DC2000Reaper Startet 28.Januar.2013 Del på Facebook Startet 28.Januar.2013 (redigert) Noen som har erfaring med å marinisere en GM 6.2 D? Har en som har vært under sjøvann og ønsker å bytte denne ut med en ny (uten saltvann);P. Har eksos og kjølesystem som er i orden da altså.... Er usikker på modell, men tror den er 80-talls sak. Ønsker en litt nyere modell. Mvh Redigert 28.Januar.2013 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Det skulle vel ikke være så vanskelig. Men du bør ha dieselpumpe som er beregnet for marinemotor. Og så bør du også ha bunnpanne som er egnet. Den som sitter i bil har sine begrensninger. Kommer du noe særlig nyere enn slutten av 80-tallet, så ender du vel opp med en 6,5L. Som i bunn og grunn er nokså lik. Peninsular Diesel lager marinemotorer ut fra 6,5L. Jeg kjøpte eks. dieselpumpen min fra Fuel Injection Sales & Service, Inc. I 2006 betalte jeg USD 958,15 for en renovert pumpe. Etter at diverse tullebukker her i landet hadde prøvd å få det til. Folkene hos Fuel Injection er proffe til fingerspissene. Sitér dette innlegget Link to post
Monaco 27 Fly Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Burde være en rimelig kurant jobb, ettersom du storts sett allerede hart delene du trenger fra den andre motoren. Noe må vel trolig byttes ut, pga. at de har vært utsatt for saltvann. Men jeg tror jeg ville sett meg om etter en annen motortype... Eventuelt en 6,5L. Jeg var på utkikk etter en 6,2L til min gamle båt da jeg bygde opp denne, og spurte lederen i den lokale amcarklubben her om han viste av noen som hadde en å selge. Men han frarådet meg å gå for 6,2'n, da de var av STERKT varierende kvalitet. Noen holdt 2-300.000 km. i bil, mens mange var utslitt eller havarerte før de nådde 100.000 km. Og jeg tenkte at når en amcar-elsker snakket negativt om en amcar-motor, så var det trolig dårlige greier... Han fortalte at 6,5'n var betydelig bedre (og spes. 6,5 turbo), og ville heller valgt den i såfall. Men prisen for disse var såpass høy, at da valgte jeg heller en Volvo Penta AQD 40 istedenfor. I båt må man kunne stole på at motoren holder! Det er ikke bare å svinge ut på veiskulderen og haike hjem, om den havarerer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Ingen grunn til å være redd for 6,2L. Det har vært tilfeller med sprekk i topper, men det har også andre hatt. Til og med Volvo. Bortsett fra toppene, så skal det ikke være problemer med 6,2L. Og Peninsular har benyttet denne motoren som basis en rekke år. Det er imidlertid 5,7L man skal vokte seg for. Denne siste var første generasjon som var en konvertert besinmotor. Jeg hadde også en runde med Amcarklubben før jeg valgte min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Jeg reagerte også på dette. Han mente kanskje 5.7 literen for 6.2 literen er absolutt ikke noe dårligere en 6.5 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
kodalse Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Mener motorfestene er de samme på både 6.2 og 6.5 Tror nok jeg ville valgt 6.5 turbo modellen om jeg fikk tak i den. Hadde en gang en Chevy Suburban med 6.5 (byttet fra 6.2 og gikk ret inn) Om det er noe særlig kvalitet kan man stille seg spørsmål om. Det var mange havari på disse motorene, samtidig som de er solgt i en mengde eksemplarer. Såvidt jeg husker var verkstedhåndboka betegnet som "GM diesel Engine 1965 -1989" Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Det er imidlertid 5,7L man skal vokte seg for. Denne siste var første generasjon som var en konvertert besinmotor. Den kan kanskje kalles dieselmotor fra 84, men frem til da var den vel mer bensinmotor enn diesel selv om den gikk på diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Det glupe med disse GM-motorene er at bensinmotorer, 6,2L og 6,5L dieseler alle har samme innbyggingsmål. Så kommer naturligvis spørsmålet om hvor mange hk man ønsker å ta ut. Minimum er 140 hk. Maksimum ligger rundt 300 hk. Og jo fler hester man tar ut, dess mer belastet blir naturligvis motoren. Og for å få til dette, kommer tilleggssaker som blant annet turbo og ladeluftkjøler, etc. BWM'en som jeg snart skal eie, tar ut 230 hk av en 3-liters dieselmotor. Nå er dette bil, slik at ytelsen ikke kan sammenlignes med båt. Sitér dette innlegget Link to post
DC2000Reaper Svart 29.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Mye bra tips her:) Da går jeg for 6.2 eller 6.5L. Hulda, du mener jeg må skifte ut dieselpumpe. Hva er årsaken til dette? Sitér dette innlegget Link to post
stinilsen Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Da jeg hadde 6.5 td i min Tahoe fikk jeg beskjed av Bergheim om at det kunne være lurt å helle på 2-takts olje i dieseltanken for å gi pumpa smøring..... Hvorfor har jeg glemt, men husker jeg gav den 1 liter olje ved fylling av full tank. Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post
