskudd. Dette gir fordelen med at varmerne fungerer som backup for hverandre og du kan velge å bruke den varmeren som størrelsesmessig best passer til behovet i øyeblikket for å unngå nedsoting. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 En liten tanke; Kan det være luft i anlegget som gjør at vannet ikke sirkulerer bra nok? Jeg vet ikke hvordan varmesløyfen er i et slik anlegg, men jeg hadde luft i mitt vannbårne anlegg hjemme, og da var det dårlig varme i flere av radiatorene. Sitér dette innlegget /per Link to post
Sun Flyer Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 "Hysteria": jeg var nabo til han du kjøpte båten av i fjor og forundret meg over hvordan det var mulig å klare seg med såpass liten varmer på en så stor båt. Da hadde jeg en 43 fot jeanneau med 5kw vannvarme og 2kw luftvarme. En haug med vifter på vannsystemet. Brukte ofte begge samtidig når det var 10 kalde. Kortsiktig løsning: kjøp flere elektriske ovner og suppler ivei. Hvis du har 16ah kurs kan du bruke over 3 kw strøm. Evt ta flere en ekstra ledning ombord. En langsiktig løsning er å innstallere luftvarmer i tillegg f.eks eber D4 som er veldig grei varmer. Lykke til:-) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
REM Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg har en 5Kw Eber luftvarmer i min 43 foter. Dette blir for snaut når vi starter sessongen ved Påsketider. Er nå på gang og skal montere en 5Kw vannvarmer i tillegg med radiatorer på doene og i gjestekabinen og med sløyfe til berederen. Gjør nok susen tenker jeg Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Nå krever vel motorbåter litt mer varme enn seilbåter pga større vindusflater o.l., men 3 Kw er snaut i en helårsbolig på 48 fot. Jeg har 3,5Kw luftvarmer i min 34' og suplerer med en lampe med solbrenner som gir 1100w når jeg er i utehavn. Ved brygga, fyrer jeg elektrisk. (Luftvarmeren har forresten tatt kvelden og det er for kaldt til at jeg orker mekke på den mens jeg allikevel er innefrosset til ut mars måned. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bøljan Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Mange fornuftige svar her, og de fleste er nok enige i at 3kw blir for snaut i en båt i denne størrelse. Men jeg er ikke helt enig med fjellbonden! Jeg ville gått for to adskilte anlegg. Faren for nedsoting er ikke større her. Litt kjølig bruk 3kw, kaldere switch over til 5kw, veldig kaldt kjør begge. Skulle et anlegg streike(vannlekkasje) så vil du alltid ha et anlegg som funker. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 radiatorer på doene og i gjestekabinen Er spent på hvordan du tenker å plassere radiatorene på badene. Jeg studerte lenge på om dette kunne være en løsning, men måtte gi opp planene og monterte en egen 4 kw luftvarmer for lugarer og bad. Er meget tilfreds med den løsningen. Var faktisk inne på tanken å legge sløyfer under badegulvene, men hadde for dårlig tilgang på det ene badet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Tja? Det har jeg faktisk ikke tengt så nøye gjennom F´bonden. Burde vel ikke være det helt store problemet? Kan jeg ikke stikke de vekk ved siden eller bak doene? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.