Erling Jensen Startet 21.Januar.2013 Del på Facebook Startet 21.Januar.2013 Jeg ble nylig eier av en Draco Flyfish 25 1980 modell. Motoren er en utenbords 200HK Mercury to-takter (2000-2004 mod). Båten var en byttehandel mot en campingvogn, et valg jeg tok da vognen var umulig å få solgt. Draco`en er en veldig kjekk båt som også er i god stand. Men jeg har veldig god tid når jeg er på sjøen og har derfor ikke behov for en speedbåt. Saktegående båt er godt nok for meg, derfor ønsker jeg å bytte båt. Så til spørsmålet: Hvordan er markedet speedbåt kontra turbåt? Er det ungdom med fart og spenning i blodårene som handler mest, eller er det oss "gamlinger" som har god tid som råder markedet? Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Hva ser du for deg for denne? evnt har du noen bilder? En kjenning er på jakt etter en rimelig båt. Sitér dette innlegget Link to post
Erling Jensen Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Prisantydningen på campingvognen var 160 000,-, og vi byttet jevnt. Har problemer med å laste opp bilder her, men kommer tilbake med lenke til bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Kulle være kurant å få byttet den ut i en eller annen plastsnekke, enten du nå selger eller bytter.. Har gått til samme filosofi jeg også, og savner ikke 30 knop overhode.. Sitér dette innlegget Link to post
Erling Jensen Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Erling Jensen Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Outboard ja, tror det er første gang jeg har sett de Draco`ene med det. Var vel orginalt med Volvo eller OMC i de båtene en gang i tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 (redigert) Jeg er litt skeptisk til hvordan den relativt lille motoren takler en såpass tung/framtung båt. Spesiellt når den skal opp i plan, og antar den må pines relativt hardt for å holde båten i plan. Og forbruket må jo bli deretter siden det er en 2-takter av den gamle skolen. Men for korte turer utpå fjorden funker det nok. Redigert 21.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
puddingen Svart 21.Januar.2013 Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Ja..... Det var en spennende løsning Hvordan fungerer den med outboard ? Sitér dette innlegget Link to post
Erling Jensen Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2013 Jeg fikk båten på lørdag og har kun hatt en tur med den. Det er trimflaps, motoren kan heises elektrisk opp og ned + tilting. Har ikke peiling på dette før jeg har prøvd skikkelig. Har hatt trebåter i alle år med maks 7 knop :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Jeg er litt skeptisk til hvordan den relativt lille motoren takler en såpass tung/framtung båt.Spesiellt når den skal opp i plan, og antar den må pines relativt hardt for å holde båten i plan. Og forbruket må jo bli deretter siden det er en 2-takter av den gamle skolen. Men for korte turer utpå fjorden funker det nok. Vel.. de ble jo levert med 2 x140 bensinmotorer så det kan jo ikke gå noe dårligere med denn? En annen ting er vel at selv om det ikke skulle gå så fort er den vel ikke bare egnet for korte turer på fjorden - vet om mange jeg som tar laaange turer i sakte fart :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Teerex Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 2 motorer gir jo bedre moment enn 1 motor og de trenger dermed ikke kjøres så hardt for å holde farten oppe. Men forbruket var neppe så mye bedre den gangen med doble bensinmotorer selv om de var 4-takts. En moderne V6 E-tec eller Optimax eller 4-takts V6 påhenger hadde naturligvis vært noe annet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 denne hadde vært ypperlig http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39421530 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Worry II Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 (redigert) En ting er sikkert, og det er at det er vanskelig å sette en verdi/pris på denne.. Hva ville markedet betalt for den ? Redigert 22.Januar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Det lurer jeg også på Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Worry II Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 (redigert) 120' ?? (om alt virker..) Redigert 22.Januar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 ville sakt 120-130 om ikke inredningen er vanntrukket og ser ut som et dass... frykter Merc`en kan være tørst i forhold til mer moderne 4t og moderne2t Mulig jeg tar feil men skal man først ha påhenger på en så stor og relativt tungdrevet båt hadde jeg valgt 250-3004t Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Er den så tungdreven? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 skroget har ganske dyp V form, og hekken stikker ganske dypt. ganske bredt og mye våt flate. mye vekt forran i båten, så den er nok ikke den mest lettdrevene.. det var sikkert en grunn til at den ble levert med to motorer i sin tid. Glasfibertykkelsen var også en god del tykkere på den tiden disse båtene ble bygget, så den er nok lit tyngre enn dagens båter av samme størrelse Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Skulle vært artig og hørt hvilke fart den oppnår med den motoren Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
ivar Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 (redigert) Så til spørsmålet: Hvordan er markedet speedbåt kontra turbåt? Er det ungdom med fart og spenning i blodårene som handler mest, eller er det oss "gamlinger" som har god tid som råder markedet? Litt avklaring av definisjoner her: speedbåt = båt utelukkende lagd for å kjøre fort med. Denne Dracoen vil jeg si er en typisk cabincruiser. Og det går sikkert helt fint å kjøre sakte med denne også, og en stor V6 totakter på lavt turtall har etter min mening et behagelig lydbilde. Så spørs det da hvor økonomisk den er å kjøre med da... Ikke sikkert det er så voldsomt dyrt dersom man holder seg til fart som ikke "drar med seg hele fjorden" FlyFish'en er forresten en av mine favoritt Dracoer, syns den har et nydelig, tidløst design Og det er nok mest folk med nedbetalte huslån som råder markedet.. :) Redigert 22.Januar.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MT. Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Litt avklaring av definisjoner her: speedbåt = båt utelukkende lagd for å kjøre fort med.Denne Dracoen vil jeg si er en typisk cabincruiser. Og det er nok mest folk med nedbetalte huslån som råder markedet.. :) +1, så so ongdommen lika... Speedbåt var vel det første jeg reagerte på også.... Det er surt når drevet hangler, innenbordsmotoren fusker og banksjefen har begynt å hilse pent når dere møtes. Skjønner godt at det blir at alternativ med å støpe igjen hekken, forsterke hist og pist, og montere påhengsbrakett. Men det er viktig at det gjøres ordentlig. Eventuell CE-merking bortfaller muligens? Vekta reduseres og flyttes bakover, så mindre sjøsterk blir den kanskje også? Ikke alltid det er optimalisering av andre egenskaper enn egen bankkonto som ligger bak. Men når det er sagt, har jeg sett verre konverteringer enn denne da. Har du bilder innvendig av akterspeil? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Teerex Svart 22.Januar.2013 Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 (redigert) Påhengsmotoren er så lett i forhold til originalinstallasjonen med doble motorer/drev at båten knapt merker at den er der engang ;-) Og ikke minst får man et svært stuerom der motorene var. Redigert 22.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Erling Jensen Svart 22.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2013 Hyggelig at så mange engasjerer seg i denne tråden, kjekt med tips for meg som ikke har peiling Bilde av akterspeilet + + + skal jeg fikse i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Jarkar91 Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Hei! Vet noen hva som skjedde med denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.