-morten- Startet 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2013 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10106877 Spennende satsing! ser ut som dem har klart å gå ned en del i vekt i forhold til de gamle konstruksjonene fra 80 tallet! uansett er 55HK lit lite for dagens båter som i hovedsak har fra 70-150 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MT. Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Det blir en lite hyggelig norskpris på de greiene der, ser jeg... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
-morten- Svart 29.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 (redigert) først må jo motoren serieproduseres!!! virker som det er lit på prototypestadiget ennå.. Dem kommer nok til å bli billigere, samt at skal man samenlikne med en innenbordsinstalasjon så blir de nok konkuransedyktige. Holder kvaliteten mål med tanke på driftsikkerhet og materialteknologi kommer dette til å bli en seriøs utfordrer til moderne 4t bensinmotorer! Tror dem kommer til å bli populære på et Europamarked der vi har høye bensinpriser.. i USA er det vel fortsatt store bensinmotorer som gjelder Redigert 29.Januar.2013 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Worry II Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 (redigert) Over 240.000,- Får kjøp litt bensin for den diffen, ja..Men det er jo fint at de prøver seg på dette, selv om tidligere forsøk har endt i grøfta.. ! Redigert 29.Januar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 prisen må jo være en fleip.. 16.000 Euro max Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 29.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 svært så negative dere var alle sammen!! Hallo prisen kommer garantert å bli lavere! dette er på prototypestadiet! når dem nå har fått ned vekta såppas så er det en konkuransedyktig motor! mye enklere vedlikehold montering osv enn de mange smådiselene med drev! får dem til 100-150HK med moderat vekt og en brukbar pris så må jo dette være en revolusjon omtrent! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
liberty Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Bilder av motoren fra båtmesse i Düsseldorf Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 (redigert) 55 hk og 155 kilo. Og ikkje minst vil den få en stiv pris sjøl om den kommer i serieproduskjon. For en vits. Ikke noe for hvermannsen dette. 2. håndverdien vil også bli en vits i lange tider Redigert 29.Januar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Ja ingenting var som en Arkimedes 18. En utrolig maskin som forvandlet diesel til masse støy, vibrasjon og røyk... Og litt fremdrift... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Jeg har litt vanskelig å se dei store fordelene med denne motoren, i store deler av Europa er dieselprisene omtrent like høye som bensin. Men det er en interessant nyvinning. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Tosylindret diesel... Lurer litt på lydbildet fra den der på hekken. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
DieselDahl Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 To sylindre men også to veivaksler, forstår det som at den har motgående stempler i hver av sylindrene. Det gir lavt vibrasjonsnivå og med turbo blir også innsugs- og eksoslyd vesentlig dempet. Men den slår ikke el-motor. Skremmer nok bort all fisken....... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 når dem nå har fått ned vekta såppas så er det en konkuransedyktig motor! mye enklere vedlikehold montering osv enn de mange smådiselene med drev! Dette må du forklare, Hvorfor skal vedlikeholdet bli enklere av at motoren sitter bak båten istedet for nede i motorrommet? Monteringen blir enklere men hvor ofte monterer du en motor på 150kg+? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Kanskje man kan kjøre 50% lengre på en tank, det må isåfall være eneste fordel. Men den er nok bortimot like sterk på marsjfart som gamle DF70 som også veide 155 kg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MT. Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Diesel har et innsnevret turtallregister sammenlignet med bensin. Antar at dette er et viktig kriterie i 50-60hk-klassen. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Retox_93 Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 (redigert) Får håpe den ikke bråker like så mye min 2 syl diesel påhenger.. Men, Ser ut som det er noen som har leget turbodiesel påhengs før = Redigert 29.Januar.2013 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 To sylindre men også to veivaksler, forstår det som at den har motgående stempler i hver av sylindrene. ikke motgående stempel, men iflg skissa jeg så, 2 råder pr stempel og motgående veiver (som da funker som balanseaksel) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Dette må du forklare, Hvorfor skal vedlikeholdet bli enklere av at motoren sitter bak båten istedet for nede i motorrommet? Monteringen blir enklere men hvor ofte monterer du en motor på 150kg+? Tenkte ikke av og på hekken nei.. i forhold til en liten diesel innenbords med drev er det en kompakt unit. Det blir enklere montering totalt mente jeg. Man slipper alt vedlikehold og alt det som følger med drev. samt man slipper gjenomføringen i skroget. De fleste nyere båter i størrelse 20-25 fot er rigga for påhenger. Synes dette prosjektet virka spennende. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt en Diesel påhenger ihvertfal.. Forutsetter jo at prisen blir folkelig og at dem klarer å lage større motorer på ca 100-150HK med akseptabel vekt. hvis ikke skal jeg være enig i at det blir vanskelig å konkurere med de veletablerte bensin fabrikantene! Jeg er på mange måter konservativ når det gjelder båter maritime tradisjoner og design, men må si jeg synes det er interessant og spennende når noen kommer med noe nytt. Det er det ganske lite av i denne brangsjen!! Det er lenge siden det kom noen nyvinninger eller noe som revolusjonerer produksjon eller praktisk bruk. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MT. Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Nyvinninger er alltid interessant. Men diesel outboard tror jeg ikke har potensiale til å slå gjennom. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.