Jump to content

Hvilke båtsertifikat trenger jeg til å kjøre 18 meters fraktebåt?

paso

Recommended Posts

Unnskyld, men personleg er eg rimeleg lei synsing og uriktige svar. Det første svaret trådstartar fekk, var det einaste riktige!

Så eg tillater meg å kommentere kvart enkelt svar nedanfor.

Kystskipper D5 blir det vel.

Dette svaret er korrekt, om då ikkje fartøyets bruttotonnasje er over 500 tonn. Noko som eg ikkje trur er vanleg på 18 meter lange båtar.

Det kommer an på tonnasjen (røft sagt volum på båtens lukkede rom) Er tonnasjen for stor, så holder det ikke med D5L, du må da ta D5, og det krever at du seiler bortimot halvt år hvert år for å ineha D5 sertifikatet.

Inntil no så var det ikkje nemnt noko D5L, Nonsense nemnte D5 (Kystskipperen). Etter at du først har gått igjennom den tidkrevande prosessen med å løyse D5 sertifikatet, så sjølvsagt med rettighetar til å vere skipsførar og ikkje berre styrmann, så må du gjere ein av følgande (eg siterar lovverket):

(4) Kompetansesertifikat kan fornyes for sjøfolk som har gyldig helseerklæring for arbeidstakere på skip, har gjennomført godkjent repetisjonskurs i sikkerhetsopplæring og kan dokumentere vedlikeholdt yrkeskompetanse på en av følgende måter

a) minst 12 måneders fartstid med gyldig kompetansesertifikat eller utført funksjoner som er likeverdig med slik fartstid i løpet av de siste fem år,

b) minst tre måneders fartstid med gyldig kompetansesertifikat i løpet av de siste seks måneder umiddelbart før fornyelsen,

c) minst tre måneders fartstid i løpet av de siste seks måneder umiddelbart før fornyelsen i overtallig stilling,

d) fullført og bestått godkjent kurs.

Kommentar: Kurs kan takast f.eks. på Sikkerhetssenteret i Rørvik

Nei, for å inneha D5 må du ha seilt minimum 12 mnd i løpet av 5 år på fartøy over 15 meter. For å løse D5 derimot, kreves det 36 mnd fartstid på havgående fartøy over 15 meter, eller 12 mnd fartstid i godkjent opplæringsprogram.

Riktig. Har kopiert frå lovverket 2 "svar" nedanfor.

Er båten over 50 tonn (brutto registertonn) kreves d5.

Feil. Dette var til dels riktig før med tanke på fritidsbåtar. Med den gamle Fritidsbåtskipperen så kunne du føre fritidsbåtar opp til 50 tonn. No kan du dermed med den nye Fritidsskipperen føre fritidsbåtar opp til 24 meter.
Derimot er dette ein oppdrettsbåt på 14,99 meter og 148 tonn, så treng du NIKS og NULL av sertifikat.

Referanser:

§ 4. Krav om sertifikat for fører av fritidsfartøy

Fører av fritidsfartøy med skroglengde 15 meter eller mer skal ha gyldig sertifikat for å føre fritidsfartøy.

§ 3. Stillinger som krever kompetansesertifikat

(1) Skipsfører, overstyrmann og ansvarshavende vaktoffiser på dekk skal ha relevant kompetansesertifikat for dekksoffiser på

(...) b) lasteskip med største lengde 15 meter eller mer uavhengig av fartsområde, (...)

Fartøyet du seiler på for å løse D5 trenger derimot ikke å være over 50 tonn, så lenge det er over 15 meter:)

Skjønnar ikkje kvifor du har denne referansen til D5 her. Nedanfor har eg kopiert inn frå lovverket kva som trengst for å løyse D5. Merk at det er forskjell på å løyse D5 som styrmann og som førar. Og skal du vere herre på din eigen fraktebåt, så må du dessverre løyse D5 som førar.

§ 24. Kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5

(1) Kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5 gir rett til å tjenestegjøre på skip med bruttotonnasje under 500 i Nord- og Østersjøfart som
a) ansvarshavende vaktoffiser,
b) overstyrmann.

(2) Innehaver av kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5 som er fylt 20 år og har minst 12 måneders fartstid som ansvarshavende vaktoffiser kan tjenestegjøre som skipsfører på skip med bruttotonnasje under 500 i Nord- og Østersjøfart.

