Jump to content

Satelitt kommunikasjon

Bitteliten

Recommended Posts

Vi skal ha en eller annen form for satelittkommunikasjon. Har sett litt på Fleet Braod Band og Iridium Pilot, men vet ikke nok til å velge nå. Skal brukes først og fremst til mail og nedlasting av GRIB filer. Må ha god dekning over hav, bortsett fra nord for svalbard og sør for Kapp Horn

Fungerer en liten Iridium telefon like bra som fastmontert system?

Hva anbefales av system?

Hvilke norske leverandører finnes som er bra?

Iridium har desidert best dekning av de forskjellige satelitt-systemene siden det benytter en stor flåte med lavbanesatellitter i stedet for noen få i geostasjonær bane. (Like god dekning over hele kloden)

Ellers er vel Inmarsat det mest utbredte av de andre systemene og de har og veldig god global dekning.

Iridium håndsettene fungerer i utgangspunktet like bra som en fastmontert enhet, MEN du bør ha en ekstern antenne om du skal bruke den innendørs.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Inmarsat C er ett greit system med tanke på sikkerhet (distress), men det kan ikke brukes til telefonsamtaler, kun enkle tekstmeldinger/eposter. Ikke internet.

Fleet er videreutviklingen av Inmarsat B, tilbyr sikkerhet (distress), internet og telefoni.

Iridium fungerer over hele verden men er ikke ett sikkerhetssystem, det er billig å ha og dyrt å bruke, tilbyr lavhastighet internet og telefoni.

BGAN er også ett system som bør vurderes hvis du ønsker internet og telefoni.

Ellers finnes det jo små vsat systemer hvis du skal bo i båten ett helt år, disse er dyre både i innkjøp og abbonement, til gjengjeld har de ubegrenset bruk til fast pris.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Kjøper du en moderne Iridium (Extreme-varianten pr i dag) kan du enkelt opprette et trådløst nettverk om du kjøper en liten tilleggsboks, alternativt kobler du deg opp med USB. Ekstern antenne følger med, men det kan sikkert fungere enda bedre med fastmontert antenne i mastetoppen.

Iridium er raskt nok til epost uten annet enn tekst og daglige værmeldinger på havet, men blir sirup om en skal surfe på vanlige nettsider. De fleste vil trenge en form for firewall for å begrense trafikken kun til det du er ute etter, så du unngår at maskinen prøver seg på å laste ned programvareoppdateringer og lignende underveis.

Om jeg ikke har regnet helt feil ser det ut til at vi får mail og værmeldinger dalglig og en telefonsamtale i ny og ne til ca 4-5000 i året med Iridium. Dette er utelukkende basert på å bruke telefonen på havet, når vi ligger for anker eller er i havn får vi prøve å spore opp trådløse nettverk.

Da kan du like godt kjøpe systemet du velger, Fleet er ett utrolig bra system med hensyn til oppetid, men det er ikke gratis å bruke for å være forsiktig. Skal ikke gå inn på tekniske lekser her men måten disse antennene følger satellitene på er svært bra. Jeg ville heller valgt en bærbar iridium som backup. Jeg ville tatt meg en ringerunde til forskjellige leverandører og hørt hva det kostet med en liten vsat, disse leases ofte ut. Jeg vet Furuno har kommet med slike systemer nylig uten at jeg kjenner produktet, ellers så har man GIS, Marlink og sikkert mange andre som tilbyr dette. Vær forberedt på lav båndbredde, må på ingen måte sammenlignes med ADSL :wink:

Av ren nysgjerrighet, Frøken Fryd: hva er det som gjør at du anbefaler FleetBroadBand fremfor Iridium gitt at bruken skal være begrenset til epost og værmeldinger? Dette har du helt sikkert langt bedre greie på enn meg, så kunne vært interessant å få vite hva slags avveininger som ligger til grunn.

Jeg har brukt både Iridium og Inmarsat satelittelefoner en del tidligere, ble aldri særlig fortrolig med sistnevnte -- klarte aldri stole på at den virket i normale forhold, ingen god følelse når man har den som sikkerhetstiltak for krisesituasjoner. Men satelittelefon i båt er nytt for min del, så her har jeg mye å lære.

Av ren nysgjerrighet, Frøken Fryd: hva er det som gjør at du anbefaler FleetBroadBand fremfor Iridium gitt at bruken skal være begrenset til epost og værmeldinger? Dette har du helt sikkert langt bedre greie på enn meg, så kunne vært interessant å få vite hva slags avveininger som ligger til grunn.

Jeg har brukt både Iridium og Inmarsat satelittelefoner en del tidligere, ble aldri særlig fortrolig med sistnevnte -- klarte aldri stole på at den virket i normale forhold, ingen god følelse når man har den som sikkerhetstiltak for krisesituasjoner. Men satelittelefon i båt er nytt for min del, så her har jeg mye å lære.

Jeg anbefaller lett Iridium hvis man kun skal sende rene tekstmeldinger/tekst eposter og ringe med den. Men skal man bruke den litt utover dette som foreksempel lese båtplassen, følge med i aviser og annet så er ikke Iridium tilstrekkelig. Vil man derimot ha fred for verden mens man krysser de store hav er iridium greit nok. Det kan jo også tenkes at man kan avvente med annet enn Iridium til man ser behovet. Man bør iallefall sjekke priser på bruk uansett hva man velger.

Jeg har Iridium 9555 koblet mot skyfile som pakker mailer og kan stoppe store innkommende osv.

Laster også med zygribs.

Den eksterne antennen som følger med er elendig. Jeg holder telefonen ut og peker opp da går det greit.

Skal du ha et så enkelt system. Kjøp ihvertfall en skikkelig ekstern fastmontert antenne med docking.

