"Mathilde" Startet 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2013 (redigert) Sliter litt med instrumentpanelet til min Vp2020, 03-mod. Panelet er av typen uten tenningslås (kun startknapp) med turteller, varsellamper for oljetrykk, lading og motortemp + glødelampe. 1. Den akustiske alarmen gir ikke lyd fra seg, heller ikke når skyvebryteren settes i "testfunksjon". Selve alarmen er testet og er ikke defekt! 2. Varsellampen for motortemp lyser ikke. Det skal den vel gjøre som test ifb med at strømmen settes på panelet ifm start? Mener den gjorde det tidligere, men nå er jeg litt i tvil?? 3. Glødelampen lyser ikke. Når vippebryteren skyves til "glow" virker det som at oljetrykkslampen og ladelampen påvirkes (litt spenningsfall) som vel indikerer at det likevel pågår gløding(?). Har gått over koblingene iht til koblingsskjema og her ser alt greit ut. Pærene har jeg selsagt også sjekket. Noen som har forslag til videre feilsøking? Har en teori om at kanskje selve vippebryteren (testknappen) kan være defekt, men er usikker. Noen med tilsvarende erfaringer? Redigert 27.Januar.2013 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Vi trøbla noe fælt med ett volvopanel i sommer. Testknappen, alarm og lamper virket som de skulle når motoren var i gang, men når motor ikke var i gang, var det kun alarm og ladelys som virket hvis jeg ikke husker feil. Hjelper ikke deg mye dette, men se om den reagerer annerledes når motoren går. Ble vel heller ikke helt klok på hvordan det egentlig skulle være, men denne hadde analog temp og oljetrykkmåler i tilegg, så det var jo betryggende. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Vet ikke om dette er til noen hjelp, men jeg slet i lange tider med mitt panel til 2030 uten å finne årsaken. Løsningen ble til slutt å skifte to sikringer som satt på utsiden av en liten grønn boks med to releer inni. Etter at jeg skifte disse sikringene har jeg ikke hatt problemer. Husker ikke hvordan jeg kom fram til det. Vet ikke om det er samme opplegg på 2020 som på 2030. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Takk for svar. Hadde du tilsvarende symptomer bliss x? Har sett etter sikringer, men finner ingen bak panelet. Heller ikke noen grønn boks. Jeg mener det skal være samme panel på 2020 og 2030 . Hvor var denne boksen og sikringene plassert hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Boksen sitter på selve motoren og inneholder to releer. kabelen som går til panelet er tilkoblet på undersiden av denne boksen. Hovedproblemet hos meg var at startknappen ikke alltid fungerte, men mener å huske at det var en del andre rare ting også som kom og gikk. Jeg trodde det var dårlig kontakt i pluggen på kabelen (på undersiden av boksen), men det viste seg å være disse sikringene som var årsaken. Vistnok en fabrikasjonsfeil fikk jeg høre Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 hvis du ser i servicemanualen som ligger i dokumentarkivet er boksen vist som (3) på side 20 - Relay box width fuses Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 (redigert) Ok, den boksen ja. Hvis jeg har forstått det rett så står det kun en sikring utenfor boksen som er i funksjon, de øvrige er reserve. Rart om det skulle være sikringen for da hadde jeg nok heller ikke hatt strøm til de øvrige instrumentene. Det står to releer inne i boksen, til starteren og til gløderen. Disse skal være like. Kan jo bytte de og se om jeg da får lys på glødelampen, og i så fall har jeg kanskje løst et av problemene (?) Redigert 27.Januar.2013 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Da har jeg fått opplyst fra mitt lokale Volvo Penta verksted at feilen kan ligge i signalboksen som er festet bak på panelet. Det er den boksen der lampene står montert. For videre feilsøking skal jeg få låne en boks fra verkstedet. Forstod det sånn at det ikke var noen ukjent problemstilling. Rart det i så fall ikke har vært noe mer respons på denne tråden(?) Vel vel..da blir det i alle fall spennende å se om det vil hjelpe å bytte ut denne boksen. Lover å gi tilbakemelding for å "lande" tråden. Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 5.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2013 Høres ut som du er i nærheten av en løsning. Jeg hadde samme feil, og signalboksen var synderen hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 7.