Jump to content

Strømforsyning TV

MS Victoria

Recommended Posts

Har skaffet meg en 14 tommes Philips LCD TV som jeg monterer fast i båten. Denne er levert med 23VAC/12VDC transformator. For å ikke gjøre ting mer komplisert enn nødvendig (Unngå flere duppeditter) ønsker jeg å kople tilførselen til TV rett fra båten og ikke via 12V-230V konverter for så å transformere denne ned igjen via medfølgende 230VAC/12V trafo.

Er det noen som har erfaringer og tips om hva jeg bør gjøre ?

:confused:

Har skaffet meg en 14 tommes Philips LCD TV som jeg monterer fast i båten. Denne er levert med 23VAC/12VDC transformator. For å ikke gjøre ting mer komplisert enn nødvendig (Unngå flere duppeditter) ønsker jeg å kople tilførselen til TV rett fra båten og ikke via 12V-230V konverter for så å transformere denne ned igjen via medfølgende 230VAC/12V trafo.

Er det noen som har erfaringer og tips om hva jeg bør gjøre ?

:confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei. Jeg har phillips 17" lcd i båten, og der klipte jeg av kabelen som sitter på omformeren, og koblet på kabelsko. Koblet den på strømnettet som ligger i himlingen rett over tv`n, og det funker utmerket!

Hei. Jeg har phillips 17" lcd i båten, og der klipte jeg av kabelen som sitter på omformeren, og koblet på kabelsko. Koblet den på strømnettet som ligger i himlingen rett over tv`n, og det funker utmerket!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har hørt at enkelte LCD tv''er ikke tåler mer enn 12 volt. Når motoren går, eller lader er innkoblet, vil spenningen kunne komme opp i ca 14 volt....

Alternativt bør en spenningsregulator som sørger for konstant 12 volt installeres, eller en 12 - 230 volt inverter brukes ?.

Noen som vet mer om dette, som eventuelt kan fylle ut med mer/rett info ?

TMS

TMS

Jeg kjøpte et tilvarende tv men fra Fujitsu Siemens, en en 17" Wide screen som har 12VDC/5A input. Dette blir levert med 230V AC - 12V DC omformer. Har planer om å koble denne direkte på 12V anlegget i båten uten noen flere duppedingser. Regner med at dette går bra, sannsynligheten for at jeg bruker tv'en samtidig som motoren går er jo meeeget liten.

Jeg tror vel heller ikke at disse apparatene er så veldig følsomme for spenninger, de tåler nok både 11.5 V og 13 Volt uten at de tar skade, tror eg da. :rolleyes:

En slikt adapter som følger med tv'en (220V-12V) gir vel kun 12V ved akkurat 220V, hva om man har 230V på nettet en dag, eller kanskje bare 200-210V en annen gang. Da blir vel det vel ikke akkurat 12V ut av omformeren, eller hur?? Mulig jeg tar feil, men da lærer jeg litt mere i dag også, og det er bare tidlig på morgenen ennå.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei,

jeg tror faktsik det KAN være grunn til noe varsomhet mht. til spenningsnivået for en god del av det moderne utstyret. Lasse nevner lenger opp at dette er diskutert tifdligere. Jeg legger ved linken til hvor:

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6991&st=0

Som du vil se i et svar fra meg på den linken, så fikk en kamerat ødelagt DVD-anlegg i bilen. Anlegget gikk på 12V, men var ikke beregnet på bil. Noen 100% konklusjon om årsak ble ikke klarlagt, men de fleste tips og indikasjoner gikk i retning av for høy spenning når motoren gikk.

Tipper spennings-toleransen på slikt utstyr varierer i stor grad.

Redigert av Ronald (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...