morgull Startet 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2013 Hei! Er fan av de gamle klassiske Glastron Carlson båtene fra 70 og 80 tallet med lekre linjer og stilig lakk. Som feks GT-150: og CVX 16: CVX20: samt andre stilige modeller som feks Scimitar: Det ble jo solgt en del av disse i Norge også den gang. De er i utgangspunktet amerikanske, men ble vist også produsert noen steder i europa, blandt annet i England. Er det noen som kjenner litt til dette merket og vet hvor de som ble solgt her på berget på 70 og 80 tallet ble produsert? Var det forskjeller på de europeiske utgavene ifh til de produsert i USA? Er det noen som vet hvilke forhandlere i Norge som solgte Glastron på 70 og 80 tallet? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Bearded Beast Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 håhåhå brun flakelakk å targatop Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) Ikke så lett å komme seg til baugen i den brune der nei Må legge til sideveis ! Redigert 25.Januar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Om du lurer på hvordan de ble laget, så har denne fyren pussa opp noen. Utrolig dreven diy fyr. http://www.youtube.com/user/FriscoJarretts?feature=g-high-u Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Det er selvfølgelig mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke Glastron noen gang har hatt produksjon i Europa. Fra 1956 og fremover foregikk produksjonen ved konstruktørenes hjemsted Austin, Texas. På 80- og 90 tallet ble det bygget to produksjonsanlegg til, i New Braunfels, Texas, og Little Falls, Minnestona. Så vidt jeg vet har det ikke foregått produksjon andre steder. Jeg tror heller ikke det fantes noen offisiell norsk importør i de tidligere tider, men at noen kom over fra England og Danmark. For mer informasjon så er det massevis å hente på http://www.classicglastron.com/ Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
adeneo Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) Glastron var på den tiden verdens største produsent av glassfiberbåter, og hvis jeg ikke husker feil ble det inngått en avtale med et Spansk firma om lisensproduksjon på 60 tallet, og i 1970 åpnet man en fabrikk i Jugoslavia, og jeg mener Glastron ble bygget på lisens i andre land også. Du kan vel bare lese historien, så finner du sikkert ut av det : EDIT: Det står på side 22 nedenfor (måtte lese litt selv også)? Ble "litt" lang den der ? Redigert 25.Januar.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Mange Glastron båter i Live and let die med James Bond, mange artige stunts å se der. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Den siste jeg husker som leverte glastron båter var oksenøya marina på "fornebu" Mener en Per Dahl hadde ansvaret for dette 40 år tilbake. Da het det Evinrude marina om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
morgull Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Takker for alle svarene! Da fikk jeg masse fin info og svar på mesteparten av det jeg lurte på. Glastron var tydeligvis en stor båtprodusent i sin tid, og er det vel forsåvidt også idag. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Kjetil1 Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Denne ekvipasjen hadde passet perfekt bak Cadillacen... Hadde vært tøft å hatt en slik ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
morgull Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Ja, det er definitivt båter som skiller seg ut med design og lakk . For mange blir det vel "i meste laget", mens andre syntes de er kule. Ser på Classic Glastron sidene at den Scimitar modellen du viser bilde av også har 6 veis elektrisk sete regulering som standard i 1980! Det var ikke akkurat vanlig på båter den gang Den ble også kåret til "Boat of the year" av Powerboat magazine. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.