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2013 Da er signalboksen byttet og alt funger nå normalt. Bra det. Men prisen på denne lille tingesten da... 3000 kr!! Det var et skår i gleden. Kunne jo fått ny vaskemaskin for den summen!! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Vil legge til en liten ting. Da jeg fikk boksen av volvo mekanikerne påpekte han at det er et uttak av strøm på baksiden av denne, MEN at jeg IKKE må koble til noe der. Det tåler visstnok ikke boksen og han sa at slik tilkobling er en vanlig årsak til at den havarerer. Og på min båt er tankmåleren koblet nettopp til dette uttaket. Tankmåleren er koblet av forhandler, eller verftet(?). Derfor et tips til dere med Bavaria med tankmåler, sjekk koblingen. Sørg for at måleren får strøm fra et annet sted en signalboksen (det er selfølgelig flust an andre muligheter bak på panelet). Så slipper dere kanskje en senere utgift på 3000kr. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Når du Mathilde sier at "alt fungerer som normalt": får du akustisk alarm fra panelet fra du slår på panelet til motoren starter og varslelampene slukker? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Nei, men det skal jeg heller ikke få. Alarmen går først hvis noe skjer etter at motoren har startet. Det er slik det fungerer på dette panelet. Det er forøvrig derfor volvo i manualen anbefaler at man tester alarmen før hver start ved å vippe på test bryteren. Dette er en md2020. På min forrige båt m/MD11, gikk imidlertid alarmen også før start og sluttet ikke å pipe før tilstrekkelig oljetrykk var bygget opp. Så det er litt forskjell her fra motor til motor tydeligvis. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Men nå ble jeg i tvil om alarmen skal lyde når man stanser motoren. Altså før man slår av strømmen. Gjør ikke det hos meg nå etter at jeg har byttet til ny signalenhet, noen som vet om det er korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Min piper når den stoppes......kun da og ikke ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Slik mener jeg at det har fungert tidligere hos meg også, men nå kan det jo hende at denne ny signalenheten fungerer annerledes? Ved første oppstart etter sjøsetting så begynte alarmen å pipe litt. Sikkert fordi det tok tid å bygge opp oljetrykk etter vinteropplaget, noe som vel indikerer at systemet virker som det skal? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Da fikk jeg sjekket opp dette med Volvo Penta, og for de som måtte være interessert: Alarmen skal ikke gå uten at det er noe feil under drift. Når motoren står stille så vill "hjernen" registrere at det ikke er noe turtall, og derved være tyst. Sitér dette innlegget Link to post
Mixer'n Svart 16.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2021 Hei, "løfter" denne tråden, då eg har kjøpt "ny" båt med MD2020, der alarmen ikkje virkar. Når eg googlar problemet dukka denne tråden opp. Tankmålar er strømforsynt frå alarmsentralen slik "Mathilde" beskriv, så det er nok årsaka til at alarmsentralen er gåen. Ser ut for at det er standard for Bavaria installasjon frå den tida. Å kjøpa ny alarmsentral til 3500,- sit laangt inne her hjå meg. Ser heller etter alternative løysingar. Då dukka denne enheten opp hos Biltema: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/maleinstrumenter/multi-lcd-display-2000043728 Då får eg ikkje berre alarm, men også oljetrykk og temperatur, og tankmålar. Og på toppen av det heile NMEA2000-tilkobling, slik at motordata kan bli vist på plottaren. Men 2699,- er jo også i meste laget, så då fann eg denne på Aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/1005001557367239.html?spm=a2g0o.detail.1000014.15.70ab4c50qTDCBh&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.33416.213724.0&scm_id=1007.33416.213724.0&scm-url=1007.33416.213724.0&pvid=5fa369fe-e1f3-45db-a616-6d18668bad26&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.33416.213724.0,pvid:5fa369fe-e1f3-45db-a616-6d18668bad26,tpp_buckets:668%230%23131923%2357_668%23888%233325%234_23416%230%23213724%230_23416%234721%2321967%23693_23416%234722%2321972%2310_668%232846%238110%231995_668%232717%237567%23905_668%231000022185%231000066059%230_668%233422%2315392%23827_4452%230%23214000%230_4452%233474%2315675%23296_4452%234862%2324463%23223_4452%233098%239599%23305_4452%235108%2323442%23619_4452%233564%2316062%23297 65 dollar med frakt. Dog er den uten NMEA2000. Noen her inne som har meiningar om dette? