Zandra Startet 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2013 Nå har vi lagt ut Zandra for salg og har valgt å teste ut markedet ved hjelp av "Hollandsk auksjon". Er dette en rask måte å tape penger på, er det en måte å finne ut markedspris på, eller er det bare galskap? Har noen her inne på Baatplassen erfaring med denne måten å selge båt? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39231729 Hva synes Baatplassen-mafiaen? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Fin båt! Jeg synes auksjonsideen er god hvis du uansett har bestemt deg for å selge. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
RSL Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 HER er den tråd med 59 innlegg fra 2011 om en som forsøkte det og han var strålende fornøyd. Kjempeartig konsept jeg har tenkt å benytte meg av når jeg en dag skal selge, da jeg suger på pruting og salg. Sist jeg solgte båt, godtok jeg første budet jeg fikk selv om det var 20.000 under det jeg ville ha.... pytt pytt... Mulig det er litt tidlig å starte en slik auksjon om du går ned mye pr dag eller uke (har ikke lest annonsen enda), men det vil jo vise seg. Det er ikke alt for mange som driver å leter etter båt om dagen. Når solen begynner å varme, trærne knopper og tak og istapper drypper søt musikk... da begynner folket å drømme om sommer, blir vårkåte og lommeboken åpner seg som en blomst i takt med inntaket av C-vitamin fra sola. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Om jeg selger min båt, så får jeg råd til din i oktober.... Året etter har jeg råd til å fylle tanken hehe.... Bare kødder.. flott båt og bilder var det jeg ville frem til. Lykke til RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Zandra Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 (redigert) Jo takk! Men hva er markedspris i dagens marked? Jeg innrømmer gjerne at dette er noe jeg er veldig usikker på. Men jeg får jo uansett ikke høyere pris enn det markedet vil gi Det er mulig vi er litt tidlig ute. Men hvis vi enter en månded eller to: Er det da vi eller kjøperne som begynner å få dårlig tid?..... Redigert 24.Januar.2013 av Zandra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Jeg synes pris og timing virker bra. Får du tak i én som faller for båten, så skal han ha veldig mye is i magen for å vente til sommeren før han slår til. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
RSL Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Pass på å være auksjonen tro. Om noen ringer og sier at de tar den om du går ned 50.000, så varer du bare glatt: Jammen kjære deg.. jeg har jo gjort det... bare vent 14 dager, så er den 50.000 billigere om den ikke er solgt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Zandra Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 (redigert) Ja. Det er meningen det! Har bare ikke forsøkt dette her før! Redigert 24.Januar.2013 av Zandra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Tanken på å la hver eneste interessent være auksjonarius er genialt for en så dårlig selger som meg, så om man bare har et produkt det er interesse for er dette den optimale salgsmetoden etter min mening. Så må man selvfølgelig sette seg en nedre grense for når man heller beholder utgiften i stedet for å selge den med et enda større tap. Jeg ser ingen grunn til at du skal bekymre deg i ditt tilfelle, selv om markedet fortsatt er tregt. Men om du ikke skal slutte med båt, så både selger du og kjøper i samme marked og skal da komme greit ut av det. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Zandra Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 jeg ser mange 1000 grunner til å bekymre meg...... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Artig konsept. Hollandske auksjoner har jeg vært med på før, men ikke i denne sammenhengen, og slett ikke som et selvdrevet prosjekt. Litt pirk: i annonsen står det at prisen skal kuttes kl 2959 hver søndag, det skulle formodentlig stå 2359? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Jeg hadde ikke gått stokk over stein pga en hollandsk auksjon. Tror de fleste kjøpere vil gi et bud etter hva de er villige til å betale der og da. Om selger ikke aksepterer det, så er jo utvalget så stort om dagen med selgere som er overkåte på å bli kvitt båtene, så da er det bare og hoppe videre til neste. Tror den auksjonsformen virker bedre om det hadde vært mer selgers marked. Men det kan jo i det minste skape litt blest rund båten da :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
RSL Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Bare bra med et annet syn på saken, men jeg er ikke helt enig. Potensielle kjøpere vil bite negler om det er akkurat denne båten de har lyst på... de venter og venter på at prisen skal synke, samtidig som de drømmer om båten før og mens de sover dager i strekk... folk flest er ikke så avslappet til at det er "flere fisk i havet" som man burde og man kommer til et punkt hvor man slår til for å være sikker på at drømmen går i oppfyllelse. Ved vanlig handel nordmenn er innblandet i, så er prosenter og følelsen av at man har spart/tjent noe og fått ting mye viktigere enn selve prisen. Om en vare koster 300 eller 3000 spiller mindre rolle så lenge førprisen er høyere og man sitter igjen med "følelsen" av at man har gjort et godt kjøp. Hvor mange plakater har du ikke sett hvor det står at det er halv pris på en spesifiqe vare uten at det står hvor mye du skal betale. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
sap_2000 Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 (redigert) Ser den. Om det er en båt man bare MÅ ha, så ville man nok blitt nervøs etterhvert som tiden gikk for at noen andre skulle snappet den. Men tror likevell det ikke ville skilt all verden, da en overivrig kjøper antagelig ville kommet med et høyere bud som ville fristet selger mer. Spørsmålet blir da om selger har is nok i magen til og la det budet gå og gamble på bedre hell senere. Tror det er vanskelig og være prinsippfast på hollandsk auksjon da... Båten er nå i Januar lagt ut til 1,450'. Regner med at selger ikke har alt for store forhåpninger om og få solgt før April når kjøperene begynne og våkne opp fra dvalen. Da er prisen +- 1,200'. I Mai er prisen +- 1,100' Tipper selger vil få noen bud Ila April fra noen som vil sikre seg båt til sesongen. Ser ut som en godt vedlikeholdt og oppgradert båt. Stort pluss med nye drev! Stusset dog på "overhaling av motorer" i annonseteksten. Bytte eksosbend, vannpumper, dysesjekk, reg reim, ventiljustering, syrevask av vekslere etc., er i for meg større vedlikehold/ ettersyn/ bytte av slitedeler. Overhaling er i min øyne og plukke motor i biter, og kontrollere/ bytte/ sjekke veiv, råder, lagre, stempler, sylindre, kamaksel, topp, ventiler/ tetninger, stempelringer, oljepumpe, turbo osv osv. Redigert 24.Januar.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
glalaks Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Jeg melder meg på om et års tid jeg.. Da blir det et røverkjøp:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
VannTro Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Jeg har sans for konseptet, men det må times slik du selv er inne på. Du må ha en idè om hva markedspris er og passe på at den ikke inntreffer på helt feil årstid. Samtidig må du holde helt tett om interessen når folk kommer for å se på den. Du må ha "pokerfjes" og fortelle at de må ha forståelse for at du ikke kan informere noe om interessen rundt båten, det er viktig når du selger et så kostbart objekt på denne måten. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Folk I Båt Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) Har også en viss tro på konseptet, men som andre har vært inne på: Med hensyn til båt, så er timing alt. Halve Norge er om ikke dypfrosset, så ganske så minuspreget. Den andre halvparten er stengt pga. rasfare. Det er, etter mitt syn, et trasig tidspunkt å starte en slik auksjon på en båt. Redigert 25.Januar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Tror jeg hadde fått litt problemer hvis jeg hadde hatt en slik båt for salg på denne basis og noen bød meg i dag en pris som er noe under gjeldende pris, men langt over den prisen jeg har sagt meg villig til å selge til om tre måneder. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zandra Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Euklid: Takk for "pirk". Skal selvsagt rettes!!! SAP_2000: Takk for også din påpekning. Det er helt rett at vi ikke har hatt en "overhaling", men at vi "bare" har byttet/sjekket en rekke konkrete forhold når motorene likevel var ut av båten og sto på verkstedet. Videre skriver du: "Båten er nå i Januar lagt ut til 1,450'. Regner med at selger ikke har alt for store forhåpninger om og få solgt før April når kjøperene begynne og våkne opp fra dvalen.Da er prisen +- 1,200'. I Mai er prisen +- 1,100'Tipper selger vil få noen bud Ila April fra noen som vil sikre seg båt til sesongen." Mulig du har rett i dette. Da har du en antagelse om hva som faktisk er markedspris.... Jeg må vel innrøme at det foreløpig sitter langt inne å måtte erkjenne at markedsprisen kan vise seg å være så lav som du tror. Og da er vi tilbake til det som var det opprinnelige spørsmålet: - Er Hollandsk auksjon egnet til å finne riktig markedspris? Eller er den heller egnet til å tape penger, det vil i denne sammenheng bety at jeg kunne få bedre pris med en vanlig annonse? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 - Er Hollandsk auksjon egnet til å finne riktig markedspris? Eller er den heller egnet til å tape penger, det vil i denne sammenheng bety at jeg kunne få bedre pris med en vanlig annonse? Hmmf.. kan man ha samme båten ute med to annonser mon tro? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
oivindg Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Du burde skrive at du forbeholder deg retten til å avslutte auksjonen når du vil, og selv velge hvem du selger til. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
VannTro Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Jeg tror jeg vil snu litt på spørsmålet ditt Zandra. Hvordan skal man annonsere for å sikre seg at båten blir solgt. Jeg tror du har valgt rett type annonse. De som er ute etter en 42 fot båt som dette er sannsynlig ikke førstegangskjøpere. De vet hva de kan betale(hva båten er verdt for dem) og de kjøper når prisen er riktig. Ved å benytte en tradisjonell annonse kan du risikere å holde på i flere år for så å selge med tilnærmet lik pris som du oppnår nå. Du kan selvfølgelig oppnå bedre pris hvis du er heldig og det kommer til en kjøper i markedet neste år som er villig til å betale mer enn årets potensielle kjøpere. Det jeg er sikker på er at du når frem til det samme publikum uansett type annonse. Det å sette opp en tilsvarende tradisjonell annonse ville fått det til å virke useriøst. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) SAP_2000: Takk for også din påpekning. Det er helt rett at vi ikke har hatt en "overhaling", men at vi "bare" har byttet/sjekket en rekke konkrete forhold når motorene likevel var ut av båten og sto på verkstedet. Du har gjort og byttet mye på båten og motorer. Langt mer enn "normalt". Dette er et stort pluss for en kjøper og jeg tror det gjør båten din vesentlig mer attraktiv enn andre, og da spesielt importbåter. Videre skriver du: "Båten er nå i Januar lagt ut til 1,450'. Regner med at selger ikke har alt for store forhåpninger om og få solgt før April når kjøperene begynne og våkne opp fra dvalen.Da er prisen +- 1,200'. I Mai er prisen +- 1,100' Tipper selger vil få noen bud Ila April fra noen som vil sikre seg båt til sesongen." Mulig du har rett i dette. Da har du en antagelse om hva som faktisk er markedspris.... Jeg må vel innrøme at det foreløpig sitter langt inne å måtte erkjenne at markedsprisen kan vise seg å være så lav som du tror. Vanskelig og spå markedspris om dagen. Den er nok ofte mye lavere enn det man har lyst til å høre som selger. Men igjen, du har en flott og oppgradert båt som skiller seg klart ut fra sammenlignbare båter fra samme periode. Det tror jeg i det minste vil gjøre at du får solgt lettere enn mange andre. Jeg er selv på kjøperen om dagen. Er heldig og har ikke noe og selge først. Ser etter FB eller HT båt primert, men er litt svak for noen kalesjebåter også. V42 f.eks. Spennende tider... Og da er vi tilbake til det som var det opprinnelige spørsmålet:- Er Hollandsk auksjon egnet til å finne riktig markedspris? Eller er den heller egnet til å tape penger, det vil i denne sammenheng bety at jeg kunne få bedre pris med en vanlig annonse? Ang. det med Hollandsk auksjon og tape penger: Du står jo fritt til og trekke den når du vil, men da ville jeg kanskje vært litt forsiktig med og liste opp alle datoer og tilhørende priser så langt frem i tid. Lykke til. Har lagret den og skal følge med Redigert 25.Januar.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BOBO II Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Veldig bra båt hvet hvem som selger nydelig skute Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Zandra Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) SAP_2000 skrev:Ang. det med Hollandsk auksjon og tape penger: Du står jo fritt til og trekke den når du vil, men da ville jeg kanskje vært litt forsiktig med og liste opp alle datoer og tilhørende priser så langt frem i tid. Ja. For så vidt står jeg sikkert fritt. Men poenget er jo liksom å bli tatt seriøst! Så uten datoer som viser at jeg mener alvor, har jeg vært litt redd for at det hele virker som en useriøs gimmick. - Jada. det er nok en gimmick: Men det det er likevel seriøst ment! Redigert 25.Januar.2013 av Zandra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.