Copernicus
Bedre sent en aldri!
Det ble etter hvert mye frem og tilbake. Jeg vurderte flere ganger både nye og overhalte alternativer. Ny topp lette jeg etter i hele skandinavia i diverse forum, på blocket, gul og gratis, dba finn og facebook. Ironisk nok viste det seg at eieren av nabobåten på opplagsplassen hadde en lik delemotor stående i garasjen noen få km unna. Topp, eksosbend og noen smådeler ble demontert og tatt med hjem.
Jeg har nå sammen med min onkel som er skipsmekaniker gått i gang med overhalingen. Vi har så langt kontrollert motoren og byttet og juster dyser og ventiler ventiler, byttet topp mm. Motoren er nå nesten sammenskrudd og nye slanger hentes i dag. Dynamoen så dessverre ikke så bra ut, så den sendes til Fredrikstad vikleverksted for oversyn. Forhåpentlig vis kommer den tilbake i god stand og med w-uttak .Alternativt så anskaffes en ny.
Noe jeg sterkt misliker er når det er bolter til overs etter montering. 2 slike l lå igjen i esken. Er det noen som vet hvor de kommer fra?
Ukjent(e) bolt(er)
Klar for ny topp
Plansliping av topp på glassplate med slipepasta
Toppen på plass
Lenke til verkstedshåndbok for GM-serien - http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf