H400 Startet 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2013 Hei, takker for ett flott Forum. Har vært med en stund men uten å delta. Jeg holder nå på å koble til en Airmar P79 giver til min Simrad NSS 8 plotter. Var å kjøpte alt av deler/ledninger hos en forhandler men har glemt eller ikke fått med meg alt for å kolbe dette sammen. Saken er vel at jeg ikke skjønner helt hvorda koblingen fra Airmar til båtens Simnet skal foregå... Eller er det så enkelt at koblingen skal rett i plottern (NSS 8)? Men hvorfor fikk jeg da med ekstra Simnetkabel og fordeler? Hilsen H400 Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Håper du har en P79 med blå Lowrance/Simrad konnektor, da er det bare å koble den inn på den blå kontakten bak på NSS. Sammen med NSS har du ikke bruk for SimNet kabel, NSS er første Simradmodell som bruker standard micro-C NMEA 2000 konnektorer.Simrad bruker desverre navnet SimNet sammen med NSS, noe som bare skaper forvirring. Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Jeg har en Lowrance konnektor som er blå ja, jeg har ikke åpnet NSS for å se hva slags kontakt jeg har der (trodde det bare var gul simnet) men det skal jeg gjøre, bare det blir litt varmere i været. Som du sier, blir litt forvirret av alle kontaktene som finnes og dette er heller ikke min sterkeste side. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Blå lowrance plugg går rett i nss'n! Gled deg, dette er bra saker..... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Det er Ethernetkontaktene til Simrad som er gule. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Præcis, NSS 8 har indbygget ekkologmodul, så ledningen fra svingelen skal i plotteren. Jeg har samme løsning selv. Fungerer rigtig fint, og har du brug for en sekundær skærm, så sætter du bare den på ethernettet og så deles skærmene om samme ekkolod. Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Da er jeg blitt mye klokere i kveld, blå Lowranc kontakt rett i plotteren og ønsker jeg en ekstra skjerm henter jeg data fra Simnet (Ethernetkontakten) Har lest monteringsanvisningen til Airmar og har forstått at det er viktig å få den helt vannrett. Er det da best å vente til skuta ligger på vannet før jeg monterer selve giveren eller kan jeg montere den mens den ligger på land? Ligger jo med en liten helning bakover!! Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Skal du montere svingeren innvendig, gjør du dette etter at båten er sjøsatt! Legg svingeren i en pose med vann, og flytt den rundt i skroget til du finner den beste dplasseringen. Kan monteres direkte i sakteherdende epoxy, eller helst i et oljefylt rør Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 SimNet = NMEA 2000 med ikke standard kontakter, Ethernet er et helt annet nettverk som brukes for å overføre kart, ekkolodd og radardata. Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Venter med montering etter at båten er sjøsatt jeg. Var i båten i dag og så at jeg hadde dybdemåler Airmar monter foran kjølen. Må vel finne en plass i nærheten. abbor - takk for god forklaring. Tror jeg begynner å forstå nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 så at jeg hadde dybdemåler Airmar monter foran kjølen. Hvis du allerede har en gjennomgående, kompatibel, svinger montert, hvorfor i all verden benytter du ikke den? Du mister rekkevidde, retning og oppløsning med gjennomgående svinger. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Hva har den gamle Airmarsvingeren vært koblet opp mot tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Mulligan: Den er ikke gjennomgående, den er montert innvendig. Hvorfor jeg ikke bruker denne er at dette er en dybdemåler svinger og ikke en ekkoloddgiver. (Tror jeg) På NSS 8 er det ekkolodd, jeg måtte da kjøpe AirmarP79 som da er en ekkoloddsvinger.... hvis jeg har forsått riktig og som jeg la fram for forhandler. Steelcontax: Den gamle Airmar er koblet mot Simnet så jeg i dag. Denne fungerer vel som dybdemåler? Har tatt noen bilder men får ikke lastet opp Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 dette er en dybdemåler svinger og ikke en ekkoloddgiver. To ord for den samme tingen. Ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Ok, ingenting er bedre en det. Men hvorfor har jeg ikke ekkolodd på min plotter da? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Kan tyde på at den du kaller dybdemåler faktisk er en dybdemåler, altså en svinger med innebygd elektronikk som gir ut dybden på NMEA 183 eller NMEA 2000 (SimNet). Denne vil bare gi digital dybde til en plotter, ikke ekkoloddata. Eksempelvis P79S finnes både i utgaver med både NMEA 183 og NMEA 2000. http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=79&manf=All Hvis det er en P79S du har så kan du beholde den som backup. P79 sender på 235kHz, NSS med P79 på 50 og 200kHz, det vil dermed ikke bli interferens. Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Skal sjekke imorgen eksakt hva svingeren heter. Men jeg lurer litt på om den er gjennogående faktisk, skal sjekke imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Airmar har også flere gjennomgående smartsensorer. DT800 B122 Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Da har har jeg vært i båten i dag og funnet ut hva slags giver jeg hadde, det er vist en DST 800 Tridsuce som gir dybde, fart og tempratur til min NSS 8. Denne klarer da vel ikke å gi meg ett ekkolodd?? Jeg har altså kjøpt denne: Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Blei noen store bilde dette!! Var i båten i dag og så at det å trekke denne kabelen helt bak til førerposisjon blir veldig vanskelig. Er det ikke mulig å koble meg inn på eksistrende Simnet som da ligger under dørken i forcabinen hvor jeg har tatt bilde nr 1? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Nei, du må koble slik som beskrevet lengre oppe i tråden. Er den gamle sensoren koblet til noe i andre enden? Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Den er koblet til en Simnet forgrener, lik den jeg har på det første bilde. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Du kan beholde den gamle svingeren tilkoblet SimNet som en backup. Den nye kobles til den blå kontakten bak på NSS, dette er nødvendig for at du skal få ekkolodd på NSS. Sitér dette innlegget Link to post
H400 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Det er mottat, jeg kobler den til i plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.