Jump to content

Trimflaps på snekke

Petter-B

Recommended Posts

Hei.

Min Sollux setter seg litt vel mye bakpå i fart over 7 knop, og da helst med guttenes gummibåt hengene der akterut i snapdavider. Er det noen som har erfaringer med trimflaps på snekke?

Finnes det kanskje andre løsninger?

Her er et opplagsbilde av plattform og skrog, gode tips mottas med takk.

Bilde

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Sjekk dette emne, kanskje du får noen ideer/svar her:

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9178&hl=

<{POST_SNAPBACK}>

hei.

Egentlig var jeg på jakt etter noen som hadde erfaaringer med hydrauliske trimplan på snekker med rund hekk. Jeg vet de koster noen tusen, men det hadde vært fint å høre noen erfaringer.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

• 9 måneder senere...

hei.

Egentlig var jeg på jakt etter noen som hadde erfaaringer med hydrauliske trimplan på snekker med rund hekk. Jeg vet de koster noen tusen, men det hadde vært fint å høre noen erfaringer.

Er det noen som har kommet over justerbare trimflaps for snekker?

Hilsen en som får for mye vann på dekk akterut.

Er det noen som har kommet over justerbare trimflaps for snekker?

Hilsen en som får for mye vann på dekk akterut.

Ta kontakt med Øst Båtutstyr.

Spør etter Geir. Vet at han har montert trimflaps på sin Nidelv 26, samt ett par andre tilsvarende båter også.

:smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Nidelv 24 har trimflapps som standard, men dette er faste flaps da, ikke justerbare.

Men antar de har en effekt, siden produsenten har valgt å lage båten sånn.

Men hva skal du med justerbare da ?

Har erfaring med justerbare flaps på den gamle Daycruiseren.

Justering hadde to formål :

Justere ned for å komme raskt over planings terskel, og så opp igjen for å hindre motstand.

En snekke kommer neppe over noen planings terskel uansett, så ser ikke hensikten der :crazy:

Det andre formålet er å justere krengning, men med fart rundt 7-9 Knop har det vel neppe like mye effekt, samt at ett snekke skrog tåler mer balast til dette formål, siden den ikke skal i plan uansett

Så jeg tipper hydraulikk er overkill på en snekke, men du kan jo evt bruke strekkfisker, slik at du har visse justerings muligheter inntil du har funnet beste justering.

Men i prasis skal vel snekke flaps stå mer eller mindre vannrett uansett ?

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

hei.

Hei.

Jeg har ikke erfaring med hydrauliske trimplan til snekker, men jeg har montert et fast trimplan (trimplate) fra Asdal Trading (se http://www.asdal-trading.com/ ) på min Nidelv 26. Da jeg monterte det, stod det en VP TMD 30A (på 86 HK) i båten, og jeg merket at båten gikk litt raskere og "rettere" i sjøen enn før jeg monterte flapsen, men forskjellen var kanskje litt mindre enn jeg hadde regnet med. Våren 2005 byttet jeg til en 120 HK Yanmar, og jeg opplever nå at trimplanet virkelig kommer til sin rett. Toppfart med lite last er nå over 19 knop. Båten ligger fint i vannet og hekkbølgene blir små. Fullt ferielastet med RIB/jolle på plattformen og påhenger festet til pushpiten marsjer jeg fint i 14-15 knop, og til tross for mye last akter ligger båten fortsatt relativt "rett" i vannet.

Du vil sikkert ha god nytte av et slikt trimplan på båten din også, og jeg tipper at det er en relativt enkel sak for Asdal Trading (eller andre) å støpe et som passer til båttypen din.

Lykke til.

Hilsen hos

Har hydrauliske flaps på vår båt. :seeya:

Erfaringen med dette er at de skjelden blir justert på.

Som nevt i tidligere innlegg, er det ikke behov for å justere disse under fart på denne type båt.

Tidligere eier brukte flapsene mer aktivt enn det jeg har gjort.

Justerte underveis bare noen flyttet seg rundt i båten. :rolleyes:

De som jeg har hatt ombord har både lopper og maur, så da hadde jeg ikke gjort noe annet.

Har satt dem der jeg synes båten ligger penest, og der har de blitt.

Båttypen vi har er jo kjent for å skyve det meste av vann foran seg :yesnod:

Det har blitt mye bedre, men den samme nytten oppnås med faste.

Jeg kan se nytten med fintrimming når farten blir høyere.

Hvis du har motor nok til å komme opp i 15+ kan det ha noe for seg.

Veldig skjelden vi er over 8-9 knop, så nytten for oss er liten.

Lykke til videre :wink:

Perika

Har selv hatt solux 24 en gang, kammeraten min hadde også en helt lik en.hans solux satt det en 72hk sole disel(mersedes) i. det var ett flaps som stakk ca 20cm ut og gikk rundt hele hekken.dette var påstøpt og båten hans gjorde 16.5 knop.den lå glimrende i vannet.

• 3 måneder senere...

Når en snakker med en person :crazy: så annbefaler han fast flaps,mens en annen annbefaler justerbare flaps til vår sollux 27,da det sitter en 180 hk bmw i.Vi har gjort 19 knop uten flaps.Lurer på om noen kan si om det er mer hensikt med juster bare i høyere fart?

Vil gjerne ha svar fra noen som har justerbare flaps på snekker. :eek:

Kokka

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...