Ombord på Visit Finland under regattaen Clipper round the world hade vi både Fleet 55 og Iridium. Fleet 55 fungerte utmerket med 64 kbits data (ISDN kaller de det) på normale bredder, N om 40 S (jeg seilte bare på sydlige halvkule). Skulle man ha full dekning utenom hovedområdet måtte man opp i fleet 77 som har litt strørre antenne. På disse høye bredder brukte vi Iridium men den kobler opp på 9600 bits/s hvilket var for lite for bilder og video, men mer enn tilstrekelig for mail (tekst) og GRIB (100k - spesialvarsel for oss). Skal du bare at imot GRIB filer er Iridium nok, litt enklere installasjon og egentlig laget for en enklere marked. Veldig enkelt og veldig greit å koble opp på PC, både XP og Linux.

Som en 3. backup hadde vi Inmarsat C, men denne tok vi bare i mot navigasjonsmeldinger på (pirat attack etc, og værmeldinger), den hadde selvsagt DISTRESS knapp og der programerte vi inn type nød etc. Vi brukte den aldri, men den ble testet i havn. Det er en egen funksjon som forteller at nødmeldingen som nå følger er en test som avsenderen utber bekreftelse på. Trygt.

Vi hadde ikke SSB/kortbølge/mb radio, kun VHF hvilket mange savnet, når du ser på sched at det bare er 300 NM bort til en av de andre i flåten skulle du gjerne kunnet ta opp radioen og snakke med dem, det er ensomt i the southern ocean.

De hadde SSB på Clipper før, men kutta dem ut pga så mye veldlikehold. Dessuten går riggen over bord så mister du antenna, derfor brukte de pisk på hekken til SSB den gangen de hadde det. Vi hadde dessuten en tracker i en liten orange boks på hekken den virket uavhenig av alt og oppdaterte regattakontoret hvet 10. minutt.

mvh,
Ole

Ole
S/Y Algol

Ingen misforståelse, jeg har stor forståelse for folk som velger satellitt telefoner/data utstyr. Fint og moderne utstyr. Ingen tvil om dette, men som gammel telegrafist har jeg nå valgt HF/SSB radio i min båt. Har også Inmarsat, men den er ikke aktivert.

Har kjöpt siste utgaven av Pactor modem som jeg skal installere nu i vår för jeg starter reisen sydover mot Middelhavet. Gir meg muligheter for e-post, gribfiler, fax, daglig oppdateringer av blog/hjemmeside med text og bilder, og automatisk posisjonsrapporteringer (APRS) via http://www.winlink.org/ Click maps og user positions for å se. Og jeg kan kalle opp kyststasjoner på MF og be om en telefonsamtale.

Seilte ned til Portugal for noen år siden med en båt som bare hadde VHF ombord. En venn av meg (radioamatör) ble med og tok med sin enkle radio (Icom705), störrelse med en brunost. Vi lastet ned gribfiler, synopsis kart fra DWD (Deutsche Wetter Dienst) http://www.dwd.de/bvbw/appmanager/bvbw/dwdwwwDesktop?_nfpb=true&_pageLabel=dwdwww_result_page&gsbSearchDocId=755498 plus Navtex. Pris kr. NULL

Radioen var koblet til PC,en via lydkortet. Hadde program i PC som tok imot morse i klartext, og vi kunne skrive en melding på PC som vi sendte ut i morse. Vi hadde World Wide kommunikasjon med denne 10Watt senderen :thumbsup:

Selv foretrekker jeg morsenökkelen, The Noble Art Of Communication. :giggle:

Han hadde også med seg en liten FM-radio med VHF band. Koplet denne til PC via lydkortet, og fikk live AIS på skjermen.

Antenna var en dipol (T-form med matning på midten) Ene enden i babord salingshorn, og andre enden i rekkestötten. Behöver da ingen jordingsplan. Icom 705 har integrert antennetuner.

Med mitt Pactormodem ( P4dragon DR-7800) må jeg ha en network Provider for e-post, og har valgt Winlink2000.

Pactormodemet mitt har litt höyere hastighet enn Iridium. Du kan velge f.eks Sailmail som provider, og det koster 250USD/år. Da får du 90min/uke, eller 4680min/år. Tilsvarende for Iridium koster 6552 USD, eller Inmarsat som bare har 1/4 av hastigheten 26.000 USD/år

Med Winlink alt GRATIS.

Når jeg har installert alt ferdig og kommet meg avgårde, skal jeg komme tilbake med rapport om alt virker så tilfredstillende som det er lovet. Håper det :yesnod: !!

SSB er fortsatt under vurdering. Det jeg lurer mest på er hvem som kan installere dette på en skikkelig måte. Er installasjonen dårlig funker jo ikke dette bra.

Ett år i radioen i KV Nord henger fortsatt med i vurderingen. Noen tusen watt på rett frekvens går rett hjem det. Selvom den sivile verden ikke har de krypterte kringkasterfunksjonene vi hadde den gang :smiley:

Installasjonen kan vel gjöres på verftet? Dem har vel utstyrsleverandörer som tar slike jobber.

https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41634/hr42_pactor.jpg

Samme modem og radio som mitt. Jeg har ikke DSC-funskjon på min SSB-radio.

Har en HR39.

Det vanligste er longwire antenne, og da bruker man isolert akterstag. Til jordingsplan har jeg brede kopper plater under dörkplatene bak. Dem må ligge under vannflaten.

Nu er det kommet kopperbasert maling for jordingsplan. Man maler 2kvm under dörkplatene.

http://web.yachtfunk.com/wp-content/uploads/SSB-Ground-Paint.pdf

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...