Jump to content

Vurderer å kjøpe vannskadet daycruiser/cabincruiser, erfaringer?

Apeneve

Recommended Posts

Hei :)

Vurderer å kjøpe båt, så jeg har noe å gjøre på fritiden.

Men lurer litt på om det er noe lurt å kjøpe vannskadet båt?
Båt som har vert helt under vann..

Tenker mest motormessig, Går det å fikse en vannskadet båt/motor uten for store påkostninger?
interiør o.l. går vel fint for seg vil jeg tro.

Har hatt 2 småbåter før, 14-17 Fot.
Tenkte på noe større denne gangen. på over 20 Fot.
Til maks 30 tusen.

Tenker du seilbåt eller motorbåt?

Mtp motor så kommer det nok ann på hva som har blitt gjort umiddelbart etter heving.

Angående interiør så er det vel igrunn bare å rive og bygge opp igjen. Saltvann er ikke bra.

Jeg kan love deg at du kan få løst fritidsproblemene dine selv med en båt som ikke har vært under vann. Jeg har brukt mange hundrede timer på en 30 fots seilbåt siste året. Og den var igrunn i rimelig grei stand. Takk Gud for at motoren kun er 8 år gammel.

Velkommen til forumet. Om du begynner på et prosjekt, og er flittig med å dokumenter med bilder og tekst, så kan jeg nesten garantere mye hjelp her.

Tenkte på Daycruiser/Cabincruiser.

Registrerte meg med tanke på å få delt litt bilder, og søke litt hjelp underveis.
Virker som Baatplassen kommer til å bli flittig brukt, virker som en fin side :)

Hva med tanke på ledninger/instrumenter, tåler noe av de saltvann da?

skulle helst ha hatt en båt som ikke har vert under vann, men da kommer prisen på over det dobbelte det jeg har tenkt meg.
Søker på nett hver dag, å prøver å finne noe, men har enda ikke funnet noe som er kurant.

Takk for velkomsthilsen !

ang vannskader så ville jeg hvertfall styrt langt unna vannskadet utenbordsmotor. Selv om de er konservert og skylt i det uendelige er en saltvannsskadet påhenger skadet for livet. Det vil alltid dukke opp problemer i etterkant.. Selvfølgelig, får du den ekstremt billig (gratis?) så er det kanskje verdt et forsøk..

Tenker litt høyt: Hvorfor kjøpe en båt til 30.000,- som du må legge ut 60-70.000,- på pluss mengder med arbeid når du i stedet kan kjøpe en i grei stand til 70-80.000,- som kun krever vanlig oppussing? Alt elektrisk må uansett skiftes ut om den har vært under vann, alt av lyddemping, det meste av innredning m.m. Og tro meg, pengene får bein å gå på når du begynner på et slikt prosjekt! Jeg må innrømme at jeg selv ofte faller for slike "gode kjøp", men de er skjelden spesielt gode når alt er opp- og avgjort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Å kjøpe en båt som har vært under vann, og spesielt sjøvann betyr en helsinkes masse arbeid.

En bekjent av meg kjøpte en 26 halko som hadde vært søkt, han brukte lettvint metoden under restaurering.

Putene ble bare vasket grundig før tørk, skottbekledningen likeså. Men det luktet gammelt fiskebruk av båten , spesielt når det var sol og varme. Men bevares har du tid og ork så kann jo resultatet bli en inner tier.

Men ikke sett av et for stramt budsjett, det ryker garantert. Jeg mener ikke å være negativ , men jeg prater av egen erfaring selv om min båt ikke hadde vært under vann og skulle være bruksklar så fikk jeg den ene overraskelsen etter den andre.

Ps.det skulle ikke forundre meg om halkoen er til salgs.

Kva meiner so eg om den båten ?

Eg syns at eg såg noko utvendig reparasjon av plasten, som er på vei til å sprekka opp og ramla av. Hvis du verkelig kan dette med plastarbeid, so har du ei sjølvstendig vurdering av dette, men det skremmer meg, fordi det gir åpning for fukt inn i glassfiberen.

Motorfabrikat Jamer - har eg aldri hørt om, men antar at det er feilstaving for Yanmar, som går for å vera ein grei motor.

