Jump to content

uheldig båtkjøper fikk motorstopp i Trondheimsfjorden på hentetur

-morten-

Recommended Posts

Ja det endte jo godt denne gangen.Det er jo ikke så mange båter utpå som kan komme til unnsetning på denne tiden av året.Flott at de få som er ute på fjorden tar i et tak endten de er forpliktet til det eller ikke.

Da jeg leste dette kom jeg til å tenke på en episode i mitt eget båtlivpå slutten av åttitallet en gang:

Jeg ble liggende og drive med motorstopp rett utenfor Harstad (den ene zinkpluggen hadde tettet kjølesløyfa på gearet sånn at jeg fikk motoralarm). Havnebetjenten som svarte meg på VHF en kunne dessverre ikke hjelpe da havnebåten sto på slippen,men han skulle spørre en lokal fisker som lå med kai i byen,og som var på tur hjem om han kunne gi meg en hjelpende hånd

Joda,fiskere kom og tauet meg en times tid inn til land. Jeg takket for hjelpa og spurte hvor mye han skulle ha for jobben.

Jeg skulle få høre fra ham var svaret jeg fikk. Og det gjorde jeg.:Forsikringsselskapet mitt fikk et krav på kr 25000,-(10% av Skilsøens verdi)

I tilegg forlangte han dekning av tapt bruk som han påsto at måtte kappe for å komme meg til unnsetning.

Heldigvis kom alle fakta på bordet til forsikringsselskapet mitt og det endte med at den "hjelpsomme fiskeren" fikk samme timeprisen som NSSR Brukte.

Synd at noen prøver og "sko seg"på andres ulykke en sen novemberdag.Det hører med til historien at det var stille og godt vær,og hedigvis for det :-)

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Hei Lalima! har selv berget noen som hadde fått motorstopp i Trondheimsleia.. fikk øye på dem i kikkerten fra hytta og kjendte igjen båten, noen kjentfolk. dem stod på dekket å veiva med hendene.. det blåste ganske friskt og dem drev fort. dreggen hadde røket av i festet på et desperat forsøk på å bremse driften.. Vi dro ut og slepte dem i havn.. båten hadde nok blitt knust på skjerene om den hadde drevet lenge nok... Det falt meg aldrig inn å spørre om betaling for gjerningen!! Kansje er det du som står der med motorstopp eller uten propell midt i skipsleia en dag... Dem var ihvertfal veldig glad og lettet! sønnen ombord var veldig redd, og jeg skjøenner at det ikke var så veldig trivelig. Utfallet kunne blitt dramatisk.

Synes det kravet du fikk var helt urealistisk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei Morten, flott innsats dere gjorde der :-)

Helt enig. Man vet aldri hvem som blir den neste som trenger hjelp.

Når det gjelder min opplevelse hører det med til historien at det han gjorde var lite populært på havnevakta,Særlig det at han tok en" spansk en"

og påsto at han måtte kappe bruket for å komme meg til unnsetning.

Fakta var jo at han lå ved kai og drakk kaffe.(ifølge havnebetjenten)

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Syns det er bare hyggelig å kunne være til hjelp hvis noen trenger en hånd jeg da... Det at nssr tar seg betalt er jo en ting og at en som ligger til Kai og blir anmodet om å trå til kan ta seg betalt for diesel/utgifter er da helt ok. Men om det blir slik at vi skal kreve bergingslønn så snart vi har en tamp ombord så kan det jo bli dyrt å være på sjøen fremover... Kapitalismen har begynt å få litt vell godt rotfeste i litt for mange nordmenn etter min mening :( Men jeg håper da virkelig vi greier å holde slikt på avstand i fritids/småbåtens verden :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...