paso Startet 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2013 Lurer på å kjøpe meg en liten fraktebåt som skal benyttes til næring (ikke passasjerer). Den er 18 meter lang, fart 7 knop. Har kun den vanlig båtførerprøven sertifikatet fra før. Hvilket sertifikat trenger jeg? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Kystskipper D5 blir det vel. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Det kommer an på tonnasjen (røft sagt volum på båtens lukkede rom) Er tonnasjen for stor, så holder det ikke med D5L, du må da ta D5, og det krever at du seiler bortimot halvt år hvert år for å ineha D5 sertifikatet. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
jensemann2 Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Nei, for å inneha D5 må du ha seilt minimum 12 mnd i løpet av 5 år på fartøy over 15 meter. For å løse D5 derimot, kreves det 36 mnd fartstid på havgående fartøy over 15 meter, eller 12 mnd fartstid i godkjent opplæringsprogram. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Er båten over 50 tonn (brutto registertonn) kreves d5. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Fartøyet du seiler på for å løse D5 trenger derimot ikke å være over 50 tonn, så lenge det er over 15 meter:) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Du trenger bare D5L Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
jkn Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Stemmer vel det, ja. D5L går opp til 25 meter etter de nye reglene. Tonnasjen er tatt bort. Eneste det med næring. Kan være noe der. Sitér dette innlegget Link to post
Gulenpower Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) Unnskyld, men personleg er eg rimeleg lei synsing og uriktige svar. Det første svaret trådstartar fekk, var det einaste riktige! Så eg tillater meg å kommentere kvart enkelt svar nedanfor. Kystskipper D5 blir det vel. Dette svaret er korrekt, om då ikkje fartøyets bruttotonnasje er over 500 tonn. Noko som eg ikkje trur er vanleg på 18 meter lange båtar. Det kommer an på tonnasjen (røft sagt volum på båtens lukkede rom) Er tonnasjen for stor, så holder det ikke med D5L, du må da ta D5, og det krever at du seiler bortimot halvt år hvert år for å ineha D5 sertifikatet. Inntil no så var det ikkje nemnt noko D5L, Nonsense nemnte D5 (Kystskipperen). Etter at du først har gått igjennom den tidkrevande prosessen med å løyse D5 sertifikatet, så sjølvsagt med rettighetar til å vere skipsførar og ikkje berre styrmann, så må du gjere ein av følgande (eg siterar lovverket): (4) Kompetansesertifikat kan fornyes for sjøfolk som har gyldig helseerklæring for arbeidstakere på skip, har gjennomført godkjent repetisjonskurs i sikkerhetsopplæring og kan dokumentere vedlikeholdt yrkeskompetanse på en av følgende måter a) minst 12 måneders fartstid med gyldig kompetansesertifikat eller utført funksjoner som er likeverdig med slik fartstid i løpet av de siste fem år, b) minst tre måneders fartstid med gyldig kompetansesertifikat i løpet av de siste seks måneder umiddelbart før fornyelsen, c) minst tre måneders fartstid i løpet av de siste seks måneder umiddelbart før fornyelsen i overtallig stilling, d) fullført og bestått godkjent kurs. Kommentar: Kurs kan takast f.eks. på Sikkerhetssenteret i Rørvik Nei, for å inneha D5 må du ha seilt minimum 12 mnd i løpet av 5 år på fartøy over 15 meter. For å løse D5 derimot, kreves det 36 mnd fartstid på havgående fartøy over 15 meter, eller 12 mnd fartstid i godkjent opplæringsprogram. Riktig. Har kopiert frå lovverket 2 "svar" nedanfor. Er båten over 50 tonn (brutto registertonn) kreves d5. Feil. Dette var til dels riktig før med tanke på fritidsbåtar. Med den gamle Fritidsbåtskipperen så kunne du føre fritidsbåtar opp til 50 tonn. No kan du dermed med den nye Fritidsskipperen føre fritidsbåtar opp til 24 meter.Derimot er dette ein oppdrettsbåt på 14,99 meter og 148 tonn, så treng du NIKS og NULL av sertifikat. Referanser: § 4. Krav om sertifikat for fører av fritidsfartøy Fører av fritidsfartøy med skroglengde 15 meter eller mer skal ha gyldig sertifikat for å føre fritidsfartøy. § 3. Stillinger som krever kompetansesertifikat (1) Skipsfører, overstyrmann og ansvarshavende vaktoffiser på dekk skal ha relevant kompetansesertifikat for dekksoffiser på (...) b) lasteskip med største