Jump to content

Plassering av septiktank - Seilbåt 27fot

ToreSB

Recommended Posts

Jeg planlegger å montere septikktank i seilbåten, men trenger noen råd.

I dag er det montert et sjøvannstoalett som pumper kloakken rett ut i sjøen, og vi ønsker å ha septikktank siden vi regner med at vi ofte blir liggende en stund når vi ligger i uthavn. Da er det litt utrivelig å sende alt rett i sjøen.

Planen min er å montere tanken under benken i salongen så den kommer nærmest mulig toalettet. Da blir slangene korte og jeg kan bruke skroggjennomføringen som toalettet bruker i dag. Jeg har omtrent 30 cm fri høyde og 40 cm bredde under benken. Jeg har funnet noen alternativer på rundt 50 liter som passer inn.

Ved å bruke plassen under benken mister jeg en del verdifull stueplass i salongen. Er det noe i veien for å montere tanken lengre unna toalettet? Under cockpiten er det masse stueplass og den får jeg ikke utnyttet på samme måte til andre ting. Da slipper jeg også å ha septikktanken rett under køya når jeg skal sove. Men er det noe gunstig å ha lange septikkslanger?

Tips og råd mottas med takk.

På min båt har jeg tanken under cockpit bak motor, slangen fra toalettet til tanken er vel ca 2m. Jeg har toalettet på styrbord side ved nedgangen til lugar. Har fungert helt greit det, men har du toalett foran mellom forpigg og lugar så blir jo slangene endel lenger.

Tror allikevel ikke det er noe problem.

I vår båt går all septik via tanken før den går ut.

Generelt er det en ulempe med lang slange. Det krever mer pumpearbeid og følges ikke det opp går det lett tett, og alle som har jobbet med tette do vet noe om det. Dvs monter tanken så nært toa som mulig. I en båt på denne størrelsen vil nok jeg ha vurdert en annen løsning enn sept.tank. Å seile rundt med dritt i båten har sine mørke sider.

Takk for gode råd!

Jeg skal undersøke muligheten for å lage en frittfall-tank inne på toalettrommet (kottet...) Tror det blir det beste.

Det er sikkert lurt å holde seg til prosjekttråden i stedet for å lage nytt emne for hver ting jeg skal gjøre, så jeg fortsetter septik-oppdateringene mine der.

Linke-ti-link: https://baatplassen.no/i/topic/97566-prosjekttrd-happy-27-seilbt/#entry1386269

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...