Jump to content

Montering av Eberspächer D4 i Cranchi Zaffiro 34


Kjetil1

Recommended Posts

Siden vi kjøpte båten vår, har jeg ønsket et bedre varmesystem ombord. AC-anlegget fungerer ikke så godt når det er kaldt i sjøen når det er reversert for varming. Så juleønsket mitt i fjor var Eber. Fikk gavekort av kona på 8 båtlapper for å bruke på varmer, og i romjula ble det tur til Maritim for å handle inn. Kjøpte Eber D4 og nødvendige slanger og monteringsdippedutter...

Så ble jeg liggende våken et par netter og gruble på hvor jeg skulle trekke rør og kabler og hvor jeg skulle montere selve varmeren.

Det verste ville bli å strekke luftslange forbi bakre cabin. På ene siden er det umulig, og heldigvis, på babord side, kun nesten umulig... Jeg fant ut at jeg måtte bore et hull i veggen mellom bakre cabin og rommet hvor dieseltanken bor, og det måtte gjøres fra rommet under setet og skapet i cabinen. Men for å føre slangen videre framover, måtte jeg lage hull i en vegg som er midt under dørken i cabinen.

Her måtte jeg finne på noe smart og endte opp med å sveise en M10 bolt fast i sentertappen til hullsaga, sveise tre muttere sammen og bruke dem til å skrue sammen sentertappen og en meter gjengestål slik at jeg nådde inn til veggen...

 

101_0705.jpg

 

Videre måtte slangen smyges forbi de allerede eksisterende slanger og vifter til AC/varmeanlegg...

Den isolerte slangen synes såvidt nede på bildet, mer sølvfarget enn de andre...

 

101_0704.jpg

 

Her er forgreiningen som ligger under benken. Kommer inn fra venstre oppe, fra bakre cabin, går til fremre cabin mot høyre og utløp i salong/bysse nedover. Alt dette går på 75mm slange...

 

101_0702.jpg

 

 

Kabeltrekking ombord er alltid et mareritt. Det virker som om det er for trangt til å egentlig kunne trekke noe som helst noen plass. Men her brukte jeg huller som allerede fantes øverst opp mot toppen av hulrommet mellom utside og innside i cockpit. Dette bildet er fra hulrommet over bakre cabin, sett bakover. Braketten midt i bildet er festet for skruen som holder targabøylen oppe...

 

101_0700.jpg

 

Klarte å smyge kabelpølsa fram over taket i bakre cabin med trekketråd og frem til sikringsskap. Det er pussig hvordan den plast trekketråden alltid blir til ei stor floke, som ender rundt ene foten, uansett hvor mye man passer seg for det...

 

Malen for huller til styringspanelet ble tapet fast og huller boret.

 

101_0699.jpg

 

Så ble panelet satt på plass og koblet. Fikk besked om at jeg trengte separat tempføler, kjøpte dette, men leser i koblingsanvisningen at det er tempsensor i panelet, så jeg valgte å ikke koble til den separate føleren og da kun bruke den i panelet. Det må da være bra...?

 

101_0707.jpg

 

Neste gang jeg er i båten blir det å montere eksos, forbrenningsluftslange, og dieseltilførsel. Så må jeg bestemme meg for om jeg vil ha eksosen over eller under fenderlista. Må finne en plass jeg vanligvis ikke har fender. Er litt leit å brenne hull i en fender hver gang jeg har på varmen...

 

Kjetil S

 

 

 

 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg kom til samme konklusjon som deg for et par år siden. Jeg hadde også 2 stk varmepumper ( AC ) som vekslet mot sjøvann. Men de gav aldri den gode varmen kalde høstdager. Hev også inn en Eber D4 i skuta. Nå kan en nesten steike fluer om vinteren....

En helt annen varme fra en dieselvarmer, du kommer nok ikke til å angre..

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En liten kjapp "update". Jeg la innluft-inntaket under sofaen bak i cockpit. Der vil den trekke luft uten eksos, og der er lufta ikke iskald... På bildet kan man se de fire skruene som holder selve varmeren, som ligger i mellomrommet mellom skrog og innerliner...

 

bilde

 

 

Varmluft kommer ut under samme sofa, men helt i fremkant...

 

bilde

 

 

Har fått prøvd varmeren noen ganger nå, og den gir raskt god varme i hele båten. Vel verd de pengene...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at du er fornøyd. Skal på maritim å handle en sånn en i morgen. Har opplegg som har vært koblet til en ardic. Der er det 60mm varmerør. Hvis jeg går først en meter med 90 rør så en omformer til 60mm så går vel det bra? Så slipper jeg å legge nye varmerør til alle rom... Pent gjennomført arbeid forresten!

Link to post
Share on other sites

Ja en riktig värmare förhöjer och förlänger njutningen av båtlivet!