lengde 15 meter eller mer uavhengig av fartsområde, (...) Fartøyet du seiler på for å løse D5 trenger derimot ikke å være over 50 tonn, så lenge det er over 15 meter:) Skjønnar ikkje kvifor du har denne referansen til D5 her. Nedanfor har eg kopiert inn frå lovverket kva som trengst for å løyse D5. Merk at det er forskjell på å løyse D5 som styrmann og som førar. Og skal du vere herre på din eigen fraktebåt, så må du dessverre løyse D5 som førar. § 24. Kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5(1) Kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5 gir rett til å tjenestegjøre på skip med bruttotonnasje under 500 i Nord- og Østersjøfart soma) ansvarshavende vaktoffiser,b) overstyrmann.(2) Innehaver av kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5 som er fylt 20 år og har minst 12 måneders fartstid som ansvarshavende vaktoffiser kan tjenestegjøre som skipsfører på skip med bruttotonnasje under 500 i Nord- og Østersjøfart.(3) For å få kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5 kreves i tillegg til kravene i § 23, fullført utdanning og bestått eksamen som dekker områdene i vedlegg III tabell A-II/3 og følgende alternative fartstida) minst 36 måneders fartstid på sjøgående skip med største lengde 15 meter eller mer, hvor minst seks måneder inkluderer brovakttjeneste som dekker områdene i vedlegg III tabell A-II/4 under tilsyn av kvalifisert offiser, og hvor minst en måned er opptjent etter utstedt vitnemål,b) minst 12 måneders fartstid eller minst seks måneders fartstid med fagbrev som matros eller fisker. Fartstiden må inngå i godkjent opplæringsprogram på sjøgående skip med største lengde 15 meter eller mer, inkludert opplæring i brovaktstjeneste som dekker områdene i vedlegg III tabell A-II/4. Opplæring etter dette alternativet skal dokumenteres i godkjent kadettbok. Utdanning som dekker områdene i vedlegg III tabell A-II/3 skal være fullført og bestått før fartstid etter dette alternativet kan opptjenes.(4) Utdanning og opplæring for å få kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5 skal være basert på prinsippene for brovakt Du trenger bare D5L Feil. Eg refererar til følgande: § 3. Stillinger som krever kompetansesertifikat (1) Skipsfører, overstyrmann og ansvarshavende vaktoffiser på dekk skal ha relevant kompetansesertifikat for dekksoffiser på (...) b) lasteskip med største lengde 15 meter eller mer uavhengig av fartsområde, (...) Stemmer vel det, ja. D5L går opp til 25 meter etter de nye reglene.Tonnasjen er tatt bort. Eneste det med næring. Kan være noe der. D5L går til 24 meter etter dei nye reglane, men det er for fritidsfartøy! For sikkerhetsskuld kan eg sei at alle paragrafar er henta frå følgande forskrift: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk. Denne kan Dykk alle lese på følgande adresse: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20111222-1523.html Håpar dette var oppklarande, og med mindre ein ikkje er sikker i sin sak så bør ein kanskje vente litt med før ein svarar trådstartar. Eg trur alle desse forskjellege svara forvirrar han meir enn kva det hjelp han. Redigert 22.Januar.2013 av Gulenpower (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Håpar dette var oppklarande, og med mindre ein ikkje er sikker i sin sak så bør ein kanskje vente litt med før ein svarar trådstartar. Eg trur alle desse forskjellege svara forvirrar han meir enn kva det hjelp han. Håper du er sikker i din sak, ellers har du nok trakket i et vepsebol nå, når bare " oraklene " får summet seg Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Sikkert riktig det Gulen skriver, men den provoserende tonen er unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Gulenpower Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Beklager, eg ser den no. Det var ikkje meininga å provosere nokon. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Trådstartar. Send ein IM til Poseidon. Han kan nok svaret. Ask Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Trådstartar. Send ein IM til Poseidon. Han kan nok svaret. Ask Sikkert det lureste og gjøre her ja, så får han garantert det svaret han vil ha:) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Gulenpowers svar var utfyllende og høyst troverdig. At en uten videre unnerkjenner det ved å be trådstarter kontakte en annen er vel typisk BPdusteri. