Sjeldenutpå Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Eg ville beholdt vannvarmeranlegg slik det er inntil videre. Så ville eg planlagt å byttet ut 3kw med 5kw ila ein sesong eller to kanskje. Men eg ville uten tvil satt inn luftvarmer i tilleg. Hvilken varmer som er smartest å montere i så stor båt veit eg ikkje. Eg liker best økonomien en D4 har i følge tester. Om den kan klare å holde varme i båten aleine veit eg ikkje, så du må kanskje ha større. For eg ville hatt en luftvarmer som ikkje var avhengig av tillegsvarme fra radiatorer for å skape bo-temperatur. Eg kjenner båteiere som har to luftvarmere, slik at på ekstra kalde dager så starter de begge. Det krever mye meir rør og plass, så det må du vurdere kva du har plass til. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Adi Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Om en skal sette inn en eksta varmer, er det noen som vet om man kan bruke samme stigerør fra dieseltanken til 2 varmere (sette på et Y stykke)? Vil gjøre installasjonen betraktelig enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Bruk stigrøret som er der til det du anser som hovedvarmeren. Så kan du hente diesel fra motor filter til den andre. Når motor går får du jo gratis varme fra den og derfor er det mindre viktig om motor og varmer skulle krangle om dieselen. Men mange har hente diesel fra filter uten problemer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Stigrøret som henter diesel til varmeren min, er 5 cm kortere enn det som henter diesel til motoren. Ergo er det aldri fare for at jeg suger tanken så tom at jeg ikke har nok diesel til å komme til nærmeste fyllstasjon ved å bruke varmeren. Jeg vil tippe at det går helt greit å sette på en Y. Jeg ville gjort et FØR det lille filteret og satt på et eget filter til den andre varmeren slik at ikke begge varmerne skal suge gjennom det samme filteret. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sun Flyer Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Brukte Y-stykke og det fungerte helt fint. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
s/y-hysteria Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Takker alle i hop for gode råd og tilbakemeldinger.... Så konklusjonen er å gå over det anlegget jeg har... sjekke rør osv osv... og så.... Finne ut hvor på prioriteringslisten jeg skal sette en ny luftvarmer :) Satan i gatan så dyrt :) takk for råd :) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Gode råd og god råd er ikke alltid sammenfallende. RSL (har dårlig råd) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 PS: første del av inlegg #14 er gratis RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Adi Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Sæbø: lurer litt på dette med å hente diesel fra motor filter. Filteret mitt sitter ganske høyt i motorommet, så jeg må plassere varmeren lavere enn uttaket på filteret. Vil dette være et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hei s/y-hysteria, problemet ditt er nok at du har for få og/eller små radiatorer. Dersom radiatorene ikke får avgitt nok varme, vil temperaturen på returvannet i radiatorkretsen bli for høy til at du klarer å omsette den tilgjengelige effekten fra brenneren. Vannets turtemperatur fra varmeren er begrenset, og dersom returvannet får for høy temperatur vil dT begrenses. Ettersom sirkulasjonspumpen gir en fast vannmengde, vil også overført effekt begrenses. Mål temperaturen på turvannet, returvannet, og forsøk å finne ut kapasiteten på sirkulasjonspumpen. Da kan du finne ut hvor stor effekt (omtrentlig) som avgis til luften. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 .... Eg ville umiddelbart installert opplegg Aquarius foreslår i huset heime dersom anntal radiatorer var avgjørende for avgitt effekt. Tilført effekt er fortsatt berre 3kw. Angående tilkobling over eller under overflatetrykk på dieseltank eller filter har eg ikkje lyst å svare "ja" eller "nei" , for eg har ikkje lest manual på slik på mange år. Men eg kan svare at eg har min dieselvarmer tilkoblet i bunn (..jaja, litt over bunn) av tanken, uten stigerør altså, og topp tank er høyere en topp dieselvarmer, så eg har "trykk" igjennom eit lite papirfilter og inn på matepumpa til eber'n. Så lenge tanken ef full. Når tanken er 3/4 ca må pumpa begynne å løfte dieselen. Og det virker fint. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hei s/y-hysteria, Vannets turtemperatur fra varmeren er begrenset, og dersom returvannet får for høy temperatur vil dT begrenses. Ettersom sirkulasjonspumpen gir en fast vannmengde, vil også overført effekt begrenses. Mål temperaturen på turvannet, returvannet, og forsøk å finne ut kapasiteten på sirkulasjonspumpen. Da kan du finne ut hvor stor effekt (omtrentlig) som avgis til luften. Et meget bra forslag. Teori og praksis er ikke alltid .... Jeg har Eber 5 kw vannvarmer og en Eber 10 kw og en 2 kw defroster på full fart en skulle tro at det var mer enn nok. Har en T på trykksiden etter vannvarmeren med en slange til hver defroster, returen fra hver defroster går til en tank med en ekspansjons tank. Hvor Pumpa henter nytt vann fra tanken. Har 75/80 grader på lufta. Men vannvarmerenn går 10min på full rulle og 10 min på 1/2 fart osv, så effekten i praksis er ikke lik teorien. Ps. vann-temp ut av varme-ren er 90 grader. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hei s/y-hysteria, problemet ditt er nok at du har for få og/eller små radiatorer. Dersom radiatorene ikke får avgitt nok varme, vil temperaturen på returvannet i radiatorkretsen bli for høy til at du klarer å omsette den tilgjengelige effekten fra brenneren. For noe sprøyt.... En litt underdimensjonert varmer med litt i overkant mange måter å kjøle ned vannet på kan da ikke være det stikk motsatte. Hadde dette vært tilfelle ville det i det minste vært lunk i de første radiatorene, men når hun skriver at det tar veldig lang tid før det blir varmt på noen av radiatorene, så er det nok ikke for lite avkjøling et problem vil jeg tro. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Servicemannen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Om du tar en slik el-patron inn på system har du lunka system når du går om bord. Sirkulasjonspumpe er stillegående og har ikke noe motstand om du kjører kun dieselvarmer. Du kan også kjøre begge samtidig og øke der kalorier í system. Selv har jeg brukt slik patron i 6 år og er fornøyd. Importør i Norge er Neptus AS. Redigert 23.Januar.2013 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Miss Amalie Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Hei! Jeg har 5kw Eber vannvarmer i en Bavaria 36, og det er godt og varmt på bare noen få minutter. Men det er stor forskjell på hvordan den varmet med seriekobling og paralellkobling av radiatorene. Og, det ble aldri helt bra før jeg strupet returen fra de fleste av radiatorene. Hvordan er din koblet? Du kan se litt av mine utfordringer her: http://home.no/runelindberg/Vannvarme.html Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Servicemannen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Om man ønsker seg et driftsikkert system som kjører år etter år uten vedlikehold er kun en optimal løsning. De leveres med eller uten sløyfe til forbruksvann, om den blir valgt trenges ikke bereder og eneste begrensningen på varmtvannskapasitet blir størrelsen på vanntank. Håper at den linken virker. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
RSL Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Om det var et bilde med Kabola KB40 det skulle linkes, så funket det. Har man 45.000,- å bruke + installasjon, røropplegg, kraner, radiatorer osv, så er sikkert dette flotte saker. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Miss Amalie Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Jeg kjøpte en flunkende ny Eber 5 DW til kr. 5.500,-. Fungerer som et skudd, og hele opplegget har kostet under 15.000,-. Det som er dyrt, er å kjøpe ferdige pakker. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Free Lillehammer Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Portabel varmer = billig opplegg... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.