 

När jag bytte Eber Airtronic D5 värmaren för några år sedan så försökte jag först att klara mig utan den extra eksterne temperaturføleren. Eftersom jag tyckte att det var överflödigt enligt monteringsanvisningen.

Men jag fick inte temperaturregleringen att fungera som jag ville, så jag kompletterade med ekstern temperaturføler och sedan blev det bra.

 

Glöm inte co-varnaren, så kan Du sova lugnt! Clas Ohlson har en för SEK 399:-

 

 

 

 

Kaptein Hansen:

 

Godt å høre at du er fornøyd. Skal på maritim å handle en sånn en i morgen. Har opplegg som har vært koblet til en ardic. Der er det 60mm varmerør. Hvis jeg går først en meter med 90 rør så en omformer til 60mm så går vel det bra? Så slipper jeg å legge nye varmerør til alle rom... Pent gjennomført arbeid forresten!

 

Risken är att Du får problem med överhettning av värmaren.

Bäst vore nog om Du kunde gå med 90-rör fram till första avgreningen sedan kan Du gå vidare med klenare rör.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KH:

 

Yeapp, 90 rör fram till avgrening med konstant öppet spjäll och sedan vidare med klenare rör, helt ok.

 

Problemet Du kan få är att en alltför stor del av varmluften väljer att komma ut genom detta 'öppna spjäll'.

En strypning av varmluften till den första ublåsningsventilen och sedan ytterligare öppet spjäll längre fram i installationen vore kanske optimalt...

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger en avgrening ca en meter fra brenneren med konstant åpent spjeld. Bør vel fungere det?

Beklager avsporing fra tråden.. :)

Er redd for at for mye av luften vil gå ut i den permanent åpne dysa, spesielt hvis fortsettelsen består av 60 mm.

 

Har samme erfaring som Ebonita ang ekstern tempsensor og jeg har en D4 med og en uten.

Link to post
Share on other sites

Er redd for at for mye av luften vil gå ut i den permanent åpne dysa, spesielt hvis fortsettelsen består av 60 mm.

.

Jeg ser den.To spjeld ute i cockpit har ikke lukking. Alle inne i båten har det. Bytter ut første spjeld med et som kan lukkes, Takk for tipsene.

Redigert av Kaptein Hansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg hadde store problem å fordele luften "greit" sidan ein åpen 80mm skulle ha prioritet. Eg brukte gren med 45gr vinkel på, men samma hvilken vei eg monterte de så fikk eg ikkje god nok blås i forpiggen og ac i 60mmslangene der.

Eg endte opp med å sveise sammen ei bøtte som ein slags sentral. Den har 90mm inn og 2x80mm ut + 2x60mm ut. No er eg veldig fornøyd med fordelinga, men fikk litt lav temperatur "oppe" i båten sidan meir av varmen går fram og bak.

Kjem til å del-isolere slangene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har trukket en meter med 90mm rør, Y kobling, hvor den ene går til lukkbart 90mm uttak oppe i cockpit. Videre et par meter 90mm rør til en reduksjon til 75mm med en Y hvor det ene utløpet går til lukkbart 75mm uttak i bakre cabin, den andre går videre et par meter til Y forgreiningen vist på ett av bildene over. Der går den ene til en åpen 75mm og siste rørbit på 75mm diam går frem til fremre cabin der det står lukkbart 75mm uttak. Utfra de skisser jeg fikk med i monteringsanvisningen er dette brukbar montering. Fungerer i alle fall utmerket. Så langt...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
On 4/23/2013 at 7:33 PM, Kjetil1 said:

En liten kjapp "update". Jeg la innluft-inntaket under sofaen bak i cockpit. Der vil den trekke luft uten eksos, og der er lufta ikke iskald... På bildet kan man se de fire skruene som holder selve varmeren, som ligger i mellomrommet mellom skrog og innerliner...

 

bilde

 

 

Varmluft kommer ut under samme sofa, men helt i fremkant...

 

bilde

 

 

Har fått prøvd varmeren noen ganger nå, og den gir raskt god varme i hele båten. Vel verd de pengene...

 

Kjetil S

Hei, vet det er noen år siden denne ble montert nå. Men du fikk ikke laget noen luftspjeld ved vinduene? Om ikke, slet du mye med dogging på kvelden? Og årsmodell er båten din? ?

Link to post
Share on other sites

Er noen år siden ja. Dette var en 2000 modell. Laget ikke luftdyser ved vinduene. Virket rimelig vanskelig uten å formstøpe luftkanaler. Det er trangt mellom takplater og underside av dashbord. Uten luftdyser/defroster på rutene dugget det ofte. Endte opp med å bytte til Viksund i stedet. Cranchien var en god båt på mange vis, men feil båt på vått sørvestland. Her passer lukket båt bedre synes jeg...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...