Gespen Startet 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2013 Vet ikke ka dette kommer av, men det har vært blå dekor stripe her før, lurer på pm det kan være belastningskade eller varme som kom pga. Mørk folien. Har noen hatt lignende erfaring? Det er en maxi 84. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Har det samme på min båt.På siden av overbygget. Også her var det blå dekorfolie før. Tror ikke det er noen belastningsskade. Lurer også på hva det kan være. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Går det inn i Gelcoaten da? sikker på at dem ikke har brukt for skarpt verktøy da dem tok av folien? kan være limrester også om det er utenpå? har du prøvd å rubbe? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gespen Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Nei det er akkuratt som roser i topcoaten, altså sprekker, vet ikke hvor dype disse er, men jeg må behandle det før jeg kan ta på ny folie. Foliet var av når jeg kjøpte båten, så jeg vet ikke hva redskap de brukte, Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Hvorfor må du behandle det? I så fall må du slipe bort gelcoaten og bygge opp på ny med ny topcoat, sliping og polering. En masse arbeid, som for min del virker litt bortkastet om du likevel skal legge ny folie over. Jeg ville bare lagt på ny folie og glemt hele saken. Disse småsprekkene er ikke farlige på noen som helst måte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gespen Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Vet ikke hvor sterk folien er, men kan ikke den også få sprekk dannelse pga underlaget med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Det virker lite sannsynlig. I så fall har du alvorlige strukturelle svakheter i laminatet bak gelcoaten, men det virker lite trolig. Skal du gjøre dette 100% skikkelig, kommer du fort opp mot båtens verdi i reparasjoner. Uten at båten egentlig blir stort bedre enn den var... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
REM Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Det du ser er antagelig resultatet av en kjemisk reaksjon mellom limet eller rettere sakt løsemidlet i limet og plasten. Dette har resultert i at spenningene mellom Gelcoat og Glassfiber som oppstår fordi de to materialene har forskjellig utvidelseskoffisient blir utløst. Sprekkene går antagelig inn til glassfiberen. Eneste holdbare kur hvis du ønsker å gjøre noe med det er å frese opp sprekkene med en kulefres og legge i ny gelcoat, alternativt å slipe ned hele området og sparkle opp på nytt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
RSL Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Eller ny dekorstripe over. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Før ny dekorstripe legges på, ville jeg lagt på en prøvebit for å se om du kan se konturer av stripene igjennom. Isåfall kan det jo være greit å legge tynt lag med topcoat/ gelcoatfiller i stripene, pusse jevnt og så legge på hel dekorstripe. Det er jo vanvittig mange stiper dersom det er slik på begge sider av båten, og det blir nok en dags jobb å bare legge topcoat/gelcoatfiller, deretter en dag med pussing. Så det blir jo et valg... båten er jo ikke helt ny og tiden kan sikkert brukes på andre oppgaver.. For det er jo bare kosmetisk og knapt synlig med ny dekorstripe. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Gammel båt ja, jeg bryr meg ikke om hvordan det ser ut for jeg skal ha ny folie, men tingen er at jeg vil fylle disse allt formange sprekkene med ett eller annet, er det mulig og bruke gelcoatfiller uten og frese opp sprekkene, det er bare på denne siden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 interessant at det kun er på denne siden. Du vet naturlig nok ikke om den har ligge med denne siden mot sør, i havna, oppigjennom tiden. Men det er vel trolig. Hvor dype og brede er disse sprekkene? Har du et nærbilde? Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Skal ta et skikkelig bilde neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Om det har vært en mørk folie over, kan jo det i sola ha trukket til seg mer varme enn det hvite rundt og derfor utvidet seg med det resultatet at det blir krakkelering i toppskiktet, men det hørses litt rart ut. Om det er slik, er disse sprekkene så tynne at du ikke klarer å fylle de med noe er jeg redd. Får du det skikkelig rent, kan du kanskje klare å få litt tyntflytende lynlim inn der før du klistrer på ny folie. Er det såpass sprekker at du kjenner dem med fingertuppene, eller de kun kosmetiske fordi de er mørkere? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 jeg brukte blå topcoat da jeg fylte noen smale riper i det blå skroget på Grandezzaen. Topcoat, med herder, er relativt tyntflytende så det bør gå ann. Brukte en knappenål som jeg dyppet i topcoaten og dro den i ripa. Dette var små riper som kom etter berøring med anker, da det ble tatt opp. Fikk et tips om å legge en blank tape over for å jevne ut topcoate. Topcoat, og gelcoatfiller har ingen styrke, så det er kun for å jevne ut. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 hvis du skal ha ny folie over hadde jeg ikke giddet å bruke tid å energi på dette.. folien er både sterk og elastisk, så om ikke sporene er dype så vil det mest sansynligvis ikke vises! kan ikke tenke meg dette har vært med på å foringe styrken i glasfiberen. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bliss X Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Ville det vært et alternativ å mattslipe lett og deretter legge på et par lag med f.eks hempel 2-komponent primer før det legges ny folie? Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 29.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Mulig du er inne på noe der bliss x. Go ide Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.