Jump to content

Edit History

Copernicus

Copernicus

Bedre sent en aldri!

 

Det ble etter hvert mye frem og tilbake. Jeg vurderte flere ganger både nye og overhalte alternativer. Ny topp lette jeg etter i hele skandinavia i diverse forum, på blocket, gul og gratis, dba finn og facebook. Ironisk nok viste det seg at eieren av nabobåten på opplagsplassen hadde en lik delemotor stående i garasjen noen få km unna. Topp, eksosbend og noen smådeler ble demontert og tatt med hjem.

 

Jeg har nå sammen med min onkel som er skipsmekaniker gått i gang med overhalingen. Vi har så langt kontrollert motoren og byttet og juster dyser og ventiler ventiler, byttet topp mm. Motoren er nå nesten sammenskrudd og nye slanger hentes i dag. Dynamoen så dessverre ikke så bra ut, så den sendes til Fredrikstad vikleverksted for oversyn. Forhåpentlig vis kommer den tilbake i god stand og med w-uttak .Alternativt så anskaffes en ny.

 

Noe jeg sterkt misliker er når det er bolter til overs etter montering. 2 slike l lå igjen i esken. Er det noen som vet hvor de kommer fra?

 

img-2755-1.JPG?width=150

Ukjent(e) bolt(er)

img-2734-1.JPG?width=150

Klar for ny topp

img-2735-1.JPG?width=150

Plansliping av topp på glassplate med slipepasta

img-2745-1.JPG?width=150

Toppen på plass

 

Lenke til verkstedshåndbok for GM-serien - http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf

Copernicus

Copernicus

Bedre sent en aldri!

 

Det ble etter hvert mye frem og tilbake. Jeg vurderte flere ganger både nye og overhalte alternativer. Ny topp lette jeg etter i hele skandinavia i diverse forum, på blocket, gul og gratis, dba finn og facebook. Ironisk nok viste det seg at eieren av nabobåten på opplagsplassen hadde en lik delemotor stående i garasjen noen få km unna. Topp, eksosbend og noen smådeler ble demontert og tatt med hjem.

 

Jeg har nå sammen med min onkel som er skipsmekaniker gått i gang med overhalingen. Vi har så langt kontrollert motoren og byttet og juster dyser og ventiler ventiler, byttet topp mm. Motoren er nå nesten sammenskrudd og nye slanger hentes i dag. Dynamoen så dessverre ikke så bra ut, så den sendes til Fredrikstad vikleverksted for oversyn. Forhåpentlig vis kommer den tilbake i god stand og med w-uttak .Alternativt så anskaffes en ny.

 

Noe jeg sterkt misliker er når det er bolter til overs etter montering. Disse luringene her ble igjen er det none som vet hvor de kommer fra?

 

img-2734-1.JPG?width=150

 

img-2735-1.JPG?width=150

 

img-2745-1.JPG?width=150

Copernicus

Copernicus

Bedre sent en aldri!

 

Det ble etter hvert mye frem og tilbake. Jeg vurderte flere ganger både nye og overhalte alternativer. Ny topp lette jeg etter i hele skandinavia i diverse forum, på blocket, gul og gratis, dba finn og facebook. Ironisk nok viste det seg at eieren av nabobåten på opplagsplassen hadde en lik delemotor stående i garasjen noen få km unna. Topp, eksosbend og noen smådeler ble demontert og tatt med hjem.

 

Jeg har nå sammen med min onkel som er skipsmekaniker gått i gang med overhalingen. Vi har så langt kontrollert motoren og byttet og juster dyser og ventiler ventiler, byttet topp mm. Motoren er nå nesten sammenskrudd og nye slanger hentes i dag. Dynamoen så dessverre ikke så bra ut, så den sendes til Fredrikstad vikleverksted for oversyn. Forhåpentlig vis kommer den tilbake i god stand og med w-uttak .Alternativt så anskaffes en ny.

 

Noe jeg sterkt misliker er når det er bolter til overs etter montering. Disse luringene her ble igjen er det none som vet hvor de kommer fra?

 

img-2745-1.JPG?width=150



×
×
  • Create New...