Jump to content

kan man konvertere Eberspächer vannvarmer til luftvarmer?

s/y-hysteria

Recommended Posts

Jeg har en eberspracher dieselvarmer som varmer opp vann som går i rør til radiatorer.. og i og for seg synes jeg det er bra...

Men det tar så jævla lang tid å varme opp og det blir lissom ikke helt varmt.. Og det litt kjipt når man bor ombord... naboen har Eberspracher luftvarmer, og når han fyrer opp skiten så blir det varmt fort og det er jaggu men trøkk i den der varmeren...

Det sies at vannvarme er finere varme enn luftvarme... Men jeg synes ikke min vannvarme er så veldig fin... Jeg bor i båten, og kunne tenke meg en rask oppvarming av båten når jeg skrur dieselvarmeren på...

Er det mulig å konvertere en vannvarmer om til en luftvarmer?

har 2 defrostere og 3 små vifter med varmevekslere... Og det suger no jævlig med strøm ... Dessuten tar det 20 min før defrosterlufta får en akseptabel temp... Jeg ville gjort som naboen.. Hatt varmluft i isolerte slanger med kun en dyse plassert i salongen... Han får det varmt på 10 minutt og den funker som F.... og bruker lite strøm :)

3kw.... og jeg har 4 radiatorer, 2 defrostere og 3 små vifter... veit ikke hvor mye det er på radiatorene.... og det går ikke via varmtvannet :) ...

Kan en rensing/service utgjøre noen forskjell kanskje... veit ikke når han rensa den han forige eieren jeg kjøpte den av... ...

Og fortsatt er spørsmålet... kan den konverteres til rein varmluftsbrenner?

Jeg ser ingen mulighet til å få varmeren til å bli en konvertitt uten videre.

Selv om du skulle klare å få brenneren til å begynne å varme luft i stedet for vann - noe jeg ikke tror er mulig - så har du da brått en mengde slanger du ikke lengre bruker og de egner seg ikke til transport av varmluft da slike luftslanger bør være på Ø-80-90mm og ikke kan være av plast/gummi.

Om vannvarmeren er koblet sammen med motor og Varmtvannsberederen, så vil vel en sirkulasjonspumpe kunne ha forvarmet vannet såpass mye at det går fort å oppnå det lille ekstra når Ebern fyrer.

Husk at mange vifter og radiatorer vil avkjøle vannet i slyngen fort, så det kan være lurt å strupe sirkulasjonen og ikke starte alle viftene før vannet har god varme.

Det er litt som i bil, hvor det faktisk er bedre med lav viftehastighet frem til det begynner å bli lunk opp mot ruta før man øker hastigheten. Iskald luft i stor hastighet er en veldig effektiv måte å Kjøle ned noe på. Det er derfor biler har vifte i tillegg til radiatoren.

f... jeg klarer ikke fatte meg i korthet... Mitt forslag til deg om noe av det over ikke funker, er heller å kjøpe en varmer til på kanskje bare 2KW som du benytter med de eksisterende luftslangene til defrosterdelen av det eksisterende anlegget. Da har du "best of 2 worlds". Luftvarmeren koster ikke på langt nær så mye som å bytte det du har i dag med noe like stort på luft + ombygging og uten defrosterdelen vil du kjappere oppnå god temp på vannvarmeren. Samtidig vil du sikkert kunne bruke eksisterende luftslanger fra defrosteren i dag til den nye varmeren.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg har 2 x 5kw eber vannvarmer, 6 stk radiatorer som gir 2 og 3 kw. hver. bli varmt ganske fort.

2x5=10kw (varmer)

6x2=12kw

6x3=18kw

Selv helt uten varmetap noe sted, kan ikke ha 2-3kw på radiatorene dine samtidig selv om du har to skrog å varme opp hehe,,,

Men varmt blir det garantert med en slik løsning og det er tross alt det viktigste.

RSL

Koble opp ventiler på vannslangene og kjør varmtvannet kun inn på defrosteren i starten. Jeg har 5kw Eber vannvarmer og defroster i båten (riktignok ikke så stor) og der blåser det varmt temmelig kjapt. 4kw er 4kw uansett om det er luft eller vann, men med vannvarmer må du varme opp vannet først noe som krever mye effekt om det skal gå fort.

men med vannvarmer må du varme opp vannet først noe som krever mye effekt om det skal gå fort.

Akkurat derfor jeg skrev at det vil gå fortere om varmvannsberederen allerede har varmet opp varmeslyngen. Dette gjelder selvfølgelig ikke ved seiling, men med motorgange og ved landligge med 230V bør det være mulig å bruke disse to til å holde vannet varmt, slik at Ebern bare skal toppe varmen.

RSL

3kw.... og jeg har 4 radiatorer, 2 defrostere og 3 små vifter... veit ikke hvor mye det er på radiatorene.... og det går ikke via varmtvannet :) ...

