Jump to content

Royal Purple, i følge test den ultimate motoroljen....


innaskjærs

Recommended Posts

Synd at RP ikke har flere tester å vise til. Har selv brukt opp en 25 liters kanne jeg fikk på tilbud for 3 år siden.

Utvilsomt en bra olje men ser ikke bort fra at de fleste kommer minst like godt ut av det ved å kjøpe en olje til en brøkdel av prisen og skifte litt oftere.

Men på motorer med kjente slitasjeproblemer kan det nok være en god investering.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Ikke vet jeg hva det betyr, men det er en over 7 år gammel test.

Olje og forbrenningsmotorers virkemåte har ikke endret seg en tøddel på 7 år! så det er nok uvesentlig!

 

Det med oljer og filtrering forskjellige typer oljesumper er en stor vitenskap! For oss som ikke er interessert i å forske på sånt holder det om vi bruker oljen som er spessifisert i instruksjonsboka til vår motor! Oljeskift er viktigst uansett i forhold til kvalitet/merke på oljen..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Jeg merket meg at konas tidligere bil(nå i hennes sønns eie) en Ford Focus 1.8 TDDI køla betraktelig og hadde forbruk av olje(ca 1 liter på 10.000km).

Skiftet til Royal Purple 10W-40 og forbruket ble borte. Etter en stund forsvant også den karakteristiske sotingen når man belastet motoren hardt.

Ved påfølgende EU-kontroll ble det bemerket meget lave utslipp i forhold til normalen. Slik sett er jeg i hvert fall overbevist.

 

Når det gjelder olje til båten så har jeg en gammel steinknuser av en Ford 2827T og der går det i Biltemas 20w-50 mineralsk. Den er spesielt laget for motorer som utsettes for høy belastning, slitte moterer og konstruksjoner med store toleranser. Slik sett oppfyller min motor nesten alle punktene i beskrivelsen av oljen :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Den testen der sier fint lite, hele greia baserer seg jo på brutt oljefilm. Se hvordan klassifisering av olje gjennomføres, det er ingen slike tester der iallfall.

Tenkte egentlig det samme... Så lenge det ikke er noe galt med et lager eller annen motorkomponent som er oljesmurt, så bør jo vanlig olje holde.. Jeg er selv veldig Honda orientert når det gjelder motor.. dem bruker jo Castrol originalt, den så jo ikke særlig oppløftende ut i testen, men hva er det egentlig dem har testa.. Jeg skjøndte det ikke helt.. På mine Hondamotorer har jeg brukt helt vanlig motorolje med rett spec. Honda har bestandig vært kjendt for god balanse opplagring og god varmebortledningsevne. De fleste har høyere turtall enn gj. snittet og derfor avhengi av sikkelig motorkonstruksjoner som er balangsert og vellbygget..Det er ikke behov for spessiell olje selv på de motorene som har 8-9000 omdr på rødmerket.

Når det gjelder båtmotorer bruker jeg også den oljen som spec i instruksjonsbok sier.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Royal Purple lager sikkert prima olje men denne testen viser bare hvor høyt trykk oljefilmen tåler før den brytes. Som det står så var dette et tema på 30-tallet. For å oppnå denne spesifikke egenskapen tilsettes oljen additiver. Oljen som testes er kald (det står iallefall ikke noe om det). En produsent kan altså bruke dårlig baseolje og vha. tilsetninger score bra på denne testen. Det går med andre ord ikke an å vurdere en olje utfra en slik test alene, ei heller utfra egenskryt eller prisen på oljen. De fleste motorprodusenter anbefaler ett spesifikt oljemerke, det skyldes kommersielle avtaler. Så er det visse oljer som passer for visse motorer. Mange har opplevd at skifte fra ett oljemerke til et annet (med samme spesifikasjoner) har gitt vesentlig endring i oljeforbruk, motortemperatur m.m. Motormekanikere har ofte sine preferanser fordi de har sett med egne øyne hvor slitt eller møkkete motorer blir med den og den oljen, eller hvordan de yter i motorsport. Jeg har selv opplevd havari som skyldtes olje som hadde supre egenskaper skapt med additiver. Additivene i denne oljen reagerte med bensinen og medførte på svært kort tid at det dannet seg store mengder slam i motoren. Det er hard konkurranse blandt oljeprodusentene og snarveier for å klare stadig strengere krav kan skape problemer. De største aktørene i bransjen har selvfølgelig størst resurser til utvikling. Etpar av oljene i testen er velkjent fra f.eks. Formel 1, NASCAR m.m. og da er det vel ikke bare dritt?

Link to post

Rett olje for rett bruk...

 

Bruk olje med viskositet og klassifisering som angitt av motorprodusenten. Testene disse oljene er godkjent etter er omfattende og ikke minst relevante.

