Jump to content

kan man konvertere Eberspächer vannvarmer til luftvarmer?


s/y-hysteria

Recommended Posts

Eg ville beholdt vannvarmeranlegg slik det er inntil videre. Så ville eg planlagt å byttet ut 3kw med 5kw ila ein sesong eller to kanskje.

Men eg ville uten tvil satt inn luftvarmer i tilleg.

Hvilken varmer som er smartest å montere i så stor båt veit eg ikkje. Eg liker best økonomien en D4 har i følge tester. Om den kan klare å holde varme i båten aleine veit eg ikkje, så du må kanskje ha større. For eg ville hatt en luftvarmer som ikkje var avhengig av tillegsvarme fra radiatorer for å skape bo-temperatur.

Eg kjenner båteiere som har to luftvarmere, slik at på ekstra kalde dager så starter de begge. Det krever mye meir rør og plass, så det må du vurdere kva du har plass til.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Stigrøret som henter diesel til varmeren min, er 5 cm kortere enn det som henter diesel til motoren.

Ergo er det aldri fare for at jeg suger tanken så tom at jeg ikke har nok diesel til å komme til nærmeste fyllstasjon ved å bruke varmeren.

Jeg vil tippe at det går helt greit å sette på en Y. Jeg ville gjort et FØR det lille filteret og satt på et eget filter til den andre varmeren slik at ikke begge varmerne skal suge gjennom det samme filteret.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Hei s/y-hysteria,

 

problemet ditt er nok at du har for få og/eller små radiatorer.

 

Dersom radiatorene ikke får avgitt nok varme, vil temperaturen på returvannet i radiatorkretsen bli for høy til at du klarer å omsette den tilgjengelige effekten fra brenneren.

 

Vannets turtemperatur fra varmeren er begrenset, og dersom returvannet får for høy temperatur vil dT begrenses. Ettersom sirkulasjonspumpen gir en fast vannmengde, vil også overført effekt begrenses.

 

Mål temperaturen på turvannet, returvannet, og forsøk å finne ut kapasiteten på sirkulasjonspumpen. Da kan du finne ut hvor stor effekt (omtrentlig) som avgis til luften.

Mvh Aquarius

Link to post

.... Eg ville umiddelbart installert opplegg Aquarius foreslår i huset heime dersom anntal radiatorer var avgjørende for avgitt effekt. Tilført effekt er fortsatt berre 3kw.

 

Angående tilkobling over eller under overflatetrykk på dieseltank eller filter har eg ikkje lyst å svare "ja" eller "nei" , for eg har ikkje lest manual på slik på mange år. Men eg kan svare at eg har min dieselvarmer tilkoblet i bunn (..jaja, litt over bunn) av tanken, uten stigerør altså, og topp tank er høyere en topp dieselvarmer, så eg har "trykk" igjennom eit lite papirfilter og inn på matepumpa til eber'n. Så lenge tanken ef full. Når tanken er 3/4 ca må pumpa begynne å løfte dieselen. Og det virker fint. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Hei s/y-hysteria,

 

Vannets turtemperatur fra varmeren er begrenset, og dersom returvannet får for høy temperatur vil dT begrenses. Ettersom sirkulasjonspumpen gir en fast vannmengde, vil også overført effekt begrenses.

 

Mål temperaturen på turvannet, returvannet, og forsøk å finne ut kapasiteten på sirkulasjonspumpen. Da kan du finne ut hvor stor effekt (omtrentlig) som avgis til luften.

 

Et meget bra forslag.

Teori og praksis er ikke alltid ....

Jeg har Eber 5 kw vannvarmer og en Eber 10 kw og en 2 kw defroster på full fart en skulle tro at det var mer enn nok.

Har en T på trykksiden etter vannvarmeren med en slange til hver defroster, returen fra hver defroster går til en

tank med en ekspansjons tank. Hvor Pumpa henter nytt vann fra tanken.

Har 75/80 grader på lufta.

Men vannvarmerenn går 10min på full rulle og 10 min på 1/2 fart osv, så effekten i praksis er ikke lik teorien.

Ps. vann-temp ut av varme-ren er 90 grader.

 

vann_tankeri06011.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Hei s/y-hysteria,

 

problemet ditt er nok at du har for få og/eller små radiatorer.

 

Dersom radiatorene ikke får avgitt nok varme, vil temperaturen på returvannet i radiatorkretsen bli for høy til at du klarer å omsette den tilgjengelige effekten fra brenneren.

 

For noe sprøyt....

 

En litt underdimensjonert varmer med litt i overkant mange måter å kjøle ned vannet på kan da ikke være det stikk motsatte.

Hadde dette vært tilfelle ville det i det minste vært lunk i de første radiatorene, men når hun skriver at det tar veldig lang tid før det blir varmt på noen av radiatorene, så er det nok ikke for lite avkjøling et problem vil jeg tro.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Om du tar en slik el-patron inn på system har du lunka system når du går om bord. Sirkulasjonspumpe er stillegående og har ikke noe motstand om du kjører kun dieselvarmer. Du kan også kjøre begge samtidig og øke der kalorier í system. Selv har jeg brukt slik patron i 6 år og er fornøyd.

Importør i Norge er Neptus AS.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Jeg har 5kw Eber vannvarmer i en Bavaria 36, og det er godt og varmt på bare noen få minutter. Men det er stor forskjell på hvordan den varmet med seriekobling og paralellkobling av radiatorene. Og, det ble aldri helt bra før jeg strupet returen fra de fleste av radiatorene. Hvordan er din koblet?

 

Du kan se litt av mine utfordringer her: http://home.no/runelindberg/Vannvarme.html

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...