Kan en rensing/service utgjøre noen forskjell kanskje... veit ikke når han rensa den han forige eieren jeg kjøpte den av... ...

Og fortsatt er spørsmålet... kan den konverteres til rein varmluftsbrenner?

Du har sannsynligvis for mange radiatorer og defrostere. Har du mulighet til å stenge av noen av dem, eller henger alle på samme sløyfe? Hvis du får stengt av alle untatt én eller to radiatorer, så skal det bli varmt fort. Hvis ikke er det kanskje luft i systemet eller noe feil på sirkulasjonspumpa, eller et røropplegg som går i hytt og pine og gir dårlig sirkulasjon. På min 5kW Weber får jeg ekstra "futt" i salongen hvis jeg kobler inn ei ekstra sirkulasjonspumpe i tillegg til den som er innebygget i varmeren.

Øivind

Det å bygge om en vannvarmer til luftvarmer kan du glemme, ikke det at det er umulig men det vil garantert bli mere plunder og heft enn varme...og uansett vil den bare gi 3 kw.

På en båt på 48 fot med en varmer på 3 kw kommer du uansett for kort, du må minimum ha det dobbelte i effekt.

På din båt ville jeg forslått en vannvarmer på 5 kw som betjener dine 4 radiatorer og varmtvannstank, og latt din eksisternde på 3 kw betjent dine 2 defrostere.

Konvertere vannvarmer til luftvarmer: svaret er nei.

Har selv 47 fot seiler og to webasto luftvarmere en på 5kw og en på 3 kw.

Du har 3kw. Dette er for lite i forhold til båtstørrelsen. Ditt varmeanlegg er nok kun dimensjonert for sommerbruk.

Ettermonter en 5 kw webasto med et luftuttak til hovedkabinen. Eller bytt til større vannvarmer.

Ville vurdert å sette inne en vannvarmer til på samme sløyfa, f eks 5 kw.

Da kan du kjøre begge for rask oppvarming og i kulda, kjøre den nye når det er noe kaldt og den gamle når det kun er behov for litt varmetilskudd.

Dette gir fordelen med at varmerne fungerer som backup for hverandre og du kan velge å bruke den varmeren som størrelsesmessig best passer til behovet i øyeblikket for å unngå nedsoting.

"Hysteria": jeg var nabo til han du kjøpte båten av i fjor og forundret meg over hvordan det var mulig å klare seg med såpass liten varmer på en så stor båt. Da hadde jeg en 43 fot jeanneau med 5kw vannvarme og 2kw luftvarme. En haug med vifter på vannsystemet. Brukte ofte begge samtidig når det var 10 kalde. Kortsiktig løsning: kjøp flere elektriske ovner og suppler ivei. Hvis du har 16ah kurs kan du bruke over 3 kw strøm. Evt ta flere en ekstra ledning ombord. En langsiktig løsning er å innstallere luftvarmer i tillegg f.eks eber D4 som er veldig grei varmer.

Lykke til:-)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har en 5Kw Eber luftvarmer i min 43 foter. Dette blir for snaut når vi starter sessongen ved Påsketider. Er nå på gang og skal montere en 5Kw vannvarmer i tillegg med radiatorer på doene og i gjestekabinen og med sløyfe til berederen. Gjør nok susen tenker jeg :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nå krever vel motorbåter litt mer varme enn seilbåter pga større vindusflater o.l., men 3 Kw er snaut i en helårsbolig på 48 fot.

Jeg har 3,5Kw luftvarmer i min 34' og suplerer med en lampe med solbrenner som gir 1100w når jeg er i utehavn. Ved brygga, fyrer jeg elektrisk.

(Luftvarmeren har forresten tatt kvelden og det er for kaldt til at jeg orker mekke på den mens jeg allikevel er innefrosset til ut mars måned.

RSL

Mange fornuftige svar her, og de fleste er nok enige i at 3kw blir for snaut i en båt i denne størrelse.

Men jeg er ikke helt enig med fjellbonden! Jeg ville gått for to adskilte anlegg. Faren for nedsoting er ikke større her. Litt kjølig bruk 3kw, kaldere switch over til 5kw, veldig kaldt kjør begge. Skulle et anlegg streike(vannlekkasje) så vil du alltid ha et anlegg som funker.

radiatorer på doene og i gjestekabinen

Er spent på hvordan du tenker å plassere radiatorene på badene. Jeg studerte lenge på om dette kunne være en løsning, men måtte gi opp planene og monterte en egen 4 kw luftvarmer for lugarer og bad. Er meget tilfreds med den løsningen.

Var faktisk inne på tanken å legge sløyfer under badegulvene, men hadde for dårlig tilgang på det ene badet.

Tja? Det har jeg faktisk ikke tengt så nøye gjennom F´bonden. Burde vel ikke være det helt store problemet? Kan jeg ikke stikke de vekk ved siden eller bak doene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...