En moderne olje kan inneholde opptil 25% additiver, f eks for rensing, for å holde skiten flytende uten at den skiller seg ut, for å nøytralisere syrer, for viskositetsstabilitet etc.

Gode baseoljer krever mindre mikk-makk (f eks VI-improvers) for å få gode egenskaper, og moderne syntetoljer (syntetiserte mineraloljer) har svært lange karbonkjeder som fletter seg sammen til en solid "matte" som danner oljefilmen. En test som viser brytning av oljefilm er egentlig vås, motorens lagerareal er beregnet i forhold til belastning og filmen skal ikke brytes så lenge olja som brukes er frisk og ihht spesifikasjon.

 

Siterer meg selv fra et annet forum, mye av det bør være relevant:

De syntetiske oljene som finnes i butikken er stort sett raffinerte mineraloljer, de er "syntetisert" til å få ønskede egenskaper. Men forskjellen er likevel stor! Gjennom prosessen blir oljen renere og inneholder mindre koksende og tjæredannende emner, oljen tåler da også høyere temperatur. En mineralolje inneholder karbonkjeder av varierende lengde, men den mest holdbare oljefilmen av en gitt tykkelse, er den som dannes av olje med lange karbonkjeder! Disse fletter seg sammen og danner en solid matte; oljefilmen. En raffinert mineralolje som vi kaller syntet, er raffinert til den har lange karbonkjeder av lik lengde. Karbonkjedene i disse oljene er 6-10 ganger lenger enn kjedene i en mineralolje! Når oljen utsettes for trykk og slitasje så vil kjedene klippes opp i kortere lengder, til oljefilmen til slutt bærer dårlig. En mineralolje har derfor kortere levetid enn en "syntetisert" olje, teoretisk sett 6-10 ganger! At oljen er svart betyr altså ikke at den må byttes, det betyr bare at oljen gjør sin jobb med å holde skiten flytende (det finnes selvsagt en metningsgrense). Tenk på girolje! Den blir aldri svart, men den males istykker av de høye trykkene mellom tannhjulene. Girolja kan altså være helt utslitt, uten at det synes.

En syntetisk olje er mer viskositetsstabil ved forskjellige temperaturer, den vil altså være mer lettflytende når det er kaldt, mens den beholder nødvendig tykkelse når det blir varmt. Mineralolje har ikke disse egenskapene i like stor grad, så derfor inneholder mineralolje mer VI-improvers, som det heter. Dette er "tråder" som kveiles og retter seg ut avhengig av temperatur (nå snakker vi ångstrøm, ikke centimeter, så glem trådene i mors syskrin ). VI-improvers brytes ned etterhvert, spesielt ved høy temperatur og belastning, og mineraloljen vil dermed få dårligere viskositetsstabilitet. Nok en grunn til å velge syntet.

En delsyntet er en mineralolje iblandet en dæsj syntetolje. Hvor mye, er det helt umulig å vite, men det varierer vanligvis mellom 30-70 %. Verdt prisen i forhold til syntet? Neppe.

Viskositet
Hva bør man velge? Jo, viskositeten er alt bestemt av produsenten. Hva som passer motoren kommer an på oljepumpe, klaringer i lager osv. Noen påstår at de må ha en xW50 istedenfor en xW40 (når det er angitt xW40 for motoren) for at olja skal være tykkere ved varm motor, eller enda verre, en xW60. Dette er tull. Har man problemer med for varm motor, så er uansett tykkere olje å angripe problemet fra feil ende.
Når det gjelder det første tallet, som angir oljens viskositet når den er kald. Generelt kan man si at en 0Wxx gjerne lages av en base av høyere kvalitet enn en 5Wxx eller 10Wxx, rett og slett fordi det er vanskeligere å fremstille en 0Wxx.

Oljetilsetning
Glem det, totalt unødvendig. Oljen man heller i motoren har allerede en rekke tilsetninger, faktisk opptil 25 %! Ekstra tilsetninger er stort sett tull, da de aldri er i bruk! Unntaket er disse tilsetningene som inneholder de samme tilsetningene som olja gjør, og som skal forlenge livet til en gammel olje ved å erstatte forbrukte tilsetninger, men vil man virkelig bruke det istedenfor å bytte olje? Neppe.

Teflontilsetninger sies å redusere motorens indre friksjon, men friksjon mellom hva? Lager og oljefilm? Nei, det kommer ikke til nytte før oljefilmen er brutt, og da kan det utsette skjæring av lageret med flere millisekunder. Verdt det?

