Jump to content

Royal Purple, i følge test den ultimate motoroljen....

innaskjærs

Recommended Posts

Om jeg leser innlegget rett så er ALLTID syntetisk olje bedre enn mineralolje. Om en ikke behøver synt så kan en spare noen kroner på mineralolje.

Noen som kan forklare hvorfor overgang fra mineral til synt f.eks. spiser opp kamakselen. Har hørt dette av flere med eldre biler men sitter med en følelse av at det er synt olje som blir syndebukken fordi bilen alltid tidligere har gått på mineral og så er til slutt kamakselen utslitt.

Når det gjelder motorolje ja, når det gjelder andre oljer f eks i girkasser så kan det være grunner til å bruke mineral.

Når man sitter med en følelse av at syntetolja spiser opp en kamaksel så kan nok grunnen være nettopp at det er en følelse... Måtte være om den på sliteflatene er belagt med noe som ikke tåler enkelte tilsetninger, men har litt vondt for å tro det. Selve syntetolja er jo i utgangspunktet bare mineralolje som har blitt "syntetisert".

Det finnes utrolig mye overtro om olje, særlig om syntetolje i gamle motorer. Det meste er rett og slett overtro og tull og syntetolja får skylda fordi den gamle traveren til onkel Per ikke holdt mer enn 650 000 km, og havariet skjedde jo bare tre måneder etter bytte til syntetolje. Selvsagt får den skylda.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Det som ofte er årsaken til svært reelle havarier på gamle motorer som blir kjørt på syntetolje er at motorene tidligere ble kjørt på mineraloljer uten de (dispergerende og emulgerende) evnene til å løse opp dritt, holde den flytende og transportere den (til filter) som dagens syntetoljer har. Dermed var disse motorene belagt med skitt, sot, aske og slam innvendig. Noe som ikke gjorde noen skade så lenge den fikk ligge der og kose seg sammen med gammeldags mineralolje som lot det være i ro og fred. Men når det så ble fylt opp med hyperaktiv og aggressiv syntetolje ble det fart i sakene, og all den oppmagasinerte dritten ble plutselig sendt hurramegrundt innvendig i motorene. Svært ofte med havari som resultat. Så man skal ikke kimse av gamle onkel Per.

Redigert av busterx (see edit history)

Det har da vært dispergenter i all motorolje siden 50-tallet. Dritten løsner heller ikke normalt sett i flak, den "smelter" som is.

Poenget med "onkel Per" var nå uansett at de fleste mytene om dette er basert på tro, noe som passer best i kirka. At det er forskjell på renseevne mellom oljetyper er jeg enig i.

EDIT: Det man imidlertid skal passe på er om man tar en "motorrens", kjøper noe lurium som man skal helle i og la stå i noe tid før et oljeskift. Da kan det bli liggende ting som det kan være lurt å kvitte seg med ved å ta et par kjappe oljeskift, evt ta ut og vaske oljesila som ofte sitter på pickupen inn til oljepumpa.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

En plass jeg jobbet tidligere hadde bl.a. 2 identiske tankbiler, kjørt omtrent like langt og like gamle. Den ene gikk på mineral og den andre på synt. Da de var modne for motoroverhaling etter noe sånt som 7-800.000 km ble kostnaden for bilen med mineralolje ca. kr 30.000 høyere pga. LANGT mer rengjøring.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Noen som kan forklare hvorfor overgang fra mineral til synt f.eks. spiser opp kamakselen. Har hørt dette av flere med eldre biler men sitter med en følelse av at det er synt olje som blir syndebukken fordi bilen alltid tidligere har gått på mineral og så er til slutt kamakselen utslitt.

Den ene gangen jeg har vært ute for at en kamaksel har blitt "spist opp" var skylden at bilen bare ble kjørt over korte avstander. Dette medførte kondens i oljen og da måtte kammen skiftes p.g.a. groper som i utgangspunktet skyldtes korrosjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Dette med oljer blir en aldri enig om. kan diskuteres til en blir blå. :smiley: men morro er det.

Mine erfaringer:

Mineralolje har større smøreevne enn synt-olje NÅR DEN ER BLITT VARM.

Har en Corolla 76-mod. Forrige eier hadde Mobil1 på den for det skulle være best......

Den kaklet som en diesel på ventilene. Byttet til Biltema 10-40 mineral og motoren gikk som en symaskin igjen. Altså: gamle motor-konstruksjoner skal IKKE ha synt- olje.

Min V70 TDI derimot med hydrauliske løftere skal ABSOLUTT ikke ha mineral-olje. Du fyller ikke opp fort nok med olje og ventilene kan gå lukt til....

Derimot har eg null tro på super-super - long-life oljer som skal holde 30-40.000 km på en bil. har sett FLERE nesten-havari hvor oljen er blitt tjukk som bek. En ny caravelle f.eks med VW-olje(aner ikke hva VW fyller på bilene). Etter 40.000 km måtte motor tilsettes diesel for å få tømt den for olje. Oljen var som svart sirup. (Dette var en diesel-motor).

Min løsning har hittil gitt meg 500.000 km uten slitasje på motoren i min v70. Kammen er enda helt uten slitespor.

Og min løsning er: Biltema synt olje som tilfredsstiller kravene til motor-produsent og byttes sammen med filter hver 10-12.000 km. Motoren er gullende ren og maler som en katt etter 500.000.

På påhengsen: en grei mineralolje som er god nok og skiftes HVERT ÅR.

En olje blir skitten og denne skiten må ut. Jo lengre du kjører oljen, jo større er faren for at slammet bygger seg opp i motoren.

Super duperoljer til 200 pr. liter er bare tull. (Kanskje om du driver med racing og brenner oljen i filler på en time kan det ha noe for seg).

Jeg vet ikke om det er den endelige forklaringen, men mange forklarer det problemet med at en viktig EP-tilsetning (Extreme Pressure) i moderne oljer er redusert. Dette er en zink-forbindelse, som skal ta seg av bæreevnen på glideflater når oljefilmen ikke er god nok. Denne blir redusert fordi det gå utover levetiden til katalysatorer. Gammeldagse glidekammer er spesielt utsatt pga. det høye flatetrykket. En stund kunne man velge HD dieselmotoroljer som opprettholdt et høyt nivå av denne forbindelsen. Racingoljer og "gammelmotoroljer" kunne også ha høyt innhold av denne, som forøvrig heter ZDDP. Jeg tror man kan kjøpe godstoff og blande i oljen. Altså lønner det seg kanskje ikke å velge oljen med høyest API-klasse, fordi disse sannsynligvis har minst av dette stoffet. Google ZDDP og les til øyet blir stort og vått. :smiley:

Det er faktisk mulig at Timken-testen forteller mest om mengden EP-tilsetninger i oljen.

Redigert av dvil (see edit history)

Tror nok både dvil og SveinHa har ett poeng her. Vet ikke hvor gammel denne linken er, så det kan nok tenkes at oljeprodusenter i ettertid har utbedret oljene slik at de ikke lenger er noen fare for eldre motorer, eller i det minste advarer i klar tekst på embalsjen hvor slik olje ikke skal brukes. Det står noe om faren for slitasje her : http://www.agip-olje.no/teknisk-info/olje-spesifikasjoner.aspx

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...