(3) For å få kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5 kreves i tillegg til kravene i § 23, fullført utdanning og bestått eksamen som dekker områdene i vedlegg III tabell A-II/3 og følgende alternative fartstid
a) minst 36 måneders fartstid på sjøgående skip med største lengde 15 meter eller mer, hvor minst seks måneder inkluderer brovakttjeneste som dekker områdene i vedlegg III tabell A-II/4 under tilsyn av kvalifisert offiser, og hvor minst en måned er opptjent etter utstedt vitnemål,
b) minst 12 måneders fartstid eller minst seks måneders fartstid med fagbrev som matros eller fisker. Fartstiden må inngå i godkjent opplæringsprogram på sjøgående skip med største lengde 15 meter eller mer, inkludert opplæring i brovaktstjeneste som dekker områdene i vedlegg III tabell A-II/4. Opplæring etter dette alternativet skal dokumenteres i godkjent kadettbok. Utdanning som dekker områdene i vedlegg III tabell A-II/3 skal være fullført og bestått før fartstid etter dette alternativet kan opptjenes.

(4) Utdanning og opplæring for å få kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5 skal være basert på prinsippene for brovakt

Du trenger bare D5L

Feil. Eg refererar til følgande:

§ 3. Stillinger som krever kompetansesertifikat

(1) Skipsfører, overstyrmann og ansvarshavende vaktoffiser på dekk skal ha relevant kompetansesertifikat for dekksoffiser på

(...) b) lasteskip med største lengde 15 meter eller mer uavhengig av fartsområde, (...)

Stemmer vel det, ja. D5L går opp til 25 meter etter de nye reglene.

Tonnasjen er tatt bort.

Eneste det med næring. Kan være noe der.

D5L går til 24 meter etter dei nye reglane, men det er for fritidsfartøy!

For sikkerhetsskuld kan eg sei at alle paragrafar er henta frå følgande forskrift: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk.

Denne kan Dykk alle lese på følgande adresse: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20111222-1523.html

Håpar dette var oppklarande, og med mindre ein ikkje er sikker i sin sak så bør ein kanskje vente litt med før ein svarar trådstartar. Eg trur alle desse forskjellege svara forvirrar han meir enn kva det hjelp han.

Redigert av Gulenpower (see edit history)
Håpar dette var oppklarande, og med mindre ein ikkje er sikker i sin sak så bør ein kanskje vente litt med før ein svarar trådstartar. Eg trur alle desse forskjellege svara forvirrar han meir enn kva det hjelp han.

Håper du er sikker i din sak, ellers har du nok trakket i et vepsebol nå, når bare " oraklene " får summet seg :giggle:

Eg er rimelig sikker på at når eg tok D5L kurs, så var der ein av deltakarane på samme kurset som hadde kjøpt eigen båt for å levere varer. Om båten hans er 18meter eller meir veit eg ikkje. Eg veit heller ikkje om han hadde fartstid eller påbygging av anna slag.

Men eg trudde D5L var nok, og sidan det er næring så måtte ein ha IMO 60 i tilleg.

Men eg hadde nok vist og lært meir om det dersom eg hadde hatt bruk for det, så så feil kan man ta :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Gulenpower; det ble såpass mye klipp og lim at jeg ramla ut litt :-). Men det virker som om du har god kontroll. Kan du forklare nærmere det med at det er forskjell på å løse ut D5 sertifikatet om skal mønstre skipper eller styrmann? Jeg var inntil nå sikker på at det var samme krav for å LØSE de ut men at det var et krav om at du måtte ha 12 mnd fartstid som st.m ETTER å ha løst det ut for å kunne mønstre skipper

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Gulenpower; det ble såpass mye klipp og lim at jeg ramla ut litt :-). Men det virker som om du har god kontroll. Kan du forklare nærmere det med at det er forskjell på å løse ut D5 sertifikatet om skal mønstre skipper eller styrmann? Jeg var inntil nå sikker på at det var samme krav for å LØSE de ut men at det var et krav om at du måtte ha 12 mnd fartstid som st.m ETTER å ha løst det ut for å kunne mønstre skipper

Heilt korrekt :smiley: Det er sånn eg har oppfatta det og, og det er sånn det står i lovverket. Det er fordi det krevast D5 for å tjenestegjere som ansvarshavande vaktoffiser. Og det er 12 månaders fartstid som ansvarshavande vaktoffiser du treng for å få førarrettigheter.

Orkar ikkje kommentere fleire av postane, då det at ein svarar trådstartar riktig tydelegvis berre førar til endå meir "synsing" her på foumet. I tillegg så virkar det provoserande på enkelte.

Hehe sånn vil det alltid være.Tok feil jeg også - enda jeg ringte og sjekket opp først. Men ikke alle i Haugesund kan reglene utenat heller forstår jeg :-)

Eg veit. Treff du rette personen der nede så kan du bli endå meir forvirra etter du har stilt spørsmålet enn du blir av å lese ein post her inne.

Spesielt tenker eg då på reglar med krav til fartøy, ikkje reglane for personlige kvalifikasjoner. Det er eit virrvarr utan like :smiley:

Endra: Eg skal ikkje dra alle over ein kam. Mange er sjølvsagt veldig flinke!

Redigert av Gulenpower (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...