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Du trenger bare D5L Mnei. D5L er et særnorskt påfunn for å sikre en viss kompetanse for førere av større fritidsfartøy. Har ikkenoen internasjonal tilsvarlighet. Samme med D5. Ingen tilsvarlighet i STCW. Jeg tror plakaten hans vil si: D4 M3 Lav. OS Og i tillegg vil han slite med lastelinje, radio, sikkerhet osv, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Jeg ringte en bekjent i s-dir og forhørte meg før jeg svarte for å gi TS et riktig svar. Får ringe ham igjen Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Eg er rimelig sikker på at når eg tok D5L kurs, så var der ein av deltakarane på samme kurset som hadde kjøpt eigen båt for å levere varer. Om båten hans er 18meter eller meir veit eg ikkje. Eg veit heller ikkje om han hadde fartstid eller påbygging av anna slag. Men eg trudde D5L var nok, og sidan det er næring så måtte ein ha IMO 60 i tilleg. Men eg hadde nok vist og lært meir om det dersom eg hadde hatt bruk for det, så så feil kan man ta Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Ikke helt enig mulligan, jeg tror det vil stå D5 så sant den har fartsområde nord/østersjøfart eller mindre samt motorpasser fordi den antakeligvis har mindre enn 750 KW? Og mulig de forlanger OS/AB Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Mulig det. Dersom det er sterke begrensninger i tradingsertifikatet slipper han kanskje unna med D5/M4. Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde: Jeg var involvert i bygging av en rekke små surveyfartøy på 19 m. Etter mange og endeløse møter endte vi på det jeg sa over. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Og grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde var at jeg antar vi snakker innenriks. Det finnes plakater med D5/D3 o.s.v for små skip med ww eller europeisk fart hvor sertifikatkravene endrer seg etter hvor båten er. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Gulenpower; det ble såpass mye klipp og lim at jeg ramla ut litt :-). Men det virker som om du har god kontroll. Kan du forklare nærmere det med at det er forskjell på å løse ut D5 sertifikatet om skal mønstre skipper eller styrmann? Jeg var inntil nå sikker på at det var samme krav for å LØSE de ut men at det var et krav om at du måtte ha 12 mnd fartstid som st.m ETTER å ha løst det ut for å kunne mønstre skipper Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gulenpower Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Gulenpower; det ble såpass mye klipp og lim at jeg ramla ut litt :-). Men det virker som om du har god kontroll. Kan du forklare nærmere det med at det er forskjell på å løse ut D5 sertifikatet om skal mønstre skipper eller styrmann? Jeg var inntil nå sikker på at det var samme krav for å LØSE de ut men at det var et krav om at du måtte ha 12 mnd fartstid som st.m ETTER å ha løst det ut for å kunne mønstre skipper Heilt korrekt Det er sånn eg har oppfatta det og, og det er sånn det står i lovverket. Det er fordi det krevast D5 for å tjenestegjere som ansvarshavande vaktoffiser. Og det er 12 månaders fartstid som ansvarshavande vaktoffiser du treng for å få førarrettigheter. Orkar ikkje kommentere fleire av postane, då det at ein svarar trådstartar riktig tydelegvis berre førar til endå meir "synsing" her på foumet. I tillegg så virkar det provoserande på enkelte. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Hehe sånn vil det alltid være.Tok feil jeg også - enda jeg ringte og sjekket opp først. Men ikke alle i Haugesund kan reglene utenat heller forstår jeg :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gulenpower Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Hehe sånn vil det alltid være.Tok feil jeg også - enda jeg ringte og sjekket opp først. Men ikke alle i Haugesund kan reglene utenat heller forstår jeg :-) Eg veit. Treff du rette personen der nede så kan du bli endå meir forvirra etter du har stilt spørsmålet enn du blir av å lese ein post her inne. Spesielt tenker eg då på reglar med krav til fartøy, ikkje reglane for personlige kvalifikasjoner. Det er eit virrvarr utan like Endra: Eg skal ikkje dra alle over ein kam. Mange er sjølvsagt veldig flinke! Redigert 23.Januar.2013 av Gulenpower (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.