DieselDahl Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Jeg har hørt diverse saker om dårlig kjøling på noen av disse motorene og at det på nyere motorer er vesentlig forbedret. Noen som vet mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Årsaken er at en bilmotor er en variabelturtallsmotor, mens en båtmotor skal ligge på konstant turtall. Bilmotorpumpen har lett for å gi jagende turtall i båt. Ser man på dreiemomentkurven for disse motorene, så klatrer kurven bratt opp og flater ut over nesten hele turtallsområdet. Så en liten umotivert skvett med ekstra diesel gir omgående respons :-) Dette er motorer som ikke drøyer med å gi turtallsøkning, her er det trøkk så det holder. Pass også på dette med bunnpannen. Motoren min står 'nesten i water', men ved sjø så dasker veivskinkene ned i oljen. Slikt kan føre til at motoren ruser ut noen sekunder. Dog leverer Volvo V8 bensinmotorer bygget over samme lesten med 'bilbunnpanne'. Noen kjører med lavt oljenivå for å kompensere for 'skvette-effekten', noe jeg ikke vil anbefale. Nå skal sikkert du ha 'mange' hester ut av motoren, da ville jeg valgt 6,5L om du ikke har noe i kikkerten av bra 6,2L. Grunnen til at jeg valgte 6,2L var at jeg trengte motor uten turbo og elektronikk, så kort som mulig, så lav som mulig, bredde uinteressant, 100 hk minimum, driftsikker som mulig og produsert i enorme mengder og god deletilgang over alt uten at det koster skjorta. Da ble valget enkelt. Hvis du trenger adresser etc. på eksotiske leverandører, send meg en IM så skal jeg gjøre så godt jeg kan. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Jeg har hørt diverse saker om dårlig kjøling på noen av disse motorene og at det på nyere motorer er vesentlig forbedret. Noen som vet mer om dette? Ukjent for meg. Men det har vært enkelte topplokk på tidlige 6,2L som har sprukket rundt ventilstammene. Mulig at dette var varmerelatert. Her var det en sveise/bore/reparasjonsfiks som skulle reparere/kompensere. Jeg har ikke hatt verken kjøle- eller topplokkproblemer. Dog har jeg installert termostat som løfter ekstra mye. Motortemperaturen min ligger konstant på 82 grader, uansett om den går på tomgang eller marsjturtall. Turtallet mitt ligger under vanlig bruk på rundt 1800- til 2200 rpm. Maks er 3600 på den settingen jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 OLjen smører høytrykkspumpen. Jeg bruker en skvett med en guffe fra Statoil. Oljen smører, rustbeskytter og reduserer tikking fra dysene. Dette henger også sammen med at moderne dieselkvaliteter har blitt 'tørrere' mer miljøvennlige og har lavere energi/brennverdi. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Ukjent for meg. Men det har vært enkelte topplokk på tidlige 6,2L som har sprukket rundt ventilstammene. Mulig at dette var varmerelatert. Her var det en sveise/bore/reparasjonsfiks som skulle reparere/kompensere. Jeg har ikke hatt verken kjøle- eller topplokkproblemer. Dog har jeg installert termostat som løfter ekstra mye. Motortemperaturen min ligger konstant på 82 grader, uansett om den går på tomgang eller marsjturtall. Turtallet mitt ligger under vanlig bruk på rundt 1800- til 2200 rpm. Maks er 3600 på den settingen jeg har. Da går den på ganske lav belastning. Det er visstnok snakk om trange kjølevannskanaler. Går vel sikkert bra opp til en viss kontinuerlig effekt, 200hk f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 (redigert) De går greit opp til ca. 300 hk så vidt meg bekjent. Har aldri hørt om trange kjølevannskanaler. Motoren min har fortid som bilmotor og hadde nok, før jeg overtok den, rullet borti en mill. km. Dog som ca. 160 hk @ 4000 rpm. Dette er toppmodellen fra Peninsular Diesel beregnet for båt, basert på 6,5L: Engine Type: Four CycleNumber of Cylinders: EightBore and Stroke: 4.06″ x 3.82″Displacement: 400cu.in. (6.554cc)Fuel Pump: Stanadyne-Mechanical (DB2)Brake Horsepower: 320BHP at 3600 rpm Redigert 29.Januar.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DC2000Reaper Svart 29.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Kjempebra Hulda. Dette er notert bak øret. Er på søk etter 6.2L. Skal forsøkte å legge meg på 150-170 hk. Trenger ikke mer enn det. Er også på utkikk etter en rimelig ift om jeg skal selge senere uten altfor mye tap. Bestiller en god deal via ebay. Tenkte å kikke litt der. Sender deg sikkert en IM angående dette med dieselpumpa. Snakkes Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Skal du ha denne motoren i båten i nicket ditt? 2000 sportling? Etter mitt syn fortjener denne båten en fint brummende V8 bensin.. nydelig stille og vibrasjonsfri gange.. samt billige deler og i uante mengder desverre er det mange som har skrudd seg ihjel på disse dieslene.. og tror nok tusenlappene kan få bein og gå på.. Økonomien ved en diesel i denne båten og med en 6.2 blir ikke særlig bedre enn bensin.. om noe.