Scand Baltic Startet 21.Januar.2013 Del på Facebook Startet 21.Januar.2013 Pleier å ha batteriene tilkoblet gjennom vinteren (står på land) for enkelt å kunne slå på laderen og toppe batteriene innimellom. Har aldri hatt noe spenningstap før, men i vinter hadde plutselig spenningen falt ned til 11.98 v. hvilespenning. Ladet opp batteriene igjen og koblet de fra. Da var det ikke noe mer spenningstap. Tok en tur ned i båten igjen etter jobb i dag for å prøve å finne ut av dette. Det som skjer er at når jeg fjerner sensekabelen fra motor, stopper spenningsfallet, og når jeg setter den på batteriet igjen begynner det å sive strøm ut. Alle hovedbrytere er avslått. Noen som har vært borti lignende? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Feilpost.. Redigert 21.Januar.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hmmm, det var interessant. Har du forsøkt å koble fra B+ på dynamoen? Dersom batteriene tappes med B+ frakoblet er det selve dynamoen som er synderen. Triconor eller andre dynamo- og starterspesialister kan sikkert gi et vettugt svar. Diodefeil i dynamo kan nok forårsake dette men om denne mitsubishi-regulatoren kan forårsake det vet jeg neimen ikke. Vil tippe at regulatoren må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Takk for svar. Da skal jeg sjekke ut litt. Men, kan dette bare "plutselig" skje? Kan jo selvfølgelig ha skjedd helt på tampen når jeg konserverte. Etter det har alt stått stille, på land. Får håpe at batteriene har tålt den knekken. Har kun gått i tre sesonger, så jeg hadde ikke akkurat tenkt å bytte de ut enda. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Har du skillediode mellom forbruk og startbatteri? Tidligere hadde volvo en blå sak med diode nærmest som standard når det var to batteribanker. Vet ikke om det er noe lignende på din. Jeg opplevde at forbruksbatterier sakte men sikkert ble slappere når båten ikke var i bruk og hovedbryter var av. I ett forsøk på å finne lekkasje slo jeg av hovedbryter, tok av kabelsko på +pol, koblet prøvelampe mellom +pol og skoen som var tatt av. Lampen lyste, men slukket gradvis i løpet av ca 3 sek. Uten at jeg koblet til stømmen igjen gjorde jeg forsøket med lampen en gang til etter ca 5 min. Samme resultat, ett svakt lys i ca 3 sek. før det døde ut. Utsyr som er koblet utenom hovedbryter hadde jeg på forhånd koblet ut. Jeg skal se nærmere på dette til våren, men det kan se ut til at B+ fra dynamo går rett til skillediode og videre til hver sin batteribank utenom hovedbryter. For å finne ut av det må jeg løsne noen paneler så derfor venter jeg på varmere vær. Jeg har en mistanke til denne skilledioden tapper litt, eller det er kanskje bare slik den skal være. Nå er alt frakoblet så det gjør ihvertfall ikke noen skade nå. Dynamo lader helt ok, og det ser ikke ut til at startbatteri tømmes. På de var det ikke utslag med prøvelampen heller da jeg gjorde det samme forsøket på de. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 (redigert) Har skillediode. Byttet ut Volvo sin originale i fjor med en Quick fra Seatronic for å få tre utganger. Prøvde å koble bort pluss fra dioden til forbruksbanken (som har sensekabelen), men det var først når jeg koblet bort sensekabelen det sluttet å lekke strøm. Redigert 22.Januar.2013 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.