Gespen Startet 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2013 Har fått rustvann i fremste kjølesvinet supert , noen tips. Det er en maxi 84. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) Tror du må forandre tittelen din. Ellers blir den fort strøket. Lite relatert til det du spør om. Du har vel en lekkasje et sted vil jeg tippe og går forbi noe jern. Redigert 25.Januar.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
RSL Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Kondensvann som har rent forbi rustent metall. Du får håpe det ikke er røstjærnene eller noe annet som holder riggen på plass. Gratulerer med å få beholde en så missvisende tittel såpass lenge Selve innlegget ditt er ikke lengre enn at hele hadde fått plass i emnetittelen. så kunne du ønsket oss god helg i innlegget om du ikke hadde hatt mer info å legge til hehe RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
cosmic Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) skål,ja...og godt nytt år...renner litt her og,men det er helt rent. Redigert 25.Januar.2013 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Tulletråd, har tilgode å se en så liten båt med "kjølsvin"/"kjølesvin" Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Mange kaller alt under dørkplater for kjølsvin, men for språkpolitiet, er det garantert en tulletråd så fort man har ikke har kalt en spade for et "Manuelt graveredskapl" RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bermuda Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Du har ett poeng der RSL men "språkpolitiet" har tapt før. Min gamle farfar f.eks sa at han natet dekket på båten når han skyllte det med sjøvann? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Ganske morsomt !! Hvor mange kjølsvin har du? Råd: Ferro-bet eller saltsyre!! Da blir det reint! Og kanskje en skvett med frostvæske! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Råd: Ferro-bet eller saltsyre!! Da blir det reint! Og kanskje en skvett med frostvæske! At det er rustflekker under dørkplatene ville jeg gitt blanke i. Dette kan være et problem som ikke kan vaskes bort ved å fjerne det som er synlig rett foran nesen, så jeg ville vel forsøkt finne ut hvor rusten er dannet. lenge før jeg begynte med det kosmetiske. Iskaldt ute, litt lunk inne = kondens på skrogsider. Dette kan det bli en del vann av, men det er ikke farlig. Det at det er rustfarget, gjør at du bør forsøke finne ut hva som ruster. Er det bare noen skruer som kan byttes senere en gang, er det jo ikke noe stress, men er det feks Røstjærn (de som holder hele spenningen fra hele masten sidelengs), er det langt mer alvorlig. Ryker disse, mister du masten når det blåser mye mer enn du noen gang har opplevet før og det er akkurat da det er mest klønete at masten henger på slep i stedet for å stå rett opp. Nå sier du fremre kjølsvin, så da er det nok ikke røstjærnene som står temmelig paralelt med masten, men det kan allikevel være lurt å finne ut hva som har rustet. Er det innfestingen til forstaget, er ikke det spesielt sundt det heller. Jeg sier ingen av disse tingen for å skremme eller krisemaksimere. Gamle båter har mange steder de kan ruste hvor det ikke er så farlig, men som man sikkert vil utbedre før det går for langt. Min gamle dame fra 87 er bygget dønn solid og tåler nok mye mer en meg i mange år fremover, men allikevel er det en og annen del som er blitt byttet ut av tidligere eiere som ikke helt holder mål fra tid til annen og andre deler igjen som har fått nok og vil pensjoneres. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gespen Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Beklager tittelen, bare ganske fortvilet , det er salt vann! Tror det kommer av innfestningen til kjølen ikke kjøleboltene,det er ikke mye men ca 30 desiliter på 5 måneder, tror også det er en del kondens vann for det var ikke veldig salt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 3 liter vann på 5 måneder.... Pust med magen nå... slapp av... det tar ca 15 år før båten din synker om du somler. På sommerstid når jeg har trykk på varmtvannstanken pumper jeg ut ca 15 liter etter hver kjøretur da berederen som har sett sine beste dager for mange år siden legger som en sil når det er trykk på den. Men det er klart det ikke er bra om det er saltvann du får inn. Da er det uansett ikke mye du får gjort nå og det er bare vente på våren. Når det slutter å kondensere på skutesiden, kan du tørke opp alt vannet og alle tilførselsveier og så legge tørkepapir rundt omkring... da vil du kunne se hvor vannet kommer fra selv om det kommer bare en dråpe i minuttet. Jeg kjenner ikke til så mye om båten din, men om du har innebordsmotor med aksling, kan det være uskyldige drypp fra pakkboksen. 3 liter på 5 måneder... grmf... ubetydelig er min første tanke. Jeg har gjennomgående mast og tar inn mer enn det på en eneste regnskur om det blåser fra riktig retning. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gespen Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Takker for det. Har hørt at potetmel er tingen for og se etter hvor det renner. Holder på og prøve dette ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Ok rommene under dørken og over kjølen, vet ikke annet en og kalle det for kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Funker om det er alle lekkasjer du er på jakt etter, men så lenge du har varme på i båten nå, finner du nok mange lekkasjer pga kondens på skutesiden. Med så liten vanninntrengning, kan du konsentrere deg om annet til det slutter å dugge på skrogsiden og du kan finne ut hvor det SALTE vannet eventuelt kommer fra. Ferskvannet skal du ta knusende med ro. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
CB. Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) Moderator klarer sikker å endre tittelen til "kjølsvinet er tørst " Det er etter reglene Redigert 25.Januar.2013 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Gespen Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Fant lekkasjen er trolig feste til vanntanken Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.