Jump to content

Bra og billig gassalarm?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har tenkt å anskaffe 2 ting til daycruiseren min: propan/ bensingass alarm og CO alarm. Gassalarmen må monteres nede i kjølsvinet, men co alarmen tenker jeg plassere i kabinen. Finnes det noe som ikke koster flere 1000 og som er brukbart?

Noen som kjenner til disse? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=32671020

Link to post
Share on other sites

Det er latterlig billig hos Deal Extreme. Under hundrelappen for en gassdetektor, og samme for en CO detektor, inkl. frakt!

Ulempen er at de ikke kan kobles til 12V. Men ser at de varsler med lys og lyd når batteriene må skiftes.

Til den prisen er det ingen krise om det skulle vise seg å være bomkjøp

Link to post
Share on other sites

Alternativt denne fra Jula, både 12V og 220V gass, co bensin osv til kr 299:

 

 

Gassalarm G-3000

Sov trygt hjemme, i campingvognen eller båten

Perfekt til campingvogn eller båt. Oppdager og varsler ved lekkasje av flytgass, propan, butan, kull- og naturgass. Enkel installering og enkelt vedlikehold, alarmen selvtester hvert minutt. Alarmen leveres med skruer, plugg og nettadapter med to meter kabel. Til 12 eller 230 V t...

 

Maritim har den også til 399,-

Redigert av kodalse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativt denne fra Jula, både 12V og 220V gass, co bensin osv til kr 299:

 

 

Gassalarm G-3000

Sov trygt hjemme, i campingvognen eller båten

Perfekt til campingvogn eller båt. Oppdager og varsler ved lekkasje av flytgass, propan, butan, kull- og naturgass. Enkel installering og enkelt vedlikehold, alarmen selvtester hvert minutt. Alarmen leveres med skruer, plugg og nettadapter med to meter kabel. Til 12 eller 230 V t...

 

Maritim har den også til 399,-

Noen som har en mening om det har noe for seg og montere denne alarmen i hus. Jeg spør for att att jeg har en peis som brenner naturgass som blir tilført gjennom ledningsnett det vil si att jeg ikke egen beholder for gass

Link to post
Share on other sites

Noen som har en mening om det har noe for seg og montere denne alarmen i hus. Jeg spør for att att jeg har en peis som brenner naturgass som blir tilført gjennom ledningsnett det vil si att jeg ikke egen beholder for gass

Klart det alle Gassalarmer er bra å ha.

Gassalarm G-3000 er bra, min er 4 år og virker når jeg tester den.

 

Ville fått datablad på naturgassen.

 

elve varsleren går på 12 volt og det følger med nettadapter (240v) med 2 meters ledning og 12V plugg.

Når det gjelder tilkobling av strøm til gassvarsleren, kan dette ikke gjøres feil. Varsleren har innebygget elektronikk som sørger for at det ikke spiller noen rolle hva som er pluss eller minus.

Montering:

Varsleren plasseres på vegg,

15-30 cm under taket for å detektere naturgass og metangass, eller

15-30 cm over gulvet for å detektere flaskegasser (propan og butan).

Funksjonstest:

Når gassvarsleren er koblet opp, ta gjerne en lighter inntil rillene nederst på høyre side og slipp ut gass (ikke tenn lighteren). Varsleren vil da begynne å pipe. Denne funksjonstesten bør utføres med jevne mellomrom slik at man er sikker på at gassvarsleren virker som den skal.

 

http://www.buskerud-brannservice.no/nettbutikk/nexa_g3000_12_220v_gassvarsler/310/vis_prod/375

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om den til 399 ikke er CO alarm.

Ved søk på Biltema så jo denne veldig fristende ut, mulighet til å koble på ekstra gass eller kullossensor for å dekke større områder. Litt dyrere, men fortsatt overkommelig, 9-30V!

Den fra biltema bikker 1000,- hvis du skal ha med kullos sensor. Da er vel den til 999,- fra maritim like interesant"?

På den fra Jula står det "butan, kull og natur gass". Jeg tolket kull som Co/kullos men det er kanske feil det, eller?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Den fra biltema bikker 1000,- hvis du skal ha med kullos sensor. Da er vel den til 999,- fra maritim like interesant"?

På den fra Jula står det "butan, kull og natur gass". Jeg tolket kull som Co/kullos men det er kanske feil det, eller?

Er det noen som vet om KULL i teksten på den fra Jula er CO/Kullos, eller om det er noe annet ?

 

Tenkte å handle slik etter jobb og montere i helga, men må vite om jeg kan gå for den billige, eller om jeg bør gå for den hos Maritim.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om KULL i teksten på den fra Jula er CO/Kullos, eller om det er noe annet ?

 

Tenkte å handle slik etter jobb og montere i helga, men må vite om jeg kan gå for den billige, eller om jeg bør gå for den hos Maritim.

Kullgass er en gass som kommer av å lage koks fra kull. Også kjent som vanlig lysgass (ikke lystgass) eller "bygass", og består av flere gasskomponenter (4-5-6, husker ikke i farta). Har ingenting med karbonmonooksid (CO, kullos) å gjøre, bortsett fra at CO er en liten bestanddel av lysgass / kullgass.

 

Men nå vet jeg ikke hvor etterrettelig Jula og andre er, som omtaler kullgass. Kanskje de mener noe annet med dette begrepet. Det er vel ikke alltid fagfolk som skriver disse omtalene, heller selgere e.l.

 

Edit: CO er lettere enn luft, så en CO-sensor bør monteres minst like høyt som hodet, eller høyere for raskere alarm.

Redigert av Tasle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Edit: CO er lettere enn luft, så en CO-sensor bør monteres minst like høyt som hodet, eller høyere for raskere alarm.

 

Siden gassen fra gassanlegget er tyngre enn luft forsvinner jo litt av vitsen med å ha en med begge deler i samme alarm da :headbang:

 

Men jeg vil prioritere Co da jeg finner den skumlest, og mistenker at den tar flest liv.

På lugaren vår som er under cockpit, er det lavt under taket over senga, men foran senga er det ståhøyde. Det blir mao en lomme rett foran senga/der vi har hodene når vi sover, langt over taknivået over selve senga.

Vil Co finne veien opp i denne lommen, eller vil den holde seg under det lave taket rett over senga ? Jeg tror å plassere Co alarmen under taket der det er ståhøyde er det beste, men er ørlite i tvil.

 

Hvordan har dere andre gjort det ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne i båten : http://www.clasohlson.com/no/Kullosalarm/Pr363533000. Hva er beste måten for å finne ut om den faktisk virker som den skal? Tenkte å legge den i garasjen litt med dieselbilen i gang litt...... ;-) Forslag?

Benytt en vanlig lighter, gass litt (mer enn du tror) i åpningen på alarmen så går den.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...