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Hva er det som ikke virker? Er det bare alarmen eller gjelder det alle varsellys også? En god beskrivelse om hva som skjer når tenning slås på, men og hva som skjer når motor startes hadde vært greit . Godt mulig det er defekt, men kan også være andre ting. Husk at de nye instrumentene du linker til også må ha givere som stemmer overens. Du kan altså ikke koble de nye til giverne som står i motoren nå. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Uten å være helt sikker så tror jeg du skal modifisere ganske mye for å få koblet på annet instrumentpanel enn det originale. Jeg har selv en Bavaria seilbåt fra 2004 med MD2030. I 2011 gikk ladealarmen helt bananas. Etter mye feilsøking fant jeg at det var "alarmsentralen" som var defekt. Jeg fikk låne en ny av forhandler for å verifisere at det var det som var problemet. I følge forhandleren var det ganske valig at de byttet denne delen da den ikke er spesielt begeistret for fukt. Kjempesmart å montere den på pidestallen på en seilbåt... Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Mixer'n Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 hegra skrev for 4 timer siden: Hva er det som ikke virker? Er det bare alarmen eller gjelder det alle varsellys også? En god beskrivelse om hva som skjer når tenning slås på, men og hva som skjer når motor startes hadde vært greit . Godt mulig det er defekt, men kan også være andre ting. Husk at de nye instrumentene du linker til også må ha givere som stemmer overens. Du kan altså ikke koble de nye til giverne som står i motoren nå. Beskrivelse av feil: Akustisk alarm virkar ikkje. Summaren er testa og funnet iorden. Alle varsellamper lyser. Ut frå det "Mathilde" skriv i sitt inlegg gjekk eg ut frå at "alarmsentralen" var defekt. Men eg har tatt feil før, sjølv om det er sjelden . Har hatt nokre hendingar i forrige båt, der det også sto ein MD2020. Var ute for at temperaturalarmen gjekk. Stoppa motoren umiddelbart, men kjølevæska var allerede blåst av og låg i kjølsvinet. Årsaka til problemet var igjengrodd eksosbend. Så konklusjonen er at det ikkje er trygt nok med berre alarm. Det bør også finnast måler som viser utviklinga litt tidlegare i forløpet. Så eg meiner dette er ein nyttig "oppgradering" av motorkontrollen. Er klar over at sensorane må byttast. Dei er allerede innkjøpt. Oljetrykksensor er å få kjøpt med både brytar for alarm og motstand for instrument. Men den er nokså stor. Det er trangt om plassen, håpar det går med eit 90 gr. bend. Det har vore eit problem å finna rett dimensjon på temperatursensoren. Tok sjansen på M18x1,5. Googla meg fram til det. Men det var feil. Men Maritim har rikt utvalg i sensorar i mange dimensjonar. Får måla gjengene på skikkeleg vis og prøva igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Tenker også at det sikkert er en del arbeid å få den Ali-versjonen på plass, men om TS er klar for det ser jeg ingen grunn til å la Biltema stikke av med et par tusenlapper i avanse. Den de selger er med 119.7% sikkerhet også laget i Kina. Sitér dette innlegget Link to post
Mixer'n Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Men Biltema-versjonen har NMEA2000-grensesnitt! Det gjer den mykje meir verdifull. Vil påstå at det er verdt prisforskjellen. Men har eg bruk for det? Motordata blir då tilgjengeleg i plottaren. Der går det an å setja alarmgrenser (Raymarine a67). For begge produkta eg linkar til er alarmfunksjonen veldig dårleg beskrevet. Men no er Ali-produktet bestilt. Lover å melda tilbake her om resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 (redigert) Ja er ikke helt uenig i det med NMEA2000. Et annet argument er at du lettere kan reklamere på Biltema, men det varer vel i realiteten så lenge de fører produktet.. Jeg har en tendens til å bestille backup i samme slengen ved Kinahandel om de er noe jeg ikke kan klare meg uten ? Bruken av N2k måtte vel evt være for å få backup GPS posisjon inn på systemet feks. Å lese ut samme verdier på 2 instrumenter ved siden av hverandre er vel ikke all verdens viktig? Redigert 17.Mars.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.