Gamle myter
Bør man bruke mineralolje i en gammel motor for å unngå lekkasje?
Med forbehold om at viskositetsgradene er de samme, så er dette tull, med mindre oljens overflatespenning ikke er lavere for en syntet. Med tanke på karbonkjedenes lengde så holder jeg det for usannsynlig. Syntetolja vil heller ikke fjerne gammel skit som holder pakningene tette (som noen hevder) mer enn en mineral ville ha gjort. ALLE oljer inneholder detergenter (rensemiddel), samt tilsetninger som holder skiten flytende (dispergenter). Det har de gjort siden 50-tallet. Kvaliteten på rensemidlene har blitt bedre med årene, så en moderne olje vil rense bedre. Men dårlige oljer kokser, og mineralolje inneholder mer koksdannende emner og tåler høy temperatur dårligere.

Er en syntetolje tynnere enn en mineralolje, og gjør dette at motoren vil lekke?
Tykkelsen (viskositeten) står på flaska, f eks 5W30. En mineral og en syntet av samme viskositetsgrad vil være like tykke ved like temperaturer!

 

Royal Purple kan være en kjempegod olje, men testen over her sier lite om hvor bra den er til tiltenkt bruk.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=royal%20purple&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.royalpurple.no%2F&ei=PMD_UInvDcWM4gT3j4GgCg&usg=AFQjCNGuiUwzb6sYm-MCO8YAnhfpzOk58Q

 

Går man inn på prislista så er det ikke så gale priser tatt i betraktning at man får 30% ved førstegangskjøp.

Er man smart kontakter man de enkelte forhandlereneog vips så har man en Edelolje levert på døra til en meget hyggelig pris......

 

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Den der Royal Purple testen har vært behørig diskutert i div. motorsykkelforum og bilforum for noen år siden. Og myten lever fortsatt ser jeg.

For dem som har litt innsikt i hva motorolje EGENTLIG skal gjøre, så får hele den testgreia et komikkens skjær over seg.

Vel så viktig som lastbærende evner er bl.a. de dispergerende og emulgerende evnene. Bare for å nevne noe.

 

Om du følger oljespeck fra leverandøren av det stykke utstyr som skal ha olje, og ellers kjøper et merke som du er komfortabel med å bruke, kjører du på riktig olje etter min mening. Ihvertfall på norske småbåtmotorer som går på "fløte" mht. brennstoff.

Link to post

Folk må gjerne kjøpe olje til 150-300 kr literen for min del.

De fleste innenbords motorer går typisk minst 5000 timer ( med normal kjøring) før det blir problemer med lagere etc, uansett olje bare den er iht til speck & skiftes iht vedlikeholdsrutiner.

Når vi ser på gjennomsnittlig motortimer for fritidsbåter er dette ca 50- 100 i året. Da vil man ha en motor som holder 50-100 år minst...

 

Det er kluss med brennstoffsystemet og kjølesystemet ( herunder korrosjon) som knekker motorer. Vil påstå at flesteparten av motorer som skrotes i fra fritidsflåten har under 3000 t på telleren.

 

Kjører man derimot hardt & lenge og med høy temp kan det ha en del og si med rett olje. Har sett bla på Sperre stempelkompressorer at det er stor forkjell på koksing på ventiler ol. Her er det høy temp. Kjører man hart med små trimmede motorer pleier det også og lønne seg og holde seg til samme olje ( type /fabrikant ) hver gang man bytter.

 

Videre har jeg sett på større 2 takts diesler stor forskjell på renhet i veivrommet med ulike oljer. Noen legger igjen mye slam , mens andre holder det gullende rent. Derimot var en av de oljene som holdt veivrommet rent, vi fikk havari på et veivlager etter bare 15 000 timer.

 

 

Tror ikke noen ojeprodusenter kan pårope seg at de er best uansett forhold og at noen har en fasit angående enhver motor.

 

Noen har sikkert fantastiske resultater med og bruke Royal P eller andre spesialoljer, men mange får kun slankere lommebok som målbar effekt.

 

Holder meg til spec på min motor og bruker samme type olje hver gang.

Link to post
Olje har jeg lite kunnskap om, derfor kjøper jeg rådyr orginal olje til min VP D6/370. Er det nødvendig?

De hevder jo at deres olje innholder anti korrosiver som ikke andre oljer har, Hva med garanti om jeg bytter?

Denne skal vel ha VDS-3 spesifikasjon, så hvor du kjøper er vel likegyldig, men handler du fra VP så er du på den sikre siden med tanke på reklamasjon..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Rett olje for rett bruk...

Om jeg leser innlegget rett så er ALLTID syntetisk olje bedre enn mineralolje. Om en ikke behøver synt så kan en spare noen kroner på mineralolje.

 

Noen som kan forklare hvorfor overgang fra mineral til synt f.eks. spiser opp kamakselen. Har hørt dette av flere med eldre biler men sitter med en følelse av at det er synt olje som blir syndebukken fordi bilen alltid tidligere har gått på mineral og så er til slutt kamakselen utslitt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...