Magne

Personlig hadde jeg aldri orket et slikt problem, er vel derfor han forsøker selge. Men har du fritidsproblemer så er de garantert som blåst vekk etter et slikt kjøp.. Tror også jeg må si meg enig med andre her inne, det blir neppe noen butikk av det. Har sett disse Nidelvene solgt helt ned mot 40 tusen, klar til bruk...

Guest Avmønstret#

Om motoren er reddet i rett tid, på rett måte så har vel den en restverdi, kanskje. Men resten er vel strengt tatt en kostnad å bli kvitt. Ett skadd skrog med drukna innredning.

Så hvor mye er en drukna (hvor gammel) motor verdt?

----------------------

Hvis planen kun er å få en snekke billigst mulig så ville jeg droppet det. Hvis du har utstyr, tid, penger og glede av å bygge båt så hvorfor ikke?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Har 2 båter som jeg nå vurderer.

Nidelv 24 1979.
Scand 24 DC 1979

"Nidelv" Er satt til 14.000Kr
"Scand" Er satt til 30.000Kr

Hvilken båt tror dere jeg bør satse på?
Får flere bilder og info om begge båtene utover uken. Da får jeg bedre oversikt på hvilken tilstand de er i.

Legger ut linker, så dere får se litt også ;)

"Nidelv" http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38722080
"Scand" http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38569620&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true

Hva er budsjettet ditt for innkjøp av at du trenger?

-jeg spør ikke for å være negativ, men rett og slett fordi du må gjøre deg opp en formening om hva du har tilgjengelig av kapital og du må være klar over hva du begir deg inn på.

Multipliser summen med 5.

Arbeidstimer: hvor ofte vil du jobe med båten og hvor mange timer ser du for deg at du vil bruke? - multipliser det tallet med 5 :)

Jeg har pusset opp, altså enda ikke noen bruk av pussekloss, en seilbåt på 30 fot. Restaurering,utvidet vedlikehold og oppgraderinger. Jeg har brukt noen kroner på det og en helt del tid i snart ett år. Det er veldig givende, men kun fordi utgangspunktet egentlig var ganske greit. Båten har ikke vært under vann og motoren er relativt ny.

Det koster ikke veldig mye for båt og utstyr, men det koster MYE å kjøpe noe som man ikke burde kjøpt. Å ende opp med 1 tonn spesialavfall er ikke noe særlig.

Har sett litt på den også, Banarne. Men.. Synes det blir for langt unna :P
Men kan nå sikkert ha den i bakhodet å ;)

Eureka, Har ikke satt opp noe budsjett, Vet bare at alt skal gjøres på den billigste og enkleste måten :P
Arbeidstimer har jeg nokk å gå på. Da jeg jobber som matros og har 2 uker fri om gangen..
Har ikke noe hastverk med å bli ferdig med båten, så om det tar et halvt år eller 2 år, har ikke noe å si :P

Skal selge den båten jeg har nå, så blir en liten slant penger der å, til oppussing av båt :)
Noen som er interessert forresten ? :) (Den på profil bildet)

Ikke for virke negativ jeg heller : men hvorfor ikke kjøpe deg f.eks Nidelv 24,som ikke har vært under,men som trenger oppgradering/oppussing? Båtlappene flyr vannvittig fort uansett,men da kan du jo kanskje bruke den mens du holder på med små prosjekter av gangen? ( snakker imot meg selv her,har tatt på meg en altfor stor jobb selv,og ønsker vel egentlig at jeg tok det over tid)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Kjøp heller en som har vært fylt med ferskvann på opplagsplassen hvis du må ha et vannskadet prosjekt. Hadde ikke betalt en krone for noen av de båtene du lenket til. Ellers får man Nidelv 24 o.l. for en grei pris uten at de har bært druknet. Det er kjøpers marked.

Var innom finn og gjorde et kjapt søk på båt over 20 fot og pris inntil 50 000. Når jeg ser hva som ligger der, og vet hvilke prutemuligheter som finnes på denne tiden av året, så virker det meningsløst å vurdere å betale for noe som har vært under vann (om det ikke er noe heeelt spesielt da).

Båt skal jo brukes mye,så hvis du ikke vil svi av mye penger på fart og moro så kjøp deg en snekke :smiley: Men hvorfor ikke gjøre som jeg nevnte tidligere,kjøp deg en båt som ikke noe er prekært på,ta små prosjekter av gangen og bruk båten mens du holder på.

Red : du får hengere som tar den båten ja,om de er å få leid vet jeg ikke.

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...