Jump to content

Koble Airmar P79 til Simrad NSS 8

H400

Recommended Posts

Hei, takker for ett flott Forum. Har vært med en stund men uten å delta.

Jeg holder nå på å koble til en Airmar P79 giver til min Simrad NSS 8 plotter. Var å kjøpte alt av deler/ledninger hos en forhandler men har glemt eller ikke fått med meg alt for å kolbe dette sammen.

Saken er vel at jeg ikke skjønner :crazy: helt hvorda koblingen fra Airmar til båtens Simnet skal foregå... Eller er det så enkelt at koblingen skal rett i plottern (NSS 8)? Men hvorfor fikk jeg da med ekstra Simnetkabel og fordeler?

Hilsen H400

Da er jeg blitt mye klokere i kveld, blå Lowranc kontakt rett i plotteren og ønsker jeg en ekstra skjerm henter jeg data fra Simnet (Ethernetkontakten)

Har lest monteringsanvisningen til Airmar og har forstått at det er viktig å få den helt vannrett. Er det da best å vente til skuta ligger på vannet før jeg monterer selve giveren eller kan jeg montere den mens den ligger på land? Ligger jo med en liten helning bakover!!

Mulligan: Den er ikke gjennomgående, den er montert innvendig. Hvorfor jeg ikke bruker denne er at dette er en dybdemåler svinger og ikke en ekkoloddgiver. (Tror jeg) :smiley: På NSS 8 er det ekkolodd, jeg måtte da kjøpe AirmarP79 som da er en ekkoloddsvinger.... hvis jeg har forsått riktig og som jeg la fram for forhandler.

Steelcontax: Den gamle Airmar er koblet mot Simnet så jeg i dag. Denne fungerer vel som dybdemåler?

Har tatt noen bilder men får ikke lastet opp :sad:

Kan tyde på at den du kaller dybdemåler faktisk er en dybdemåler, altså en svinger med innebygd elektronikk som gir ut dybden på NMEA 183 eller NMEA 2000 (SimNet). Denne vil bare gi digital dybde til en plotter, ikke ekkoloddata.

Eksempelvis P79S finnes både i utgaver med både NMEA 183 og NMEA 2000.

http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=79&manf=All

Hvis det er en P79S du har så kan du beholde den som backup. P79 sender på 235kHz, NSS med P79 på 50 og 200kHz, det vil dermed ikke bli interferens.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...