Jump to content

Turbåt vs speedbåt?


Erling Jensen

Recommended Posts

Jeg ble nylig eier av en Draco Flyfish 25 1980 modell. Motoren er en utenbords 200HK Mercury to-takter (2000-2004 mod). Båten var en byttehandel mot en campingvogn, et valg jeg tok da vognen var umulig å få solgt. Draco`en er en veldig kjekk båt som også er i god stand. Men jeg har veldig god tid når jeg er på sjøen og har derfor ikke behov for en speedbåt. Saktegående båt er godt nok for meg, derfor ønsker jeg å bytte båt.


Så til spørsmålet: Hvordan er markedet speedbåt kontra turbåt?

Er det ungdom med fart og spenning i blodårene som handler mest, eller er det oss "gamlinger" som har god tid som råder markedet?

Link to post

Jeg er litt skeptisk til hvordan den relativt lille motoren takler en såpass tung/framtung båt.

Spesiellt når den skal opp i plan, og antar den må pines relativt hardt for å holde båten i plan. Og forbruket må jo bli deretter siden det er en 2-takter av den gamle skolen.

Men for korte turer utpå fjorden funker det nok.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Jeg er litt skeptisk til hvordan den relativt lille motoren takler en såpass tung/framtung båt.

Spesiellt når den skal opp i plan, og antar den må pines relativt hardt for å holde båten i plan. Og forbruket må jo bli deretter siden det er en 2-takter av den gamle skolen.

Men for korte turer utpå fjorden funker det nok.

Vel.. de ble jo levert med 2 x140 bensinmotorer så det kan jo ikke gå noe dårligere med denn? En annen ting er vel at selv om det ikke skulle gå så fort er den vel ikke bare egnet for korte turer på fjorden - vet om mange jeg som tar laaange turer i sakte fart :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

2 motorer gir jo bedre moment enn 1 motor og de trenger dermed ikke kjøres så hardt for å holde farten oppe. Men forbruket var neppe så mye bedre den gangen med doble bensinmotorer selv om de var 4-takts.

En moderne V6 E-tec eller Optimax eller 4-takts V6 påhenger hadde naturligvis vært noe annet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ville sakt 120-130 om ikke inredningen er vanntrukket og ser ut som et dass... frykter Merc`en kan være tørst i forhold til mer moderne 4t og moderne2t

 

Mulig jeg tar feil men skal man først ha påhenger på en så stor og relativt tungdrevet båt hadde jeg valgt 250-3004t

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

skroget har ganske dyp V form, og hekken stikker ganske dypt. ganske bredt og mye våt flate. mye vekt forran i båten, så den er nok ikke den mest lettdrevene.. det var sikkert en grunn til at den ble levert med to motorer i sin tid. Glasfibertykkelsen var også en god del tykkere på den tiden disse båtene ble bygget, så den er nok lit tyngre enn dagens båter av samme størrelse

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Så til spørsmålet: Hvordan er markedet speedbåt kontra turbåt?
Er det ungdom med fart og spenning i blodårene som handler mest, eller er det oss "gamlinger" som har god tid som råder markedet?

 

Litt avklaring av definisjoner her: speedbåt = båt utelukkende lagd for å kjøre fort med.

Denne Dracoen vil jeg si er en typisk cabincruiser.

 

Og det går sikkert helt fint å kjøre sakte med denne også, og en stor V6 totakter på lavt turtall har etter min mening et behagelig lydbilde. Så spørs det da hvor økonomisk den er å kjøre med da... Ikke sikkert det er så voldsomt dyrt dersom man holder seg til fart som ikke "drar med seg hele fjorden"

 

FlyFish'en er forresten en av mine favoritt Dracoer, syns den har et nydelig, tidløst design

 

Og det er nok mest folk med nedbetalte huslån som råder markedet.. :)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Litt avklaring av definisjoner her: speedbåt = båt utelukkende lagd for å kjøre fort med.

Denne Dracoen vil jeg si er en typisk cabincruiser.

 

Og det er nok mest folk med nedbetalte huslån som råder markedet.. :)

 

+1, så so ongdommen lika...

 

Speedbåt var vel det første jeg reagerte på også....

 

Det er surt når drevet hangler, innenbordsmotoren fusker og banksjefen har begynt å hilse pent når dere møtes. Skjønner godt at det blir at alternativ med å støpe igjen hekken, forsterke hist og pist, og montere påhengsbrakett. Men det er viktig at det gjøres ordentlig. Eventuell CE-merking bortfaller muligens? Vekta reduseres og flyttes bakover, så mindre sjøsterk blir den kanskje også?

 

Ikke alltid det er optimalisering av andre egenskaper enn egen bankkonto som ligger bak.

 

Men når det er sagt, har jeg sett verre konverteringer enn denne da. Har du bilder innvendig av akterspeil?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Påhengsmotoren er så lett i forhold til originalinstallasjonen med doble motorer/drev at båten knapt merker at den er der engang ;-)

Og ikke minst får man et svært stuerom der motorene var.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...