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 De går greit opp til ca. 300 hk så vidt meg bekjent. Har aldri hørt om trange kjølevannskanaler. Motoren min har fortid som bilmotor og hadde nok, før jeg overtok den, rullet borti en mill. km. Dog som ca. 160 hk @ 4000 rpm. Hva i all verdens land og rike fikk deg til å kjøpe og marinisere en bilmotor som har gått en million km når det finnes 13 på dusinet av tilsvarende som har tusla en brøkdel? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 (redigert) Den ble boret og modifisert, bedre enn originalen for kr. 50 000 inkludert prospektet og fri for hk-avgift. I tillegg balansert veiv med svinghjul og svingningsdemper. Stemplene ble justert relativt til toppen av blokka. Veiv- og rammelagere sjekket, helt til spec. samme for kam. Nye ventilløftere etc. etc. Overhalte topper med nye styringer etc. Testkjørt i benk. Dieselpumpen kom i tillegg med noen tusen. Derfor. Dette er ikke en bilmotor lenger, det er en båtmotor som er minst som ny. Og det er ikke mange slike, jeg fant ingen av dem i 1998 uten turbo. Og siden har den klukket og gått. Nå skal jeg bytte bunnpanne og litt småtteri. Når det gjelder å dytte en bensinmotor ned i en båt, så bør den ha marin starter, dynamo og fordeler etc. grunnet muligheten for tenning av bensingass. Og har motoren det, så ville ikke jeg hatt særlige motforestillinger. Redigert 30.Januar.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 (redigert) Når det gjelder å dytte en bensinmotor ned i en båt, så bør den ha marin starter, dynamo og fordeler etc. grunnet muligheten for tenning av bensingass. Og har motoren det, så ville ikke jeg hatt særlige motforestillinger. Klart man da bare kjøper en komplett mercruiser v8 som man får nærmest gratis.. les 20 000 og oppover som vil fungere helt topp i denne båten. En stor bråkete diesel har ingen ting i en slik klassiker og gjøre Jeg tror dog at en 4,3 V6 ville holdt mer enn godt nok i denne båten.. fra 180-205 hk alt etter spec. Lite på finn for øyeblikket men noe er det og med tanke på at en flett ny bensin koster 99 000 så er diesel ikke veien.. http://www.finn.no/finn/boat/motor/result?keyword=mercruiser&MOTORTYPE=1&PRICE_FROM=&PRICE_TO=&MOTORSIZE_FROM=&MOTORSIZE_TO=&sort=0 Men smaken er som baken Redigert 30.Januar.2013 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Langt på vei enig i det du skriver Thorlyn. Det er ikke bestandig at oljemotorer bør være førstevalget. Hos meg henger det i at en tidligere kollega fylte bensin på båten ved en marina. Kjørte vetilasjonsviften de foreskrevne minuttene, vred på tenningen, motoren fusket- og så smalt det. Hudstruen, satt på sofaen over motoren fikk en luftetur. Båten brant, fikk store skader. Ingen stor personskade. Kollegaen var et petimeter når det gjalt båten, utdannet mekaniker fra sjøforsvaret. Feilen var at i det godkjente fordelerlokket hadde dannet en krypstøm via en sprekk. Dette er sånt som 'aldri skjer', men har man vært nær på det så henger det i. Sitér dette innlegget Link to post
targus Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 Ang 6.2 sugediesel i båt! (130-165 hk) For meg virker det som om det er full forvirring ang momentet på disse motorene. På alle for`a (også her), gis det råd som ikke samsvarer med spesifikasjonene som jeg finner på nettet. Obs: mulig jeg her provosere , men etter det jeg finner på nettet, stemmer ikke de svarene. Legger ved noen linker: http://www.dieselhub.com/idi/6.2L-gm.html Legger ved linken til gm 5.0 for å sammenligne: http://www.uitlaten.com/uitlaten/GM5.0ltrmarinelongblockA4.pdf Jeg har forholdt meg til verdiene LbFt Alpha one tåler hk opp til 300 hk. Flesteparten av de gamle båtene, sitter det en GM 5,7. Ved en GM 5,7 på 300 hk, ligger Lb'ft på ca 328. Sikkert noe jeg ikke har fått med meg her, så det hadde vært fint hvis det er noen som har greie på det, svarer. !! Vet at momentet på volvo d3 er høyere og at max turtall ligger på 4200?(usikker her:) ) Lurer på propell valg. Med D3 brukes DP- B5 med 160 hk. Hvis jeg har en 6.2 diesel med max turtall 3600, hva slags propell bør jeg kjøpe? Håper på svar :) . Hvis max knop med d3 er 35 knop, vil jeg kunne oppnå det samme, med 6.2 diesel med samme type båt? (like mange hk som med D3) NB: båten er ikke tung og er 23 fot. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 15.Mai.2013 Del på Facebook Svart 15.Mai.2013 130 hk har 325 N·m ved 2000 rpm143 hk har 348 N·m ved 2000 rpm165 hk har 447 N·m ved 2100 rpm Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.