pege Startet 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2013 Vårt seildrev 120S, til en VP 2003 som står i en fembøring, har de siste tre sesongene tatt inn vann. Oljen blir melkehvit. For tre år siden fikk vi skautet i proellen , Og drevet viste seg å ta inn vann, ved sesongslutt ble drivakslingen demontert og det viste seg at fibre av tauet var kommet inn og forbi sim-ringene, og det var tydelig slitespor i akslingen. Akslingen ble levert til et skipsverft som la på nytt slitebelegg og nye sim-ringer, o-ringer og lager ble montert. Ny fiberpakning for tappeskruen ble også byttet. Dessverre fortsatte drevet å ta inn vann, demonterte aksling og rengjort lager, skiftet sim-ringer, men o-ringene ble ikke skiftet. Ny pakning for tappeskrue skiftet, denne gang til o-ring etter råd. Likevel tok drevet inn vann, fjorårets sesong ble kort bare ca to ukers drift før båten ble satt opp (ikke pga dette, vi har jo seil og årer) Ved gjennomgang av tråder om seildrev 120S her på Båtplassen ser jeg folk blir hjulpet ved å skifte sim-ringer og o-ringer. Kan vårt problem skyldes tæringskader i vannkanalen? Hjelper det å gå opp i størrelse på o-ringer, bytte til andre sim-ringer, dobbeltleppede? Fett mellom oringene? Og hvordan får jeg trykktestet et slikt seildrev for å se hvor det lekker, PS det blir ikke oljelekasje gjennom vinteren, så en ser ikke hvor det evt lekker. Setter min lit til dere der ute på Båtplassen, her fins et hav av kompetanse. Pge Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 (redigert) Jeg har samme kombinasjon av motor og drev og hadde lekkasjeproblemer for drøye 15 år siden. Jeg har aldri hatt problemer etter reparasjonen jeg gjorde, men da jeg sist byttet belg for ca. 2 år siden tok jeg ut akselen for å sjekke og så at begge simmerringene var slitt. De ble byttet og jeg regner ikke med problemer de neste 15 årene. Jeg skrev et ganske langt innlegg i forumet til en båtklubb jeg var medlem av (litt i lengste laget til å legge ut her) med ganske detaljert beskrivelse av hva jeg gjorde. Hvis du vil, kan du sende meg en IM, så skal jeg sende deg denne teksten. Jeg tror trykktesting er unødvendig. Eivind Redigert 24.Januar.2013 av eivindch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Fra erfaring med pumpeakslinger og den slags på jobb vet jeg at det kan være vanskelig å få en god nok overflate på akslingen når en bygger den opp igjen slik som dette. Så d kan vær du må bytte akslingen og sette inn en ny. Ellers regner jeg med du har dobbeltskjekket at simeringen er montert rett vei... Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Takk for svar. Eivindch: tar gjerne imot info om rep, im er sendt. Kavset: banepålegging ble utført av "landsdelen ledene firma innen ......" klart det kan være noe muffens her . Valget ble gjort ut fra økonomi, ca 1/3 av pris ny aksling og ut fra tilbakemeldinger er firmaet dyktig. I disse dager ligger jeg for det meste på rygg og med knekt fot i været. Får god tid til å fundere da. Har sjekket pris og utførelse på trykktester fra BT, ser ut til å kunne fungere. Og jeg ser at mulig tilkobling er i hullet for peilepinnen, her må det riktignok lages en overgang. Tilbakemelding kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.